در رسانه | کاشمر | توانمندسازی معلولان، نیازمند توجه به قوانین است

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: توانمندسازی معلولان مستلزم توجه روزافزون آحاد جامعه نسبت به قوانین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و پیام انسان‌مدارانه این قوانین است.

اعظم حسن‌زاده در گفت و گو با ایسنا استفاده از فرصت‌های برابر را حق افراد معلول در جامعه دانست و افزود: به آن دسته افرادی که با تأیید کمیسیون پزشکی توانبخشی، تعیین نوع و شدت معلولیت بهزیستی با انواع معلولیت‌ها در اثر اختلال و آسیب جسمی و حسی (بینایی، شنوایی)، ذهنی و روانی و یا توأم با محدودیت قابل توجه و مشارکت‌های اجتماعی مواجه هستند، معلول گفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید صرف تنها یک روز به فکر معلولان بود، اظهار کرد: اگر نگاه جامعه را به معلولان، تغییر دهیم در ایجاد روحیه خودباوری این قشر، گام مهمی برداشته‌ایم.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر عنوان کرد: اختصاص نمادین یک روز یا یک هفته به افراد دارای معلولیت در واقع به سبب معطوف داشتن اذهان عمومی و آگاه‌سازی آحاد جامعه به مسائل مرتبط با معلولان و احیاء حقوق آن‌ها و لزوم برابر سازی فرصت‌ها و بهره‌مندی عادلانه معلولان از تسهیلات اجتماعی همچون خدمات رفاهی، آموزش و اشتغال با حفظ شأن و منزلت و کرامت آن‌ها است.

وی فعالیت در زمینه پیشگیری را تنها وظیفه بهزیستی ندانست و مطرح کرد: اگرچه متولی ارائه خدمات توان‌بخشی به معلولین سازمان بهزیستی است که البته از کمک بسیاری از ارگان‌های دولتی مراکز و مؤسسات و سمن‌ها در راه خدمت‌رسانی استفاده می‌کند، اما پیشگیری نیازمند مشارکت همه ارگان‌های مرتبط با درمان به خصوص وزارت بهداشت و درمان هم است.

مراکز مورد نیاز معلولین راه‌اندازی شده است

حسن‌زاده عنوان کرد: آحاد جامعه، بهزیستی را با ارائه خدمات وسیع پزشکی و توانبخشی حرفه‌ای به معلولان و سالمندان می‌شناسند؛ به‌طوری که تاکنون در شهرستان کاشمر حدود ۴۰۰۰ معلول شناسایی شده و تحت پوشش قرار دارند.

وی با بیان اینکه این افراد که دارای معلولیت‌های جسمی، حرکتی، شنوایی، نابینایی و روانی هستند، از حمایت‌ها و خدمات بسیار متنوع و متفاوت که توسط بهزیستی ارائه می‌شود، بهره‌مند می‌گردند، افزود: اگرچه با توجه به نوع و شدت معلولیت، نوع خدمات و حمایت‌ها متفاوت است، اما به طور کلی خدمات به دو دسته "خدمات مالی و خدمات غیرمالی" تقسیم می‌شود.

وی اظهار کرد: خدمات مالی شامل انواع کمک هزینه‌های نگهداری و یارانه‌ها، درمان، مسکن، مناسب‌سازی تحصیلی و خدمات غیرمالی شامل خدمات توانبخشی است. ناگفته نماند در کنار خدمات توانبخشی و هم راستا با توانمندسازی معلولین انواع خدمات مشاوره ازدواج، تحصیل اشتغال به صورت رایگان در واحد دولتی و یا مراکز غیردولتی تحت نظارت ارائه می‌شود.

حسن‌زاده ادامه داد: خوشبختانه با حمایت‌های مدیرکل محترم بهزیستی استان خراسان‌رضوی کلیه خدمات و حمایت‌ها و همچنین مراکز مورد نیاز معلولین در شهرستان کاشمر راه‌اندازی شده است و برخی مراکز در زمینه خدمات‌رسانی و فعالیت‌های عام‌المنقعه ویژه معلولین فعالیت می‌نمایند.

وی همچنین از راه‌اندازی، فعالیت و ارائه خدمت مرکز توان‌بخشی کودکان کم شنوا، مرکز حرفه‌آموزی معلولین، مرکز اوتیسم، مرکز نگهداری روزانه معلولین، مرکز روزانه سالمندان، مرکز توانبخشی روزانه، مرکز نگهداری شبانه‌روزی معلولین، مرکز شبانه‌روزی سالمندان به صورت مستمر در کنار مراکز تخصصی خبر داد.

ضرورت بررسی و شناسایی موانع و مشکلات معلولین

رئیس اداره بهزیستی کاشمر در ادامه بررسی و شناسایی موانع و مشکلات معلولین را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر نادیده گرفتن قوانین مرتبط با معلولین مهمترین مشکل است.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه در بسیاری از مواقع سخن از معلولین گفته می‌شود، ولی در عمل بسیاری از تکالیف برای حل مشکلات معلولین انجام نمی‌شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه اهتمام جدی همکاران در بخش‌های تخصصی سازمان بهزیستی معطوف بر رفع مشکلات افراد دارای معلولیت شده و تلاش‌ها برای رفع موانع موجود همچنان ادامه دارد، بیان کرد: یک فرد دارای معلولیت از پیش پا افتاده‌ترین حقوق خود که امکان تردد در محل زندگی محسوب می‌شود، محروم است.

وی تصریح کرد: اگرچه تاکنون اقداماتی در راستای مناسب‌سازی محیط برای معلولان صورت گرفته، اما فردی با معلولیت بینایی و یا حسی حرکتی اغلب بدون کمک دیگران امکان انجام فعالیت روزانه خود حتی تحصیل و اشتغال و درمان را ندارد.

 رئیس اداره بهزیستی کاشمر همچنین یادآور شد: با اینکه در زمینه اشتغال اولویت‌هایی برای معلولان وجود دارد، اما در آزمون‌های استخدامی رد صلاحیت می‌شوند، متأسفانه باید گفت از طرف ارگان‌ها در رابطه با اشتغال معلولین کوتاهی می‌شود.

وی هزینه‌های درمانی افراد دارای معلولیت و خدمات پزشکی و مسکن را از جمله اولویت‌های مورد نیاز معلولین در کاشمر دانست و افزود: یکی از رسالت‌های نهادهای فرهنگی برنامه‌ریزی دقیق و فرهنگسازی درست برای اصلاح نگاه جامعه نسبت به معلولان است.

کد خبر 82877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد