دستان توانمند معلولان کردستانی خالق هنرهای زیبای صنایع‌دستی

معلولان کردستانی با دستان خلاق و توانمند خود توانسته‌اند خالق هنرهای زیبایی در قالب صنایع‌دستی باشند.

این روزها اگر به عمارت تاریخی خسروآباد سنندج سر بزنید، با نمایشگاهی روبه‌رو می‌شوید که دیدن آثارش شما را به شگفتی و تحسین وا می‌دارد. در این نمایشگاه که تحت عنوان صنایع‌دستی ویژه معلولان استان برپا شده است، مراکزی حضور دارند که ضمن معرفی و عرضه آثار هنری و ارزشمند معلولان و کم‌توانان، توانسته‌اند در راستای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های این قشر از جامعه گام‌های مهمی بردارند.

مرکز حرفه‌آموزی معلولان "باور" مریوان از جمله مراکزی است که در این نمایشگاه حضوری فعال و پررنگ دارد؛ مهمان غرفه این مرکز شدیم تا در جریان اقدامات انجام گرفته و خدمات ارائه شده به جامعه هدف قرار بگیریم. در بدو ورود با استقبال گرم مدیر این مرکز همراه شدیم؛

ساحل زراری ضمن توضیحاتی در خصوص شکل‌گیری این مرکز گفت: مرکز حرفه‌آموزی معلولان "باور" مریوان که از سال گذشته کار خود را آغاز کرده توانسته است با پذیرش بانوان معلول و کم‌توان بالای ١٤ سال در راستای شکوفایی استعدادهای این قشر از جامعه گام‌های محکمی بردارد.

وی اظهار کرد: بانوان معلول این شهرستان با خلق آثار و محصولات صنایع‌دستی بسیار زیبا در این نمایشگاه نشان داده‌اند که معلولیت محدویت نیست؛ معلولان و کم‌توانانی که شاید تصور کنیم برای انجام امورات روزمره زندگی‌شان هم با مشکل روبه‌رو هستند. زراری افزود: زیورآلات، تیکوبافی، بافتی، لباس محلی، عروسک‌سازی، وسایل تزئینی، چرم‌دوزی، کلاش‌بافی و .... از جمله محصولاتی هستند که برای معرفی و فروش به‌نمایش گذاشته شده است.

مدیر مرکز حرفه‌آموزی معلولان "باور" مریوان عنوان کرد: آثار و محصولات این نمایشگاه حتی از سایر محصولاتی که در بازار عرضه می‌شود با کیفیت‌تر است و همچنین محصولات تولید شده توسط معلولان از لحاظ قیمت نیز نسبت به محصولات مشابه مناسب‌تر هستند.

او با بیان اینکه حضور در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی شهرستان و استان، برپایی غرفه عرضــــه تولیدات توان‌خواهان و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در این حوزه تنها بخشی از خدمات این مرکز می‌باشد، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌های عرضه تولیدات هنری و صنایع‌دستی افراد دارای معلولیت، از غنی‌ترین فرصت‌ها در ایجاد انگیزه و امکان ارتباط دائمی معلولان با بازار کار است.

زراری بیان کرد: باید این فرصت برای افراد دارای معلولیت فراهم شود تا توانمندی و استعداد هنری و شغلی خود را ارتقاء داده و از آن نه‌تنها در جهت منافع اقتصادی خود و خانواده استفاده کنند بلکه از این رهگذر گامی بلند به سوی سلامت فکری، روانی و ایجاد اعتماد به‌نفس و در نهایت غنی‌سازی جامعه بردارند.

مدیر مرکز حرفه‌آموزی معلولان "باور" مریوان در پایان سخنانش ضمن قدردانی از حمایت‌های اداره بهزیستی و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مریوان درخصوص برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای این قشر از جامعه، گفت: امیدوارم بتوانم با پشتیبانی و همراهی مردم و متولیان، با قوت و قدرت بیشتر در این راه قدم بردارم.

کد خبر 80914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد