حدود ۲١ هزار نفر در سال گذشته از خدمات مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در استان خراسان رضوی بهره‌مند شده‌اند

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۲١ هزار نفر در سال گذشته از خدمات مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در استان خراسان رضوی بهره‌مند شده‌اند. درحال‌حاضر ۷۸ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در ۲۵ شهرستان در استان خراسان‌رضوی فعال می‌باشد که از این تعداد ۹ مرکز به بانوان و ۶۹ مرکز به آقایان اختصاص یافته و ارائه خدمت می‌کند.

غلامحسین دلبری افزود: بیشترین مراجعه‌کنندگان به این مراکز اقامتی در گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال قرار دارند. در سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۸۳ نفر از مردان در این گروه سنی به این مراکز مراجعه نموده‌اند.

وی درخصوص تعداد زنان مراجعه کننده به مراکز اقامتی گفت: در سال گذشته تعداد یک هزار و ۶۸۲ نفر از بانوان از خدمات درمانی این مراکز برخوردار شده‌اند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: به‌منظور کمک به خانواده‌هایی که هزینه درمان اعتیاد سرپرستِ خانواده یا فرزند خود را ندارند، در سال گذشته مبلغ ۳ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال اعتبار در قالب یاری برگ به ۴۳۰ نفر، توسط بهزیستی پرداخت گردیده است. شایان ذکر است که بالغ بر  هزار  میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه به‌منظور ایجاد اشتغال برای معتادین  بهبود یافته، توسط بهزیستی خراسان رضوی در سال گذشته پرداخت شده است.

وی درخصوص کمپ‌های ماده ۱۵، گفت: این مراکز اقامتی با هدف بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد تاسیس شده و  فعالیت می‌نماید. رویکرد اصلی این مراکز، پرهیز مدار با مشارکت گروه‌های همتا و خودیار است. افراد به‌صورت داوطلبانه به این مراکز شبانه‌روزی مراجعه و در آن اقامت دارند. دوره اقامت فرد بین یک تا حداکثر سه ماه با نظر تیم درمان می‌باشد. در این مراکز، پزشک، مددکار اجتماعی، روانشناس یا مشاور حضور داشته و باتوجه به نظر تخصصی این گروه، خدمات درمانی به افراد ارائه می‌شود.

دلبری افزود: پذیرش، غربالگری، ارزیابی اولیه، سم‌زدایی بدون دارو، ویزیت پزشک در بدو ورود و در طول مدت اقامت در مرکز و همچنین انجام برنامه‌های بهبود و بازتوانی شامل گروه درمانی، جلسات مشارکت جمعی، آموزش خانواده و... از برنامه‌های این مرکز برای مددجویان مقیم است. در مرحله نهایی پایش درمان و پیگیری بعد از ترخیص نیز انجام می‌گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: راه اندازی دو مراکز اقامتی بانوان در شهرستان‌های تربت حیدریه و قوچان، توانمندسازی معتادین بهبود یافته از طریق پرداخت تسهیلات کارفرمایی، نظارت جدی بر مراکز موجود در راستای ارتقاء نحوه خدمت‌رسانی از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار معاونت توسعه پیشگیری درخصوص این مراکز می‌باشد.

کد خبر 82774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد