در رسانه |فعالیت ۱۱ مرکز توانبخشی اختلال طیف اتیسم در خوزستان

اهواز- ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان خوزستان گفت: ۱۱ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم تحت نظارت بهزیستی در شهرستان های استان فعال می باشند.

مهران کریمیان دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن گرامیداشت روز جهانی اتیسم افزود: از این تعداد مرکز در شهرهای اهواز،ماهشهر،شوشتر،اندیمشک،دزفول،آبادان، مسجد سلیمان،امیدیه،باوی،شوش ۷ مرکز شامل پایگاه غربالگری اختلال طیف اتیسم می باشندکه پرسـنل تخصصـی این مراکز بعد از دریافت آموزش های حضوری و کارگاهی، از کفایت لازم به منظور اجرای برنامه تشخیص و مداخلات مرکز و خانواده محور برخوردار شده و مراکز فوق به عنوان پایگاه های دائمی اجرای برنامه غربالگری فعالیت می کنند.

وی افزود: تیم توانبخشـی این مراکز شامل روان شناس بالینی، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و مربی آموزشی هستندکه در این مراکز طبق پروتکل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مرکز محور و خانواده محور، به کودکان و خانواده آن ها ارائه می دهند و کودکانی که در مراکز مذکور تحت برنامه های آموزشی و توانبخشی قرار می گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شرایط، به مهد و مدارس عادی، استثنایی، مراکز توانبخشی حرفه ای، کارگاه تولیدی حمایتی و یا مراکز حمایت شده شغلی ارجاع می گردند.

کریمیان با بیان این که ۴۴۰ فرد دارای اختلال طیف اتیسم از خدمات توانبخشی و آموزشی بهزیستی خوزستان بهره مند هستند افزود: در سال گذشته از ۶۶ مورد انجام آزمون غربالگری، ۵۷ کودک پس ازآزمون در سه سطح خفیف، متوسط و شدید تشخیص اتیسم داده شدند.

وی ادامه داد: تامین بسته حمایتی تغذیه ای ویژه کودکان اتیسم در مراکز روزانه توانبخشی، آموزش مسئولین فنی و صاحبان امتیاز مراکز اتیسم تابعه با آخرین تکنیک ها درزمینه های غربالگری، تشخیص، مداخلات مرکز محور و خانواده محور ،تامین بسته حمایتی کمک هزینه ایاب ذهاب افراد دارای اتیسم به مراکز روزانه توانبخشی از جمله برنامه های سازمان بهزیستی استان در خصوص توانبخشی اختلال طیف اتیسم است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به این که اتیسم شایع ترین اختلال گروه اختلالات عصبی رشدی است بیان کرد: از نشانه های آن می توان به فعالیت های تکراری و حرکات قالبی، مقاومت در برابر تغییرات محیط یا تغییر در روال عادی زندگی روزمره و تجربه های حسی غیرطبیعی اشاره کرد.

وی گفت: اهدای بسته های حسی جهت آموزش و توانبخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم،قرارداد با کلینیک دندانپزشکی جهت درمان کودکان مبتلا به اتیسم نیازمند خدمات دندانپزشکی، نصب برچسب اطلاع رسانی بر روی خودروهای خانواده های دارای کودکان مبتلا به اتیسم،نصب پوستر علائم اتیسم در فروشگاه ها و مطب ها و پایانه ها و مکان های پرترددونقاشی روی دیوار توسط کودکان مبتلا به اتیسم ازجمله خدمات بهزیستی در هفته آگاهی از طیف اختلالات اتیسم است.

دوم آوریل (۱۳ فروردین ماه ) از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی اتیسم نام گذاری شده است.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

کد خبر 76683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد