واگذاری ۲۳۰۰ کودک برای فرزندخواندگی در سال گذشته /۵۶ درصد متقاضیان، خواستار کودک دختر

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳۰۰ خانواده از طریق فرزندخواندگی یا حکم امین موقت صاحب فرزند شدند، اظهار کرد: میزان فرزندخواندگی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد حدود ۵ درصدی همراه بوده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سعید بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۲۳۰۰ خانواده از طریق فرزندخواندگی یا حکم امین موقت صاحب فرزند شدند، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰۷۵ خانواده بدون فرزند (اولویت اول)، ۴۶ بانوی مجرد (اولویت دوم) و مابقی خانواده‌های دارای فرزند (اولویت سوم) بوده‌اند. میزان فرزندخواندگی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد حدود ۵ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به بالاترین میزان فرزندخواندگی به تفکیک استانی افزود: بیشترین میزان فرزندخواندگی به ترتیب در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان انجام شده است و کرمان، مازندران و فارس استان‌های بعدی در این زمینه هستند که بیش از ۱۰۰ کودک به فرزندخواندگی واگذار شده است.

به گفته مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در سال گذشته بیش از ۲۰۰ کودک نیازمند درمان به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌ها واگذار شده‌اند.

بابایی با بیان اینکه بزرگترین چالش در مسیر فرزندخواندگی تعداد بالای متقاضیان نسبت به تعداد کودکان قابل واگذاری برای فرزندخواندگی است، خاطرنشان کرد: علت این موضوع این است که کودکانی قابل واگذاری به فرزندخواندگی هستند که بی‌سرپرست یا بدسرپرست، سلب حضانت شده باشند. همه متقاضیان همچنان متقاضی کودکان زیر ۵سال و دارای سلامت هستند در صورتی که امکان واگذاری بیش از ۱۰۰۰ کودک و نوجوان بالای ۵ سال (دارای سلامت) یا زیر ۵ سال نیازمند درمان به فرزندخواندگی وجود دارد، این درحالیست که همچون گذشته متقاضیانی که برای فرزندپذیری این کودکان اعلام آمادگی کنند از نوبت خارج شده و در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۳۷۲ خانواده در سال ۱۴۰۱ برای فرزندخواندگی ثبت نام کردند که با احتساب آمار تجمیعی سه سال اخیر، تعداد متقاضیان فرزندخواندگی از ۳۸ هزار خانواده بیشتر است، گفت: البته از این تعداد حدود ۶۰۰۰ خانواده در سه سال اخیر از نعمت فرزندخوانده برخوردار شده‌اند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور این را هم گفت که در سال ۱۴۰۱ بیشترین متقاضیان همچنان متعلق به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و کرمان بوده است.

بنابر اظهارات بابایی، ۵۶ درصد متقاضیان، خواستار کودک دختر و ۲۱ درصد خواستار کودک پسر هستند و ۲۳ درصد انتخاب را به سازمان بهزیستی سپرده‌اند، البته نسبت به سال‌های گذشته این تناسب از درصد بالای متقاضیان دختر به این نسبت رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۴ درصد متقاضیان کودک زیر ۲ سال می‌خواهند که طبیعتا تعداد این کودکان بسیار محدود است. ۲۸ درصد نیز متقاضی کودکان ۳ تا ۶ سال هستند و تنها ۸درصد متقاضی کودکان بالای ۶ سال‌اند که البته نسبت به سال گذشته یک درصد رشد داشته است.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۸۳ درصد مخالف پذیرفتن کودکان دارای پدر و مادر مشخص هستند (بدسرپرست) در صورتی که قاطبه کودکان موجود به این سمت حرکت کرده‌اند، گفت: ۲ درصد از متقاضیان، خواستار کودکان دارای معلولیت و ۵ درصد متقاضی کودک نیازمند درمان هستند.

بابایی افزود: تنها ۵ درصد از متقاضیان مخالف اعلام فرزندخواندگی در زمان مناسب به کودکان خود هستند و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد متقاضیان اعلام کردند در زمان مقتضی به کودک اطلاع خواهند داد.

کد خبر 79413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =