عملکرد دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان سمنان: همزمان با ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه گزارشی از دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، دکتر منطقی همزمان با ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه گزارشی از دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان ارائه کرد.

     وی در ابتدا در مقدمه بیان داشتند: برای اینکه  در جامعه ای انسانها زندگی سالمی داشته باشند و فرصت لازم برای رشد طبیعی را بدست آورده بتوانند توان و استعدادهای بالقوه خویش را بالفعل ساخته و از گزند هر نوع آسیب در امان بمانند باید بتوانند از مواهب اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه بطور برابر استفاده کنند. حال اگر به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عده ای از افراد جامعه از جمله زنان و دختران را از حضور در صحنه اجتماع، تعلیم و تربیت و فعالیتهای اقتصادی و غیره منع شوند، طبعا فرصتی برای آسیب پذیری بیشتر آنان فراهم خواهد شد.

    منطقی افزود: باتوجه به اینکه در کنار هم قرار دادن دختران و زنان آسیب دیده از یک طرف و زنان و دختران در معرض آسیب از طرف دیگر نه تنها مانعی در راه بازپروری و توانمند سازی آنان می باشد بلکه ممکن است  مشکلات جدیدتری نیز برای آنان به وجود می آورد، در اصول دهم، اصل بیست و یکم، اصل بیست و نهم، در لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور و در سیاستهای  کلی برنامه‌ چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به موضوعات رسیدگی به اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب پرداخته شده است و از این رو دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی بمنظور نگهداری و حمایت از دختران نیازمند حمایتهای اجتماعی تا زمان استقلال و خودکفایی فردی و اجتماعی آنان، اقدام به ایجاد خانه های سلامت برای دختران کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان هدف از تاسیس این مراکز را جلوگیری از ابتلاء دختران در معرض آسیب به آسیبهای اجتماعی، حمایت و نگهداری از دختران در معرض آسیب اجتماعی نیازمند حمایت اجتماعی، فراهم نمودن زمینه های تحصیل، اشتغال، خودکفایی و استقلال این افراد، شناخت استعدادها و توانمندیهای دختران در معرض آسیب  و هدایت آنها به سوی استفاده از این توانمندیها بیان و گروه هدف این خانه ها را دختران نیازمند حمایت اجتماعی که به دلایلی چون فقدان حمایت خانوادگی موثر یا وجود سوء رفتار در محیط خانوادگی بطور موقت آمادگی و عملکرد اجتماعی و روانی لازم را از دست داده و به دلیل عدم توان اجتماعی و اقتصادی لازم برای زندگی مستقل در معرض خطر آسیبهای اجتماعی قرار دارند عنوان داشتند.

     وی سیر توانمندی دختران و زنان در معرض آسیب در این مراکز را در مدت زمان حمایت  برنامه ریزی برای توانمندسازی و استقلال دختران  اقدام ابراز و ادامه دادند: در سال گذشته در خانه سلامت استان  ۱۳ مورد پذیرش انجام که در زمان پذیرش مددجو ضمن جمع آوری اطلاعات در خصوص مددجو و خانواده وی، نسبت به  ارزیابی وضعیت روانی، اجتماعی و برنامه ریزی لازم، اقدام می گردد و با عنایت به تشخیص کارشناس نسبت به ارائه خدمات اجتماعی، ارتباط با خانواده اقدام و با بهره گیری از منابع جهت بازتوانی فرد اقدام می شود. آموزش مهارتهای خود مراقبتی و مهارتهای زندگی از مهمترین آموزشهای ارائه شده توسط کارشناسان، در زمان نگهداری فرد محسوب می گردد.  

منطقی در پایان سخنان خود : در زمینه روانشناسی نیز خدماتی چون مصاحبه بالینی و معاینه وضعیت روانی،   ارزیابی و بررسی دقیق استعدادها، علائق، انگیزه ها، انجام مشاوره (فردی، خانوادگی و گروهی) .و ... صورت می گیرد. پس از ترخیص مددجو نیز پیگیریهای مددکاری اجتماعی به منظور حمایت از خدمت گیرندگان ادامه تا مانع از بروز مجدد مشکل در فرد شود.

کد خبر 79984

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد