تدوین پرونده سلامت اجتماعی محلات در ۲۵۰ مرکز مثبت زندگی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از اجرای آزمایشی تدوین شناسنامه اجتماعی و پرونده سلامت اجتماعی محلات در ۲۵۰ مرکز مثبت زندگی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، آرزو ذکایی‌فر در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: مطالعات و شواهد نشان می دهد که برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر محله و منطقه نیاز به داشتن نیمرخ و سیمایی از محله است که ابعاد مختلف محله از ویژگی های کالبدی و فضاهای فرهنگی و اجتماعی محله، ویژگی های محله و ساکنین به عبارت دیگر ویژگی های جمعیت شناختی را دربرمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: البته اینگونه کارها و اقدامات سابقه طولانی دارد و در دستگاه های دیگر از جمله شهرداری انجام شده است اما نکته قابل ملاحظه در این برنامه داشتن دید سیستماتیک و فرایندی به موضوع است. به عبارت دیگر شناسایی و شناختی که در ادامه منجر به تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی در حوزه ارتقای سلامت اجتماعی خواهد شد و نقش پر رنگ مردم و گروه های داوطلب در تمام مراحل اجرای برنامه از دیگر ویژگی های آن است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور یادآوری کرد: بر همین اساس اجرای آزمایشی تدوین شناسنامه اجتماعی محلات با استفاده از ظرفیت مراکز مثبت زندگی از تیر امسال‌ در ۲۵۰ محله انجام خواهد شد و قرار است براساس چشم انداز، شمار این محلات در سال آینده به ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز مثبت زندگی افزایش یابد.

ذکایی‌فر افزود: با توجه به اینکه مراکز مثبت زندگی یکی از ظرفیت های محلی سازمان بهزیستی است، مددکاران اجتماعی که به عنوان رابطین اصلی مردم و ساکنان محله و بخش دولت هستند می توانند در تدوین شناسنامه محلات و همچنین تدوین برنامه های اقدام نقش موثری ایفا کنند.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، فراهم کردن برنامه‌ریزی مبتنی بر اطلاعات علمی و دقیق است که از هدر رفتن منابع جلوگیری می‌کند، همچنین همگرایی دستگاه‌های مؤثر در محله را به ارمغان خواهد آورد و به تسریع و انسجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در محلات منجر خواهد شد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مر کز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در ادامه پس از تحلیل وضعیت و تدوین شناسنامه محلی مرحله بعد آن یعنی تدوین پرونده سلامت اجتماعی محله خواهد بود. موضوعاتی که در رویکردهای پیشگیری محور و ارتقایی در حوزه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی بسیار اثربخش خواهد بود.

کد خبر 83857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =