نقش محوری روانشناسان و مشاوران در مهار آسیب‌های اجتماعی

سرپرست بهزیستی استان استان در هشتمین همایش گرامیداشت روز روانشناس و مشاور گفت: مشاوران، روانشناسان، کارشناسان سلامت روان، مراکز مشاوره نقش محوری و اساسی در عملیاتی کردن شعار؛ «مهار و کنترل  آسیب‌های اجتماعی – رشد و ارتقاء خدمت‌رسانی» دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، ناصر چاووشی ضمن تبریک این روز گفت: برای برگزاری برنامه امروز شاید بتوان  دو دلیل در نظر گرفت؛ اولین دلیل، صرف روز روانشناس و مشاور است و دلیل دوم که از منظر مهمتری مطرح می‌شود این است که افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، بتوانند کار روانشناسی کرده، به جامعه خدمت و مشکلی از مردم حل بکنند.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه نیازی نیست در این نشست در باب اهمیت روانشناس و مشاور و سلامت روان صحبت کنیم، افزود: اگر روح و روان را به مثابه سیستم عامل انسان در نظر بگیریم، اهمیت کار روانشناس مشخص می‌شود.

وی ادامه داد:  همان طور که یک رایانه بهترین سخت افزار را دارد و اگر سیستم عامل سالم نباشد و ویندوز ویروسی باشد این سخت افزار ارزشی ندارد. روح و روان نیز به مثابه سیستم عامل انسانی است.

 چاووشی با اشاره به اینکه، روانشناسان، مهندسین روان هستند و این تعبیر اهمیت رشته روانشناسی و مشاوره را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: هر چند در حوزه علوم انسانی از روانشناسی در دسته‌بندی‌ها یاد می‌شود اما در واقع روانشناسی و حوزه کاری آن مربوط به همه دسته‌ها، اجزاء و کارکردهای انسانی است.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان نگاه بهزیستی اصفهان به مسائل را یک نگاه پیشگیرانه و روانشناسی برشمرد و یادآور شد: از زمانی که مسئولیت بهزیستی را به عهده گرفتم، پیشگیری را اولویت اول فعالیت در بهزیستی عنو ان کردم که پیرو آن باید به صورت عملیاتی وارد شد.

وی همچنین با اشاره به شعاری که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال مطرح شد، گفت: اگر شعار سال کشور، یک شعار اقتصادی است، بهزیستی یک نهاد اجتماعی خدماتی و حمایتی است و باید شعاری انتخاب کنیم که متناسب با رسالت ما باشد لذا،  برای سال ۱۴۰۲ با استفاده از کلید واژه‌های شعار سال، شعاری با همفکری همکاران شعار؛  «مهار و کنترل  آسیب‌های اجتماعی – رشد و ارتقاء خدمت‌رسانی» را در نظر گرفتیم که بخش اول آن به صورت کامل در حیطه وظایف پیشگیری و بخش دوم نیز تا حدودی به این حوزه بر می‌گردد.

چاووشی تصریح کرد: مشاورین، روانشناسان، کارشناسان سلامت روان، مراکز مشاوره نقش محوری و اساسی در عملیاتی کردن این شعار دارند و این کارکرد و اهمیت فعالیت شماست که چقدر توانسته‌اید نقش خود را در جامعه ایفا کنید؟

سرپرست بهزیستی استان اصفهان، افزود: قرار است در این جلسات یک نگاه ارزیابی به عملکرد داشته باشیم و واقعیت‌های میدانی بهتری را ببینیم. لذا مهم اتفاقی است که بعد از برگزاری  این جلسات تجلیل در شهر و کشور برای عموم مردم می‌افتد.

وی با اشاره به شاخص‌های سلامت روان در جامعه گفت: بعضی از شاخص‌های مرتبط با سلامت روان جامعه آن طور که باید نیست و حداقل روند دهه گذشته ما را بیشتر به سمت نگرانی سوق داده است. شاید برخی از این شاخص‌ها نسبت به نرم جهانی قابل قبول باشد اما روندی که در کشور شاهد آن هستیم، روند نگران کننده‌ای است.

چاووشی این چالش را با چند سوال مطرح کرد و افزود: اگر آسیب دیدگان در جامعه بیشتر هستند چرا اقتصاد مراکز مشاوره با مشکل مواجه شده است؟ چرا در سال شاهد ریزش مراجعین به مراکز مشاوره هستیم؟ چرا یک فردی که نیاز به مشاوره مستمر دارد بیش از دو یا سه جسله بیشتر  مشاوره را ادامه نمی‌دهد؟ اینها مواردی است که باید با هم در مورد آن فکر کنیم.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان همچنین با طرح این سوال که؛ آیا نقش ما در روانشناسی و مشاوره پیشگیرانه است یا مقابله‌ای؟ افزود: نقش مقابله‌ای به نسبت بیشتر احساس می‌شود و مدل‌های ارتباط گیری و فعالیت مراکز در دو یا سه دهه قبل با همه این تغییرات اجتماعی شیوه‌ها و فرایندها آن طور که باید به روزرسانی نشده است.

چاووشی از مشاوران و روانشناسان خواست تا در بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بهزیستی را در امر خدمت‌رسانی به جامعه یاری داده تا علاوه بر حل مشکلات موجود، اقتصاد مراکز مشاوره نیز قابل قبول باشد.

وی با اشاره به اثربخشی اقدامات مداخله‌ای در راستای برطرف کردن مسائل خاطرنشان کرد: بر اساس همفکری درون سازمانی دو طرح قابل اجرا در کلیه مراکز، پیشنهاد شده است. طرح قاصدک؛ طرحی بهارانه است و تا فصل خزان و زمستان نیز ادامه دارد. تمام مراکز بهزیستی در سطح استان با نیروی داوطلب می‌توانند خدمات را به مردم ارائه کنند.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان ادامه داد:  یکی از بخش‌های  طرح قاصدک مربوط به حوزه مشاوره است. طرح دوم؛ طرح سفیر آرامش است که نرم افزار و سایت آن است در بستر وب در حال طراحی است. در این طرح تمام محافل خانوادگی، دوستانه، گپ و گفت‌ها، مدارس می‌توانند در سامانه درخواست خود را ثبت کنند و کارشناسان به محل آنها رجوع می‌کنند.

چاووشی ابراز امیدواری کرد: امید است با اجرای این طرح‌ها که سوابق آن نیز موجود است بتوانیم گامی در راستای تحقق شعار بهزیستی برداشته و آرامش را به جامعه هدف و عموم شهروندان هدیه نماییم.

به گزارش روابط عمومی، هشتمین گرامیداشت روز روانشناس و مشاور که با حضور مسئولان کشوری و استانی و جمع کثیری از روانشناسان و مشاوران برگزار شد.

کد خبر 78442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد