در رسانه |  ۶۷۷۹ مورد خدمات تخصصی به دختران در معرض آسیب ارائه شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در راستای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سال گذشته بیش از ۶۷۷۹ مورد خدمات تخصصی به دختران در معرض آسیب های اجتماعی ارائه شد.

علی دهباشی پور در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص خدمات اداره بهزیستی به دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی اظهارداشت: برای اینکه  در جامعه ای، انسانها زندگی سالمی داشته باشند و فرصت لازم برای رشد طبیعی را بدست آوردند تا بتوانند توان و استعدادهای بالقوه خود را نمایان کنند و از گزند هر نوع آسیب در امان بمانند باید قادر باشند از مواهب اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه به طور برابر استفاده کنند. 

وی بیان کرد: حال اگر به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حضور عده ای از افراد جامعه از جمله زنان و دختران در اجتماع، تسهیل نشود در واقع بستری برای آسیب پذیری بیشتر آنها فراهم خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآورشد: گروهی از افراد جامعه همانند دختران در معرض آسیب های اجتماعی، نیازمند دریافت  خدمات تخصصی در جامعه هستند که این دختران به دلایل فردی، خانوادگی و یا اجتماعی در مرحله ای از زندگی دچار مشکلاتی هستند که در صورت دریافت نکردن کمک های تخصصی بموقع و شناسایی نشدن آنها امکان آسیب پذیریشان دو چندان شده و خطرات زیادی از جمله اعتیاد، فرار از منزل، روابط نا مشروع را تجربه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اورژانس اجتماعی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با هدف تسهیل و در دسترس قرار دادن خدمات در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل به عموم مردم و گروه های هدف راه اندازی شده که در این مراکز در زمینه های کودک آزاری، همسرآزاری، دختران و پسران فراری از منزل، خودکشی، کودکان خیابانی، خانواده های در معرض طلاق خدماتی ارائه می شود.

دهباشی پور افزود: یکی از وظایف مهم اورژانس اجتماعی شناسایی، جذب، پذیرش و ارائه خدمات تخصصی به دختران فراری و کسانی است که قصد خودکشی و یا اقدام به خودکشی داشته اند.

وی بیان کرد: دختران فراری، افرادی هستند که به دلایلی از خانواده منفک شده و در اجتماعی سرگردان بوده و رغبتی برای بازگشت به خانواده ندارند و با توجه به این که دختری که از منزل فرار کرده، چتر حمایتی خود یعنی والدین را از دست می دهد، وجود یک محل مناسب از قبیل خانه سلامت و مرکز حمایت های روانی- اجتماعی دختران و خانواده(ندای مهر)  نقطه عطفی در جهت تامین حمایت های لازم به منظور پیشگیری از آسیب های بعدی است تا با ارائه مشاوره های لازم در موقعیتی مناسب این افراد به کانون خانواده بازگشت داده شوند.

این مدیر اظهارداشت: در حال حاضر استان قزوین دارای یک مرکز خانه سلامت  دختران در معرض آسیب است که به صورت رایگان و شبانه روزی به دختران پذیرش شده در مرکز، خدمات حمایتی و تخصصی با هدف تحقق زندگی عادی با حداقل وابستگی به منابع حمایتی، ارتقاء توانایی ها و مهارت های آموزشی، اجتماعی و حرفه آموزی به خدمت گیرندگان و خانواده های آنان ارائه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در این مرکز دختران در معرض آسیب به مدت حداکثر ۲ دوره ۶ ماهه تا زمان بازتوانی اقامت دارند و این مرکز، مامن و سرپناهی برای دختران در معرض آسیب به شمار می رود زیرا بیرون ماندن آنها می تواند معضلات و مشکلاتشان را به مراتب افزایش دهد.

وی افزود: به دلیل محدودیت امکانات پیگیری پس از ترخیص خدمت گیرندگان، در سال ۱۳۹۹، مرکز حمایت های روانی- اجتماعی دختران و خانواده (ندای مهر) با هدف فعال شدن سازمان های مردم نهاد (NGO) راه اندازی شد تا خدمات به صورت روزانه و بدون اقامت در مرکز نگهداری خانه سلامت به گروه هدف ارائه شود.

ارائه ۶۷۷۹ مورد خدمات تخصصی به دختران در معرض آسیب

دهباشی پور اظهارداشت: در راستای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سال گذشته بیش از ۶۷۷۹ مورد خدمت تخصصی  به دختران در معرض آسیب های اجتماعی در این مراکز ارائه شد.

وی تصریح کرد: دختران در معرض آسیب های اجتماعی بالای ۱۲ سال در مرکز ندای مهر و بالای ۱۶ سال در مرکزنگهداری خدمات دریافت می کنند و تلاش می شود دخترانی که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار دارند تحت پوشش خدمات تخصصی مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی قرار گیرند، تا بار دیگر با آسیب‌های جدی‌تری مواجه نشوند.

دهباشی پور اضافه کرد: رویکرد همکاران ما این است تا گروههای هدف با دریافت خدمات تخصصی روانشناس و مددکاری اجتماعی نیروهای از دست رفته روانی و اجتماعی خود را بازیابند و مداخلات ضمن اینکه شامل خود فرد می‌شود، همچنین خانواده خدمت گیرنده را نیز مورد توجه قرار می دهد و از این طریق زمینه بازگشت دختران به خانواده را فراهم می ‌کند. 

این مدیر بیان کرد: در این مراکز تمامی مسائل و مشکلاتی که موجب نارضایتی این دختران در خانواده را فراهم می کند، بررسی می شود تا بتوان راه حل مناسبی جهت حل و فصل آن اتخاذ کرد که از تبعات منفی کمتری برخوردار باشد، ضمن اینکه زمینه سازی برای بازگشت این افراد به خانواده در دستور کار مددکار اجتماعی این مراکز هم قرار دارد. 

دهباشی پورتصریح کرد: علاوه بر خدمات دفتر امور آسیب دیدگان به دختران در معرض آسیب های اجتماعی، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان نیز از دختران خودسرپرست که بخشی از جامعه هدف این دفتر هستند ، حمایت کرده و به آنها خدمات ارائه می کند.

وی بیان کرد: دختران خودسرپرست به دلیل تجرد طولانی و یا نداشتن سرپرست تحت حمایت دفتر یادشده قرار می گیرند و از حمایت های مستمر و غیر مستمر شامل پرداخت مستمری ماهیانه، خدمات تحصیلی رایگان تا آخرین مقاطع دانشگاهی و تسهیلات بانکی کم بهره یا بلاعوض جهت خود اشتغالی و بیمه درمانی برخوردار می شوند.

بگفته دهباشی پور دختران خانواده های تحت پوشش نیز تا زمان ازدواج می توانند از کلیه خدمات تحصیلی(دانش آموزی و یا دانشجویی) تا آخرین مقاطع بهره مند شده و مشمول دریافت جهیزیه نیز می شوند.

کد خبر 79729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد