در رسانه| اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد زنان دارای همسر معتاد در ۶۷ محله هرمزگان

مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد زنان دارای همسر معتاد که از سال گذشته در این استان اجرایی شده است، هم‌اکنون ۶۷ محله شهری و روستایی را تحت پوشش قرار داده است.

به گزارش ایرنا، سامیه جهانشاهی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته مبارزه با موادمخدر که از ۳۰ خرداد تا پنجم تیرماه برگزار شد، افزود: این طرح در ۳۷ محله شهری و ۳۰ محله روستایی در حال اجرا است.

وی بیان کرد: پیشگیری از اعتیاد زنان دارای همسر معتاد یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی در توانمندسازی زنان دارای همسر معتاد ویژه محلات حاشیه‌ای و در معرض آسیب بوده که ارتقای دانش زنان در زمینه پیشگیری از اعتیاد را به همراه دارد تا بتوانند بعد از این‌که همسرانشان دوره بهبودی را طی کردند و وارد کانون خانه شوند چگونه با آن برخورد کنند که مجدد پروسه معیوب اعتیاد تکرار نکنند.

اجرای «طرح کیان» با هدف ارتقای سلامت روانی کارکنان در محیط کاری

مدیرکل بهزیستی هرمزگان همچنین به اجرای طرح کیان به عنوان یکی از برنامه‌های پیشیگیری از اعتیاد در محیط کار اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های اصلی برای پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های اداری برای کارکنان و خانواده‌های آنان اجرا می‌شود.

جهانشاهی ادامه داد: هدفمان از اجرای این طرح اینست که بتوانیم سطح سلامت روان کارکنان و خانواده‌ها را ارتقا دهیم؛ چرا که این طرح به کاهش اثرات منفی استرس و اضطراب شغلی، افسردگی و یادگیری‌ مهارت‌های زندگی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: آموزش‌های ارتباط موثر، مهارت‌های زندگی و مقابله ‌ای از جمله تاب‌آوری و ارتباط موثر برای کارکنان و خانواده‌های از برنامه‌های طرح کیان است.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان اظهار کرد: هرچه تاب‌آوری، میزان مدیریت و کنترل اضطراب و استرس کارکنان در محیط کاری مدیریت شود و این مهارت‌ها به نوعی ارتقا پیدا کند به طور قطع می‌توانیم یک سیستم کارآمد و موثر را داشته باشیم.

جهانشاهی ادامه داد: آگاه سازی درباره موادمخدر و پیامدهای مصرف در قالب کارگاه‌های آموزشی و یا در بستر فضای مجازی از طریق محصولات فرهنگی به افراد در خصوص پیشگیری از اعتیاد آموزش داده می‌شود.

وی، ارتقای توانمندی‌های شناختی و رفتاری را یکی دیگر از طرح‌های بهزیستی جهت پیشگیری از اعتیاد است، بیان کرد: استراتژی این برنامه حساس‌سازی، آگاه‌سازی و مهارت آموزشی افراد درگیر با این موضوع است که در قالب این برنامه سطح دانش، نگرش و رفتار افراد را بتوان تغییر داد که بتوانند در برابر آسیب‌های احتمالی از خودشان مراقبت و محافظت کنند.

کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در هرمزگان

مدیرکل بهزیستی هرمزگان از آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در این استان خبر داد و گفت: این طرح با شعار «والد آگاه، فرزند ایمن» در راستای پیشگیری از اعتیاد از سال گذشته آغاز شده و و امسال با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

وی هدف اجرای طرح کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد را اطلاع‌رسانی و آگاه سازی به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایس دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد.

جهانشاهی ادامه داد: افراد می توانند درخصوص فردی که دچار بیماری اعتیاد شده با خط ملی (۰۹۶۲۸) از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب تماس بگیرند و از خدمات مشاوره رایگان آن بهره مند شوند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در اواخر پارسال آن را دنبال کردیم، فعالیت کارزار رسانه‌ای با عنوان «آیا دوست فرزندت را می‌شناسی؟» بود که تلنگری برای والدین در جهت شناخت دوستان فرزند نوجوانشان و همچنین شناختن محیط پیرامونی آن است.

فعالیت ۸۱ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در هرمزگان

این مسوول همچنین از فعالیت ۸۱ مرکز با خدمات مختلف برای کاهش آسیب‌ها و درمان معتادان در این استان خبر داد و گفت: یکی از رسالت‌های اصلی اداره کل بهزیستی فعالیت های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد است.

وی یادآورشد: برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محلات و محیط های کاری و آموزشی درحال انجام است که حدود ۳۳۰ محیط اجتماع محور تحت پوشش قرار داده و ۳۲۱ هزار برنامه آموزشی و آگاه سازی در سال گذشته در سطح استان توسط بهزسیتی برای جمعیت هدف برگزار شد.

جهانشاهی ابراز کرد: باتوجه به اینکه برنامه‌های پیشگیرانه بخصوص بحث پیشگیری از اعتیاد یک فعالیت و برنامه زمان بر است لذا نیازمند به این بوده که پوشش برنامه ها به شکل مستمر و مداوم داشته باشیم که آموزش های مداوم نیازمند هزینه و اعتیار است؛ برای اینکه هراندازه سرمایه گذاری در بحث پیشگیری بیشتر باشد به طور قطع مردم و گروه هدف ما واکیسنه می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان اظهار کرد: با همه کمبودها و کاستی‌ها از سهم محل اعتبارات کشور در سال گذشته، افزون‌بر۶۳۰ میلیون تومان دربحث برنامه های پیشگیری داشتیم که تقریبا با این میزان اعتیار توانستیم ۳۲۱ هزار نفر را در سطح استان پوشش قرار دهیم.

وی گفت: نگاه‌مان این است که وقتی اعتبارات تجمیع شود و ما سهمی از اعتبارات استانی را در اختیار داشته باشیم این جمعیت گسترش پیدا می کند و می تواند افراد بیشتری را شامل شود و آموزش ها به شکل همگانی و مستمر ادامه داشته باشد.

این مسوول یادآورشد: تزریق اعتبارات در سطح استان هرمزگان می‌تواند به پیشبرد این برنامه‌ها کمک کند که اگر نگاه به سمت این برود که ما بتوانیم از مشارکت های اجتماعی صنایع غرب هرمزگان استفاده کنیم تاحدی به این موضوع کمک کرده ایم.

کد خبر 83025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد