بهره مندی120 کودک مبتلا به طیف اتیسم از خدمات توانبخشی و آموزشی بهزیستی

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد از بهره مندی 120 کودک مبتلا به طیف اتیسم از خدمات توانبخشی و آموزشی بهزیستی در استان یزد خبر داد.

محسن صباغی نژاد با بیان اینکه بهزیستی از سال 1379 در زمینه ارائه خدمات به افراد دارای اختلال اتیسم فعالیت خود را آغاز نموده است، گفت: مهم ترین هدف بهزیستی، ارائه خدمات توان‌بخشی و آموزشی در راستای بهبود سطح کیفیت‌ زندگی افراد دارای معلولیت از جمله افراد دارای اختلال طیف اتیسم است.

وی در اولویت بودن برنامه‌های آموزشی به‌عنوان خط اول مداخلات مورد نیاز برای افراد دارای اتیسم را یادآور شد و اظهار داشت: توجه به حیطه خدمات توان‌بخشی به‌عنوان دومین خط مداخله مورد نیاز برای افراد دارای اتیسم از دیگر اهداف بهزیستی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد اختلال طیف اُتیسم را یکی از شش اختلال گروه اختلالات عصبی رشدی و شایع ترین آنها دانست و گفت: نقص پایدار در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل و تعامل اجتماعی و نیز الگوهای محدود تکراری و قالبی در  رفتار، علایق و فعالیت ها از مشخص های بارز اتیسم است.

وی فعالیت های تکراری و حرکات قالبی، مقاومت در برابر تغییرات محیط یا تغییر در روال عادی زندگی روزمره و تجربه های حسی غیرطبیعی را از دیگر نشانه های مبتلایان به طیف اتیسم ذکر کرد.

صباغی نژاد با اشاره به اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم توسط بهزیستی گفت: این طرح به دلیل اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام این اختلالات در سنین طلایی مداخلات که 2 تا 5 سال است، اجرا می شود.

وی حساس سازی و آگاهسازی، غربالگری، تشخیص و مداخله (مرکز محور، خانواده محور) را ازجمه اهداف طرح غربالگری طیف اتیسم دانست و گفت: راه اندازی سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم توسط بهزیستی از اقدامات مهم بهزیستی است که با لینک ثبت نام  autism.behzisti.netدر راسـتای اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در این اختلال در حال ارائه خدمات می باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد گفت: در این سامانه امکان اجرای الکترونیک و آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده ها و ارجاع به پایگاه های غربالگری در صورت نیاز پیش بینی شده است.

وی بهره مندی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم از خدمات آموزشی و توانبخشی بهزیستی در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم را یادآور شد و اظهار داشت: کودکانی که در مراکز مذکور تحت برنامه های آموزشی و توانبخشی قرار می گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شـرایط، به مهد و مدارس عادی، اسـتثنایی، مراکز توانبخشی حرفه ای، کارگاه تولیدی حمایتی و یا مراکز حمایت شده شغلی ارجاع می گردند.

گفتنی است؛ 13 لغایت 21 فروردین ماه 1402 به عنوان هفته گرامیداشت اتیسم در نظر گرفته شده است.

کد خبر 76895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد