۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
یک عاشقانه آرام

نوزادان شیرخوارگاه‌های پایتخت چشم به راه آغوش‌های مادرانه هستند.

دست کوچکش را که لابه‌لای انگشتان پرمهر بانوی جوان می‌گذارد، دلش غنج می‌زند و لبخند همه صورتش را پر می‌کند. دخترک خوش‌خنده موفرفری حالا دلبسته مهر بانوانی شده که هم‌خونش نیستند اما با عاطفه و شفقت زنانه‌شان چنان لبریزش می‌کنند که کمبود مهرمادری را کمتر احساس کند. این فرزند شیرخوارگاه آمنه که مادریاران پروانه‌وار دور او و دوستانش می‌چرخند، اینک عزیز دل کسانی است که مهرشان را عاشقانه و خالصانه نثار لبخندهای مهربان نوزادان و نوپاهای اینجا می‌کنند. دختران و پسرانی که چشم به راه آغوش پرمهر داوطلبانی نشسته‌اند که با حضورشان هم باری از روی دوش مادریاران آنها برداشته شود و هم بچه‌ها را از عشق سیراب کنند. غنچه‌هایی که منتظرند تا قرعه فرزندخواندگی به نامشان بیفتد و راهی کانون گرم یک خانواده در گوشه و کنار پایتخت شوند.

دستان پرمهر مادریار
چشم در چشم قاب جادویی دوخته که ناگهان تصویری مقابل چشمانش نقش می‌بندد که در آن پدری فرزندش را روی شانه‌هایش نشانده و در پارک راه می‌روند. همین‌که مادریار این صحنه را در صفحه تلویزیون روی دیوار می‌بیند، بی‌آنکه متوجه حضور ما شود، نزد دختر می‌رود و دستانش را محکم می‌گیرد و قربان‌صدقه‌اش می‌رود: «دختر قشنگم، بیا بغلم، بریم وقت بازی‌مون شده مامانی.» دختر که معلوم است از شنیدن این جمله حسابی خوشحال شده، دستان مادریار را می‌گیرد و تلاش می‌کند از روروک زودتر بیرون بیاید. مادریار جوان که بیش از 5 سال سابقه فعالیت در این شیرخوارگاه را دارد، می‌گوید: «کار با این طفلان معصوم به ویژه کشیک شبانه سخت است ولی به زحمتش می‌ارزد و بچه‌ها را دوست دارم. ما هم مثل یک مادر واقعی برای بچه‌های اینجا شب‌زنده‌داری می‌کنیم و به پای فرزندمان می‌نشینیم، اما لبخندشان خستگی ما را رفع می‌کند. در این شیرخوارگاه بچه‌های صفر تا سه ساله دختر و پسر از خدمات حمایتی و توانبخشی مجموعه بهره‌مند می‌شوند.»

قرنطینه و سنجش سلامت
در دوسوی راهروی باریک و پرنور بخش نوزادان، اتاق‌هایی قرار دارد که داخل هریک تخت‌های رنگین درکنار هم جانمایی شده و بچه‌های قد و ‌نیم‌قد روی آنها به چشم می‌آیند. یکی کنجکاوانه به این سو و آن سو نگاه می‌کند و چندتایی خواب هستند و یکسری در حال بیدار شدن از خواب. «زهره شعبانعلی» معاون شیرخوارگاه آمنه که در این دیدار راهنمای ماست، کارشناس پرستاری است و 27 سال سابقه کار دارد. او که تا همین 2 سال قبل جزو کادر درمان بوده اما حالا در این کسوت خدمت می‌کند، درباره بخش‌های این مجموعه می‌گوید: «نوزاد در بدو ورود به شیرخوارگاه آمنه، ابتدا وارد بخش قرنطینه می‌شود که این بخش 2 اتاق دارد که یکی خاص و ویژه نوزادانی است که با ریسک بالا و به اصطلاح بدو پذیرش هستند. در بخش قرنطینه همه نوزادان ما از همه لحاظ معاینه و ارزیابی پزشکی و سلامت جسمی‌شان بررسی می‌شود و بعد از تایید صحت و سلامتی به اتاق دوم می‌روند که کل این روند تقریبا 21 روز زمان می‌برد. اگر شرایط فرزندخواندگی داشته باشد آن را اعلام می‌کنیم که حتی ممکن است نوزادی بعد از همین مدت به فرزندخواندگی گرفته شود. در غیراین صورت، به بخش نوزادان منتقل می‌شود.»

مثل یک مامان واقعی
سر ظهر است و وقت شیردهی به نوزادان. مادریار با یک سبد شیر که نام هریک از بچه‌ها روی آنها حک شده، وارد اتاق می‌شود. پیش از آنکه صدای گریه‌شان بلند شود، بانویی میانسال دوان دوان بالای سر بچه‌ها می‌رود، می‌گوید: «ببخشید نمی‌توانم صحبت کنم اگر چند دقیقه دیر کنم، صدای گریه همگی درمی‌آید.» اما  مامان معصومه 9 سال است که اینجا زحمت می‌کشد و از حس و حالش اینطور می‌گوید: «از کارم راضی‌ام و با بچه‌ها بازی می‌کنم و به آنها عشق می‌ورزم. حالا دیگر از زمان گریه و نوع صدا مشکل نوزاد را تشخیص می‌دهم که شیر می‌خواهد یا موقع تعویضش شده، هربار که کاری برای اینها انجام می‌دهم، دختران خودم جلوی چشمانم می‌آیند و باخودم می‌گویم در این لحظه این بچه‌ها به غیر از خدا و من کسی را ندارند. خدای بالای سرم را در نظر می‌گیرم و به خاطر مسئولیتی که دارم برایشان مادری می‌کنم. مثل یک مامان واقعی زمان گرسنگی، خواب و تعویضشان را می‌دانم. اینها که گناهی ندارند، دست روزگار آنها را به اینجا کشانده است. هدیه‌های خداوندند که امیدوارم عاقبت بخیر شوند.» او که مثل یک مادر حقیقی دوست ندارد از سختی‌های بچه‌داری دم بزند، می‌گوید: «داوطلبان می‌توانند در همه بخش‌ها به مادریارها کمک کنند. البته به نظر من در بخش قرنطینه این نیاز بیشتر احساس می‌شود چون آرام کردن و شیردادن مستلزم همراهی است.»
قطعه‌ای از بهشت
«لطفا فرزند هنگام شیردادن به حالت نیمه نشسته قرار گیرد.» این یکی از دستورهای نصب شده بالای سر کودکی است که شرایط ویژه دارد و مادریارها حواسشان هست که رسالت مادری را به خوبی ایفا کنند تا مبادا در تعویض شیفت‌های کاری در روند رسیدگی به نوزاد اختلال ایجاد شود. شعبانعلی تأکید می‌کند: «برخی از بچه‌های توانبخشی دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی و نیازمند رعایت دستور پزشکی خاص هستند و مادریاران باید آن را مورد توجه قرار دهند. به طور کلی در بخش نوزادان بچه‌های 3-2 ماهه تا یک‌سال ونیمه حضور دارند و بچه های 1.5 تا 3 سال وارد بخش نوپا و بعد از 3 سالگی از شیرخوارگاه آمنه خارج می‌شوند.» او ادامه می‌دهد: «مادریاران اینجا با حوصله، عشق و ایمان کار می‌کنند و حتی برخی‌ از آنها وقتی بچه را در بغل می‌گیرند، ارزیابی می‌کنند، برخی هم دوام نمی‌آورند و می‌روند. صدای گریه همزمان ده‌ها بچه خیلی‌ها را فراری می‌دهد مثلا هر 3 ساعت همه باهم گریه می‌کنند درحالی‌که با گریه هشدار می‌دهند که ما سالم هستیم و زندگی می‌خواهیم. برای ما اینجا قطعه‌ای از بهشت است. اما خستگی مادریاران هم اجتناب‌ناپذیر است و داوطلبان می‌توانند کمک حالشان باشند.»

مهرآوران آمنه
ژاکان، شهراد، امیر، امید، آرسام، دیاکو، دانا، علیرضا، مریم و اِما همگی چشم به راهند، چشم به راه قدم‌های مهربانی که آنها را به کانون گرمشان ببرند. شعبانعلی می‌گوید: «رسیدگی به ‌هر چند کودک با یک مربی یا همان مادریار است. بچه‌ها را شیر می‌دهند و تعویض می‌کنند، عین یک مادر. اما داوطلبان می‌توانند به مادریاران به هنگام تعویض و شست‌وشو کمک کنند. انرژی بدهند و انرژی بگیرند. از آن بهتر هم مشارکت در فرزندخواندگی است تا بچه‌ها زودتر به آغوش خانواده بروند. درست است که آنها در بهزیستی به خوبی حمایت می‌شوند اما وقتی یک نوزاد در 3 روز از 3 مادریار مهر می‌گیرد مسلما شرایطش با کودکی که از یک مادر محبت و آموزش می‌گیرد، خیلی متفاوت است. البته با تسریع در فرزندپذیری که در مدت زمان حضور دکتر نصیری محقق شده، بی‌تردید وضعیت بچه‌ها بهتر خواهد شد.» او می‌افزاید: «مهرآوران آمنه داوطلبانی هستند که برای مشارکت می‌توانند در سامانه داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نام‌نویسی ‌کنند و پس از بررسی و در صورت تایید صلاحیت با مجوز وارد شیرخوارگاه شوند و بعد از ورود هم کاملا تحت نظرند.» دکتر مجید دین‌پرور مدیر شیرخوارگاه آمنه هم دراین باره تأکید می‌کند: «مادریاران ما لازم نیست در کنارمان باشند، آنها می‌توانند در فضای مجازی ما را همراهی و به دوستان خود معرفی کنند و درواقع مادریار مجازی ما باشند.»

شیرخوارگاه آمنه در یک نگاه
مجتمع خدمات بهزیستی، خانه نوباوگان و شیرخوارگاه آمنه در سال 1347 با هدف نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست 0 تا 6 ساله تاسیس شد و اکنون نگهداری از این فرزندان را به عهده دارد. شیرخوارگاه آمنه در مساحتی بالغ بر 20 هزار متر مربع ساخته شده که حدود 450 متر مربع آن اداری و 9000 متر مربع آن بنای غیراداری و از مراکز بهزیستی شهرستان شمیرانات است. این مجتمع که در خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک قرار دارد متشکل از بخش‌های مددکاری اجتماعی، مشارکت‌های مردمی، روانشناسی کودکان، روابط عمومی و مدیریت است و برای ارتباط با این مجموعه می‌توانید با شماره‌های 0218888909702188779400 تماس بگیرید.

کد خبر 82658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد