طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا)  سال ۱۴۰۲ کلید خورد

اولین نشست حمایت سازی از سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در اجرای طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی بهزیستی استان تهران؛ علیرضا محمدی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران اجرای طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) و طرح های حوزه توسعه پیشگیری در سطح استان را بسیار اثر گذار بر افزایش شاخص های زندگی سالم و کاهش آسیب های اجتماعی دانست.

محمدی هدف برگزاری جلسه را بررسی رویکردها و راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد؛ مشارکت اجتماعی و ظرفیت سازی برای حمایت و توانمندسازی مخاطبان و ذینفعان در طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، می تواند موجب افزایش کارایی و اثر بخشی اقدامات گردد.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: این رویکرد، بویژه در گروه سنی کودکان و نوجوانان، بدلیل تأثیر همسالان بر یکدیگر، علاوه بر این که زمینه ارتقاء دانش و آگاهی آنان را فراهم می کند، توانمندی و ظرفیت لازم برای ترویج پیام های پیشگیری، شناخت مسائل، مخاطرات و چالش های اولویت دار و در نتیجه، ارائه راه حل های خلاقانه برای حل مسائل و طراحی پروژه های کوچک همیاری در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و نهایتا افزایش مهارت های زندگی را نیز موجب می شود.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران در این جلسه نسبت به نحوه افزایش مخاطبین، تعداد گروه ها، تسهیلگران و مؤسسات مجری طرح سخن گفت.
وی در ادامه بر استفاده از گروه های هدف سازمان جهت اجرای طرح ها و همچنین همکاری و مشارکت سایر نهادها و سازمانها به منظور  ارتقاء سلامت اجتماعی خصوصاً در نوجوانان رده سنی ۱۸ – ۱۳  سال با ارائه بسته های تشویقی، اردوها، ملزومات آموزشی و جذب حداکثری و ترغیب دانش آموزان و ... تاکید کرد.

در این جلسه مرضیه شانه جانی کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان تهران، با ارائه گزارشی از تأثیرات اجرای طرح بین دانش آموزان، مقایسه آماری اجرای طرح در سال گذشته، عناوین اهداف برنامه را در سال جدید به  شرح ذیل  نام برد:

۱.ارتقای توانمندی های نوجوانان

۲.افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعیِ نوجوانان

۳.اصلاح نگرش در جهت جمع گرایی و کارگروهی

۴.افزایش مهارت های کارگروهی و مشارکتی

۵.ایجاد و توسعه ظرفیت های مشارکت نوجوانان

۶.ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیت های مشارکتی در محله ها و موسسات غیردولتی

۷.ایجاد سازوکار تشویقی برای حمایت از طرح های جمعی نوجوانان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

۸.    ایجاد و توسعه شبکه روابط مشارکتی نوجوانان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی.

وی بیان داشت: شناخت محیط اجتماعی خویش ،آگاهی از توانایی های خویش و ارتقای آن در شناخت و پیشگیری از مشکلات اجتماعی دوره نوجوانی و حتی حل آنها، تجربه فعالیت گروهی با نوجوانان دیگر در راستای حل مسئله اجتماعی مشترک، رویارویی با چالش ها و تجربه های مثبت کار گروهی، تجربه حمایت گیری از دیگران، مخصوصاً نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی، رویارویی با بزرگترها و مطرح نمودن خواسته ها(مطالبه گری)، به ثمر رساندن آنچه که به عنوان "راه کار" مشکلات خود می شناسند(اجرای پروژه)، تجربه ی اعتماد به نفس، مفید بودن، مهم بودن و مسئولیت شهروندی، توانایی مواجهه و حل مشکلات اجتماعی را از دستاوردهای روانی و اجتماعی طرح مانا در نوجوانان و مشارکت کنندگان در طرح دانست.

کد خبر 81285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد