در رسانه|مدیرکل بهزیستی فارس: بهزیستی به ترمینال آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است/ بهره مندی ۱۹ هزار مددجوی فارس از مستمری در سال جاری

مدیر کل بهزیستی فارس تصریح کرد: متاسفانه بهزیستی به ترمینال آسیب‌های اجتماعی و مشکلات مردم تبدیل شده که برون رفت از آن تنها با مشارکت خود مردم شدنی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زرین دشت، محمدرضا هوشیار در سفر امروز خود به شهرستان زرین دشت  مولفه اصلی سازمان بهزیستی را توانمند سازی مددجویان این نهاد حمایتی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی این استان پرداخت شده است.

وی بر لزوم هم افزایی تمامی دستگاهها برای رفع موانع پیش روی معلولان و مددجویان تاکید کرد و افزود:  تاکنون ۱۴۰۰ واحد مسکونی برای تامین سرپناه مناسب مددجویان این استان احداث شده است که به جرات می‌توان گفت که ۸۰ درصد از این واحدها طی سه یا چهار سال گذشته احداث شده است.

مدیر کل بهزیستی فارس با بیان اینکه این سازمان برای خانه دار شدن مددجویان خود با پرداخت کمک‌های بلاعوض در تلاش است تا آنان را از رنج خانه به دوشی رها کند، خاطرنشان ساخت: این نهاد همه تلاشش را به کار میبندد تا بتواند در جهت خانه دار شدن خانوارهای تحت حمایت خود نقشی پررنگ داشته باشد.

مهمترین ماموریت سازمان بهزیستی توانمند سازی مددجویان است

هوشیار مهمترین ماموریت سازمان بهزیستی را در گام نخست توانمندی سازی مددجویان خود دانست و ابراز کرد، پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌ها، اشتغال و مسکن این دسته افراد در اولویت کاری این سازمان قرار دارد.

وی بر لزوم‌ مشارکت خیرین برای حل آسیب‌های اجتماعی وکمک به معیشت مددجویان تاکید کرد و گفت: اگر هم افزایی و همفکری در حوزه آسیب‌های اجتماعی به درستی صورت نگیرد ، معضلات اجتماعی به راحتی حل نمی‌شود.  

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی فارس، با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یک نهاد تخصصی است که شعاع آن روز به روز در حال گسترش است، یادآور شد: گسترش روز افزون معضلات اجتماعی باعث شده است تا موتور آسیب ها با شتاب بیشتری به سمت این سازمان حرکت کند.

بهزیستی، ترمینال آسیب‌های اجتماعی

هوشیار، همچنین با انتقاد از وضعیت این سازمان که در نوک پیکان مطالبات قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه بهزیستی به ترمینال آسیب‌های اجتماعی و مشکلات مردم تبدیل شده است که برون رفت از آن تنها با مشارکت خود مردم شدنی است.

وی به مهمترین معضل این روزهای جامعه خصوصاً در شهرستان زرین دشت گریزی زد و گفت: متاسفانه در چند ماه اخیر آمار خودکشی در این شهرستان افزایش چشمگیری داشته که ضروری است هر چه سریعتر نسبت به تشکیل گروههای محله محور، شناسایی خانواده‌های در معرض پدیده خودکشی و آموزش آنان  برای پیشگیری از این معضل اجتماعی اقدام جدی شود.

لزوم توجه جدی به حوزه آسیب‌های اجتماعی

مدیر کل بهزیستی فارس با بیان اینکه کم کاری و ارائه نادرست آمار در حوزه آسیب‌های اجتماعی منجر به نادیده گرفته شدن معضل و در نتیجه سرپوش گذاشتن بر آسیب ها شود، تاکید کرد: اگر آمار دقیق ندهیم، تحلیل درستی هم نخواهیم داشت و تا زمانی که مشکل را نپذیریم اساساً نمیتوانیم راهکاری برای حل آن پیدا کنیم.  

بهره مندی ۱۹ هزار مددجوی فارسی از مستمری سازمان بهزیستی در سال جاری

وی در ادامه از بهره مندی ۱۹ هزار نفر مددجوی تحت حمایت سازمان بهزیستی فارس از مستمری نیز خبر داد و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ۷۰ هزار نفر مستمری بگیر تحت حمایت و ۱۴ هزار نفر مستمری بگیر اجتماعی   تحت حمایت سازمان بهزیستی استان فارس وجود دارد.

هوشیار در بخش پایانی سخنان خود خطاب به کارکنان بهزیستی یادآور شد: اکرام جامعه هدف مقدم بر اطعام می‌شود، پس لازم است تا با حفظ کرامت انسانی افراد و درک جامعه هدف، رسالت خود را به درستی انجام دهیم. 

چاره اندیشی برای جلوگیری از خودکشی با ایجاد حلقه‌های میانی در روستاها

در ادامه فرماندار زرین دشت نیز در این نشست با ابراز تاسف از افزایش آمار خودکشی در این شهرستان اظهار کرد: یکدست صدا ندارد و می‌طلبد تا همه نهادها پای کار بیایند و برای مقابله و کاهش این معضل اجتماعی که منشا آن بیشتر به مشکلات معیشتی و ابعاد روانی جامعه  برمی‌گردد، تلاش کنند.

رسول بهمنی با اشاره به اقدام ابتکاری این شهرستان برای جلوگیری از پدیده خودکشی بیان داشت: در آخرین جلسه شورای کمیته سلامت این  شهرستان مقرر شده است تا روستاهای هدف که آمار خودکشی به فراخور در آن بیشتر دیده می‌شود شناسایی و با ایجاد حلقه‌های میانی متشکل از تمام دستگاههایی که در روستاها نماینده دارند و با مشارکت معتمدین و متنفذین  چاره اندیشی شود.

رئیس شورای تامین شهرستان زرین‌دشت‌، شناخت کامل از بافت روستاها توسط خیرین را گره‌گشای  معضلات اجتماعی عنوان کرد و افزود: بحمدلله با اجرای طرح‌های محله محور، روستای خسویه از توابع بخش مرکزی شهرستان زرین‌دشت بعنوان روستای عاری از اعتیاد در کشور شناخته شده است.

لزوم راه اندازی مرکز اورژانس اجتماعی در دبیران زرین دشت

بهمنی، در بخش دیگری از سخنان خود، شهر دبیران از توابع بخش مرکزی شهرستان زرین دشت را متاثر از آسیب‌های اجتماعی  اعلام کرد و گفت: این شهر با جمعیتی  افزون بر ۱۸ هزار نفر  و با بافت عشایری و وجود دو قومیت فارس و عرب به دلیل تعدد زوجین و چند همسری در معرض شدید آسیب‌های اجتماعی  قرار گرفته که می‌طلبد با راه اندازی مرکز اورژانس اجتماعی برای حل مشکلات این حوزه، اقدام عاجل صورت گیرد.

اعطای ۷ میلیارد تسهیلات برای اشتغال ۱۲۴ نفر  مددجوی زرین دشتی در سالجاری

در ادامه رئیس اداره بهزیستی زرین دشت نیز در نشست با مدیر کل بهزیستی فارس و همکاران خود، از اعطای ۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی این شهرستان و ایجاد اشتغال قطعی برای ۱۲۴ نفر در سال جاری خبر داد.

آرزو شکوهیان نژاد، با تاکید بر اشتغال ۱۲۴ نفری مددجویان تحت حمایت اداره بهزیستی این شهرستان گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۲۴ نفر از مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی زرین دشت با دریافت تسهیلات اشتغالزایی به سقف ۷ میلیارد تومان توانسته اند وارد بازار کار شوند.

وی توانمند سازی مددجویان بهزیستی را از اولویت‌های اصلی این سازمان برشمرد و از اشتغال ۱۳ نفر از معتادین  بهبودیافته در این شهرستان خبر داد.

رئیس اداره بهزیستی زرین دشت تصریح کرد: قسمتی از آسیب‌های اجتماعی شهرستان زرین دشت در سطح شهر به معتادان متجاهر برمی‌گردد که اقدام به زباله گردی، اشاعه اعتیاد، راه‌اندازی پاتوق و سلب امنیت در محلات مختلف می‌کنند.

وی افزود: به موجب ماده ۱۶ تبصره ۲ از اواخر سال گذشته واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان زرین دشت در یک اقدام بین‌بخشی و با همکاری نهادهای انتظامی در مرکز شهرستان زرین دشت با ارجاع ۱۳ نفر از معتادین متجاهر سبب ساز رهایی آنان از این پدیده خانمان سوز شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان زرین دشت با بیان اینکه نجات یک معتاد نجات یک جامعه است، اعلام کرد: این ۱۳ نفر با دریافت تسهیلات اشتغالزایی اداره بهزیستی این شهرستان، وارد بازار کار شده اند.

شکوهیان نژاد همچنین از آماده سازی زمینه اشتغال ۱۰ نفر از معتادین بهبود یافته این شهرستان برای دریافت تسهیلات بعدی خبر داد.

وی همچنین از اجرای طرح مشارکت اجتماعی "مانا" برای دختران ۱۳ تا ۱۸ ساله با هدف تدوین ۳ پروژه و اجرای دو پروژه  اجتماعی در این شهرستان سخن به میان آورد و بیان کرد: زنان  ۱۸ تا ۳۵ ساله زرین دشتی نیز در اجرای طرح مانا در  پروژه‌های اجتماعی مشارکت داشته اند.

 آموزشهای پیش از ازدواج برای ۳۵۰ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم با برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی از دیگر اهداف واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان زرین دشت به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از طلاق بود که رییس بهزیستی زرین دشت به آن اشاره داشت.

این مقام مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهرستان زرین دشت، به حوزه امور اجتماعی این نهاد حمایتی نیز گریزی زد و ابراز کرد: در حال حاضر ۲۹۷ زن بی سرپرست در زرین دشت کمک هزینه  معیشت زنان سرپرست خانوار را دریافت می‌کنند.

وی در ادامه از ثبت ۴۳ پرونده زن سرپرست خانوار برای بهره مندی از کمک هزینه معیشت زنان سرپرست خانوار این شهرستان نیز خبر داد و اضافه کرد: ۴۲ پرونده خانواده‌های دارای فرزندان دو قلو  و یک پرونده خانواده  دارای فرزند ۳ قلو نیز برای پرداخت مستمری ثبت شده است.

شکوهیان نژاد همچنین به پرداخت کمک هزینه آماده‌سازی شغلی  ۱۴ نفر از زنان سرپرست خانوار این شهرستان به ارزش ۴۹۰ میلیون ریال اشاره کرد و گفت: در همین راستا ۴۳ نفر از فرزندان  دانش آموز زنان سرپرست خانوار کمک هزینه تحصیلی دریافت کرده اند.

رئیس اداره بهزیستی زرین‌دشت در ادامه از تحویل دو کودک بی سرپرست به خانوارهای متقاضی فرزندخواندگی در این شهرستان نیز سخن به میان آورد و ادامه داد: توسط تیم‌های سیار ۲۳۸ نفر مورد کودک آزاری و همسر آزاری پذیرش  و ۵۶۴ مورد نیز با خط ۱۲۳ و ۲۹۴ مراتب شکایت خود را در زمینه‌های یاد شده به مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی گزارش کرده اند. 

کمک ۷۷ میلیاردی بلاعوض مسکن به مددجویان

شکوهیان نژاد از پرداخت مبلغ ۷۷ میلیارد ریال کمک بلاعوض مسکن  به معلولین و مددجویان و همچنین خانوارهای دارای دو عضو معلول در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: مستندات ۷ خانوار دارای دو عضو به بالا معلول شهری و روستایی فاقد مسکن در شهرستان زرین‌دشت برای انعقاد تفاهم‌نامه دو جانبه با بنیاد علوی ارسال شده است‌.

لازم به ذکر است در سفر امروز مدیر کل بهزیستی فارس به زرین دشت که به اتفاق معاونت اجتماعی و کارشناس روابط عمومی سازمان بهزیستی فارس صورت گرفت، دیدارهایی جداگانه با امام جمعه، فرماندار، کارکنان اورژانس اجتماعی، مراکز مثبت زندگی و مرکز معلولین ذهنی توانا و دیدار با خانواده شهید مختاری صورت گرفت.

شکوهیان نژاد، همچنین از غربالگری اضطراب ۱۴۲ نفر کودک ۵ الی ۶ ساله زرین دشتی نیز خبر داد و افزود: از این تعداد ۳۶ کودک دارای اختلال اضطراب  در این شهرستان شناسایی شده است. 

کد خبر 82002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد