در رسانه| زنانی که همیار هم می شوند

آزاده خرم/ ایلام - ایرنا - وقتی که از همسرم جدا شدم با دو پسرم خیلی تنها بودم، هیچ منبع درآمدی برای خرج و مخارجم نداشتم، بزرگترین دغدغه ام کسب درآمد برای تامین هزینه های زندگی سه نفره مان بود، تنها امیدم به هنری بود که داشتم ولی هیچگاه فکر نمیکردم با همین هنر بتوانم گلیم خودم و بچه ها را از آب بیرون بکشم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درست ۲۲ سال پیش بود، با اندک سرمایه ای که داشتم، مغازه کوچکی را اجاره و با دار قالی که در خانه داشتم ، شروع به بافتن فرش و گلیم کردم، ابتدا خیلی ناامید بودم که مبادا کارم بخوبی پیش نرود و بجای درآمد هزینه روی دستم بماند، ولی به لطف خدا و با تلاش و کوششی که داشتم، تصمیم به توسعه شغلم گرفتم.

ابتدا با مراجعه به فنی و حرفه ای دوره های کامل قالی بافی، گلیم، فرش، گبه و ... را فرا گرفتم و سپس با راهنمایی و حمایت بهزیستی با همراهی ۶ زن دیگر که آنها هم مثل من سرپرست خانوار بودند، توانستیم یک گروه همیار را تشکیل بدهیم.

با تشکیل این گروه که هفت نفر بودیم، بهزیستی بصورت بلاعوض کمک نقدی به ما کرد و توانستم مغازه ام را به کارگاهی بزرگ تبدیل کنم، حالا دیگر من به عنوان استاد علاوه بر تولید انواع گلیم و قالی و فرش در نقش ها و طرح های مختلف آموزش هم می دادم و درآمدم چند برابر و کارم حسابی رونق گرفته بود.

در کارگاهم ماهانه ۲۵ نفر آموزش دیده و کارآموزانم با علاقه فراوان در کلاسهایم حضور می یافتند، حالا دیگر موفقیتم را بخوبی مشاهده و لمس می کردم، سال ۹۷ به عنوان زن نمونه سرپرست خانوار استان معرفی و از سوی استاندار مورد تقدیر قرار گرفتم و سال ۹۸ کارگاهم به عنوان شرکت تعاونی برتر انتخاب و امسال نیز به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شدم.

پسر بزرگم دانشجو و پسر کوچکم نیز دانش آموز است و این مدت با تلاشی که داشتم و حمایتی که بهزیستی در قالب گروه همیار داشت، توانستم زندگی ام را تا امروز پیش ببرم.

"زهرا" یکی از زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی است، زنی که بعد از جدایی از همسرش بجای انزوا و گوشه گیری در منزل و یا تقاضای کمک موردی از افراد و نهادهای مختلف به کار و تلاش روی آورده و با حمایت بهزیستی از طریق گروه های همیار به زن موفق سرپرست خانوار تبدیل و با استقلال مالی زندگی اش را تا امروز گذرانده است.

"ثریا" یکی دیگر از زنان سرپرست خانوار جامعه هدف بهزیستی ساکن در شهرستان ملکشاهی است، زنی که بعد از بیماری همسرش و زمین گیر شدن او کسب و کار کوچکی را راه می اندازد و امروز علاوه بر خود برای چند زن سرپرست خانوار و دختر خودسرپرست شغل ایجاد کرده است.

او که ۳۷ سال سن داشته و دارای سه فرزند است، می گوید: با هنر خیاطی تولید کالای خواب اعم از بالشت و تشک را شروع کردم، مغازه ام کوچک بود و برای توسعه آن به سرمایه نیاز داشتم، حدود ۲ سال قبل با راهنمایی یکی از اقوام فهمیدم از طریق تشکیل گروه های همیار می توانم از حمایت مالی بهزیستی برخوردار شوم، پس از تشکیل گروه که در مجموع هفت نفر شده بودیم در چند مرحله کمک بلاعوض به مبالغ ۴۰۰ ، ۴۷۰ و ۵۰۰ میلیون ریال از بهزیستی دریافت و کسب و کارم را با همکارانم توسعه دادم.

وی ادامه داد: بعد از گذشت حدود یکسال از تشکیل گروه مابقی اعضا از هم جدا شدیم و هر کدام کسب و کار جداگانه راه انداختیم که خوشبختانه تا امروز همگی موفق بوده ایم.

مشارکت زنان در فعالیت ها و همیاری آنها از دیرباز به شکل سنتی در ایران وجود داشته و سازمان بهزیستی نیز به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار و گسترش رفاه در افراد تحت پوشش خود توجه ویژه ای را به امر مشارکت و اشتغال زنان بویژه زنان سرپرست خانوار که از عمده ترین اقشار در معرض آسیب هستند، داشته است.

شکل گیری گروه های همیار زنان سرپرست خانوار نیز یکی از راه های ارتقاء وضعیت زندگی و توانمندسازی این زنان است که سازمان بهزیستی کشور از سال ۷۹ با رویکرد ارتقاء کیفیت زندگی و با هدف توسعه اجتماعی، ظرفیت سازی، ارتقاء خودباوری و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه هدف و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی، اقدام به راه اندازی گروه های همیار به منظور توان افزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کرده است.

عضویت در این گروه ها موجب جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایت های سازمان، عدم وابستگی جامعه هدف به این حمایت ها، افزایش خوداتکایی اقتصادی، روانی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء سطح آموزش و مهارت ها در این زنان می شود.

فعالیت ۶۰ گروه همیار زنان و دختران در ایلام

مدیرکل بهزیستی استان ایلام نیز در این خصوص گفت: طرح گروه‌های همیار یکی از برنامه‌های بهزیستی برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست بوده که امکان دریافت سرمایه کار و وام خوداشتغالی را ندارند و با عضویت در این گروه‌ها می‌توانند زمینه اشتغال خود را فراهم کند.

حسین نورعلیوند افزود: ۶۰ گروه همیار زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست در این استان با هدف توانمندسازی و حل مشکلات این افراد فعالیت اجتماعی و اقتصادی دارند.

وی بیان کرد: گروه های همیار با هدف ارتقا سطح توانمندی، حرفه آموزی و اشتغال، حل و رفع مشکلات مادی، استقلال مالی و خودباوری تشکیل و تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست مددجوی زیر پوشش به عضویت این گروه ها در آمده اند.

وی ادامه داد: زنان و دختران مددجوی ساکن در مناطق روستایی و شهری استان که توانمندی شغلی خاصی داشته در این طرح پس از تشکیل گروه با دریافت کمک بلاعوض از بهزیستی بصورت گروهی اقدام به فعالیت شغلی می کنند.

مدیرکل بهزیستی ایلام اضافه کرد: همچنین مددجویانی که فاقد مهارت شغلی باشند، در صورتیکه علاقه مند به انجام فعالیت و عضویت در گروه های همیار باشند، از طریق معرفی به مراکز آموزشی فنی و حرفه ای بصورت رایگان ابتدا آموزش های آماده سازی شغلی را کسب و برای تشکیل گروه و انجام فعالیت شغلی آماده می شوند.

نورعلیوند عمده فعالیت گروه‌های مختلف همیار زنان و دختران سرپرست خانوار جامعه هدف را در فعالیت‌های تولیدی و خدماتی شامل قالی بافی، گلیم برجسته، آرایشگری، پوشاک، بسته بندی مواد غذایی، چرم دوزی، پرورش زنبوز، تولید لبنیات و نان محلی، تولید کالای خواب و فروشگاه لوازم خانگی عنوان کرد.

وی با ذکر اینکه به منظور پایداری شغلی این افراد در کنار این گروه ها یک نفر به عنوان تسهیلگر بر روند فعالیت شغلی آنها به مدت سه سال نظارت دارد، گفت: هریک از اعضای گروه در صورت تمایل می تواند با اخذ مدرک فنی و حرفه ای و جواز کسب از طریق دریافت تسهیلات اشتغال ویژه جامعه هدف از گروه خارج و بصورت انفرادی کسب و کار خود را ادامه دهند.

به گفته مدیر کل بهزیستی ایلام، سالانه بصورت میانگین چهار گروه همیار تشکیل می شود که مبلغ کمک بلاعوض پرداختی بهزیستی به هریک از این گروه ها در سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بوده است.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار هدف کلی طرح گروه های همیار

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام نیز توانمندسازی زنان و دختران سرپرست خانوار و خودسرپرست که جامعه هدف این طرح هستند، را اهداف کلی این طرح برشمرد.

علی محمودی به خبرنگار ایرنا گفت: فراهم شدن زمینه های مشارکت خدمت گیرندگان در حل مسائل اجتماعی، اقتصادی مربوط به خود و ایجاد زمینه مناسب جهت توانمندسازی مادی و معنوی جامعه هدف، کاهش وابستگی به سیستم حمایت دولتی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، بالا بردن سطح اعتماد به نفس و تقویت روحیه همکاری جمعی و مشارکتی بین اعضاء، افزایش احساس کفایت در اعضاء گروه ها و فراهم کردن بستر مناسب جهت تأمین آسایش روحی و روانی، افزایش سطح درآمد اعضا و ارتقاء سطح کیفیت زندگی خانواده های آنان و فراهم کردن زمینه های مساعد جهت ارتقاء دانش و آگاهی خانواده برای شناخت بهتر مشکلات خود و مشارکت در حل آن ها از اهداف اختصاصی این طرح است.

وی ادامه داد: در گام نخست ضمن حساس سازی جمعیت هدف نشست های توجیهی برای فعالیت گروهی آنها تشکیل و سپس با انجام مصاحبه فردی با داوطلبان عضو گروه، تشکیل پرونده گروه های همیار، تشکیل اولین جلسه و تشریح اهداف، کارکرد و نقش گروه با مشارکت اعضاء در نهایت گروه به ثبت می رسد.

وی بهره گیری از توانایی اعضاء و منابع اجتماعی موجود و تشکیل دفتر ثبت و ضبط مالی گروه، انتخاب نوع فعالیت گروه، ثبت گروه و تشکیل دفتر ثبت و ضبط مالی گروه، گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و پیگیری و ارزشیابی پایش را از دیگر مراحل فعالیت گروه های زنان و دختران خود سرپرست و سرپرست خانوار برشمرد.

کد خبر 80228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد