۹۲ درصد نوزادان زنجانی غربالگری شنوایی شدند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از غربالگری ۹۲ درصد نوزادان متولد شده در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۱۳ هزار نوزاد متولد شده غربالگری شنوایی شدند که از  این تعداد ۹ نوزاد به مرحله مداخله ارجاع داده شدند که اقدامات توانبخشی از جمله تهیه سمعک، کمک هزینه کاشت حلزون، گفتار درمانی و ... توسط معاونت امور توانبخشی برای این نوزادان صورت پذیرفته است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی با توجه به فعالیت ۸ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان عنوان کرد: آزمونهای غربالگری برای نوزادان بصورت انجام تست OAE برای کلیه نوزادان متولد شده وانجام تست  AABR برای کودکان ارجاعی و  دارای عوامل خطر است که با دستگاه های کوچک و بدون درد و خطر، در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می کند انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند. غربالگری نوزادان بسیار مهم است و اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و زبان شده که روی توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.

حسینی با اشاره به اهمیت غربال شنوایی نوزادان در سه ماه اول تولد، یادآور شد:  گریه وصدا سازی نوزادان کم شنوا مانند نوزادان سالم است وماهها وسالهای نخست زندگی برای رشد مهارتهای گفتاری و زبانی اهمیت بسیاری دارد. وکم شنوایی ممکن است زبان آموزی را نیز تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین کشف زود هنگام کم شنوایی پیش از ۳ ماهگی و ارائه خدمات لازم قبل از شش ماهگی به نوزاد و خانواده او ضروری است.

کد خبر 80269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد