در رسانه | مراکز "مثبت زندگی" خدمات رسانی به جامعه هدف بهزیستی را تسهیل می‌کند

مسوول مراکز مثبت زندگی اداره کل بهزیستی قزوین با اشاره به اینکه این مراکز از اتلاف وقت و موازی کاری مددجویان جلوگیری می کند،گفت: مراکز مثبت زندگی، ظرفیتی مناسب برای تسهیل در خدمت رسانی به جامعه هدف بهزیستی هستند.

به گزارش ایرنا، سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای اصلی و تاثیرگذار در حوزه رفاه اجتماعی کشور و متولی ارتقای سلامت اجتماعی و منشأ خدمات ارزشمند تخصصی و حمایتی به گروه‌های مختلف جامعه به شمار می رود.

در حال حاضر اداره کل بهزیستی استان قزوین به بیش از ۲۷ هزار معلول خدمات ارائه می دهد و همچنین در موضوعاتی از قبیل ارایه مشاوره، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، درمان اعتیاد، توانبخشی معلولان، پرداخت مستمری به مددجویان به فعالیت می پردازند.

به گفته مسوولان، این سازمان با راه اندازی مراکزی به نام "مثبت زندگی" در اواسط سال ۹۹ به دنبال افزایش سرعت و کیفیت ارایه خدمات به جامعه هدف خود بوده و تا به امروز نیز این اقدام تا حدودی نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین برای بررسی چگونگی خدمات ارایه شده در مراکز مثبت زندگی گفت و گویی را محمد نحوی رییس اداره فنآوری اطلاعات، ارتباطات، تحول اداری و مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) پیرامون اقدامات این مراکز انجام داد که آنرا در زیر می خوانید.

ایرنا. مراکز مثبت زندگی چیست و چه اقداماتی انجام می دهد؟

مراکز مثبت زندگی تعریف کاملی از سلامت اجتماعی است، که مطالبه‌گری را همراه مسوولیت‌پذیری اجتماعی در مردم ایجاد و ارتباطات محلی را تقویت می‌کند.

درسال ۹۹ مراکز مثبت زندگی با هدف افزایش آگاهی عمومی مردم از وظایف، فعالیت ها و خدمات سازمان بهزیستی، تسهیل در دسترسی گروه هدف و کاهش تردد غیرضروری به مراکز و ادارات بهزیستی راه اندازی شد.

فعالیت این مراکز محله محور است بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین از جمله معلولان به ادارات بهزیستی را کاهش داده چرا که افراد مددجو می توانند مشکلات و خواسته های خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس شده است، مطرح کنند.


ایرنا. چند مرکز مثبت زندگی در استان قزوین فعال است و در آنها چه خدماتی ارایه می شود؟
در حال حاضر استان قزوین ۵۳ مرکز و فعال خدمات بهزیستی مثبت زندگی دارد.

خدمات ارائه شده در مراکز شامل ثبت درخواست و تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین، مصاحبه اولیه، اخذ و بررسی مدارک، بازدید از منزل، تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت های نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمک، ارجاع درخواست های جامعه هدف اعم از مالی (مستمر/غیرمستمر) و معرفی نامه،پیشگیری امور مددکاری خانواده و همچنین غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت ها، ارجاع و پیگیری شامل غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک و اتیسم است.

ایرنا: مهم ترین ویژگی مراکز مثبت زندگی چیست؟

مهم ترین ویژگی مراکز مثبت زندگی محله محور بودن این مراکز است که موجب تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف می شود.

ایرنا: این مراکز منجر به اشتغال چند نفر شده و مهمترین فعالیت مددکاران در این مراکز چیست؟

در حال حاضر این مراکز منجر به اشتغال ۱۸۹ نفر شده است.

مهم ترین فعالیت مددکاران مراکز بازدید از منزل مددجویان، شناسایی و تشخیص و تعیین مشکل، نیازها و اولویت های مددجو و طرح برنامه کمکی منطبق با مشکل مددجو و کمک به توانمندسازی گروه هدف بهزیستی و جذب استفاده از ظرفیت خیرین به منظور رفع مشکلات مددجویان است.

ایرنا: نظارت بر عملکرد کارشناسان این مراکز به چه صورتی انجام می شود؟

نظارت بر مراکز در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری و به ۲ صورت الکترونیکی و حضوری انجام می شود.

نظارت ها توسط تیم ارزیابی و به منظور صحت سنجی و پایش کیفی اطلاعات ثبت شده در پرونده های الکترونیکی و همچنین بررسی خدمات ارائه شده در مراکز صورت می گیرد و جنبه کیفی دارد.

ایرنا: این مراکز آیا سرانه ای دارند؟

بله، هرساله سرانه مشخصی برای مراکز تعیین و تفاهم نامه ای فی مابین اداره بهزیستی و مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) استان منعقد می شود و این مبالغ بر اساس عملکرد مراکز و تعداد بازدیدهایی که از مددجو در طول ماه انجام می دهند پرداخت می شود.

ایرنا: برنامه های امسال این مراکز را بفرمایید و مهم ترین چالش پیش روی این مراکز چیست؟

ارائه خدمات به طیف گسترده تری از گروه هدف سازمان بهزیستی از برنامه های ماست.

شناسایی نیازمندی های مددجویان و تهیه بانک اطلاعاتی جامع به منظور برنامه ریزی و ارائه خدمت بهتر به جامعه هدف در کنار ارائه طرح های محله محور به منظور کاهش آسیب های اجتماعی به مراکز به منظور رفاه حال متقاضیان جدید از دیگر برنامه های ما برای سال جاری به شمار می رود.

مهم ترین چالش پیش رو پایین بودن میزان سرانه پرداختی به مراکز مثبت زندگی با توجه به افزایش تورم و هزینه های مراکز از قبیل اجاره بها، هزینه های پرسنلی، هزینه جاری و عدم همکاری بعضی از دستگاه های اجرایی با مراکز و کمبود نیروی تخصصی و مددکار در استان است.

ایرنا. برای کاهش آسیب های اجتماعی این مراکز چه اقداماتی انجام می دهند؟
شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله، آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ارائه آموزش های تشکیل و تحکیم بنیان خانواده، تسهیل گری و تشکیل تیم محله و اقدامات اجتماع محورو تشکیل گروه های همیار متشکل از زنان سرپرست خانوار از جمله اقدامات مراکز مثبت برای کاهش آسیب های اجتماعی است.
کلام اخر:

مراکز مثبت زندگی فرصتی هستند تا مددجویان بهزیستی به بهترین شیوه و در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با آسایش و راحتی بیشتر از مددکاران اجتماعی دریافت کنند

کد خبر 80803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد