در رسانه| غربالگری شنوایی در ۱۹ زایشگاه آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود

تبریز-مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه طرح غربالگری شنوایی مخصوص نوزادان در تعداد ۱۹ زایشگاه این استان اجرا می‌شود، گفت: تاکنون ۷۸۶ هزار و ۹۰۰ کودک غربالگری شنوایی شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرگل صحاف روز سه شنبه در دهمین سمپوزیوم مراکز خانواده و کودکان مبتلا به اختلال شنوایی ایران که به صورت برخط با مسئولان بهزیستی کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه این طرح در آذربایجان شرقی از ۱۶ سال قبل شروع شده است، سن تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی را بین سه تا پنج سالگی اعلام و اضافه کرد: با اجرای دقیق و منظم غربالگری شنوایی، معدل سنی تشخیص افت شنوایی می‌تواند کمتر از سه ماه باشد که این امر به لحاظ اینکه تشخیص سریع به همراه مشارکت قوی خانواده و برنامه‌های مدون مداخله، رشد زبان و گفتار کودک مبتلا را بهبود می بخشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی، اجرای مطلوب طرح غربالگری را باعث ارتقای مهارت‌های ارتباطی کودک دارای افت شنوایی دانست و از رابطه مستقیم تشخیص سن افت شنوایی و مداخله به هنگام با ارتقای مهارت‌های ارتباطی کودک خبر داد.

وی از تشکیل پرونده برای نوزادان تحت پوشش طرح غربالگری و برخورداری آنان از حمایت‌های بهزیستی در تربیت شنیداری، درمان و دریافت سمعک و کاشت حلزون خبر داد و اظهار کرد: خدمات توانبخشی خانواده و کودک دارای اختلال شنوایی از خدمات شاخص در حوزه توانبخشی بهزیستی است.

صحاف ادامه داد: در حال حاضر تعداد هفت مرکز در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی به تعداد ۳۵۶ نفر از جامعه هدف دارای مشکل شنوایی خدمات تخصصی ارائه می‌دهند و تاکنون اعتباری حدود ۶۰۰ میلیون تومان از محل یارانه تخصصی توانبخشی هزینه شده است.

وی فعالیت این مراکز را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی به هنگام در ماه‌های اولیه تولد کودکان، کودکان ناشنوا در سن ۶ سالگی از لحاظ زبان و گفتار همانند کودکان عادی و همتراز خود خواهند بود و سازمان بهزیستی با درک این موضوع تمرکز خود را بر ارائه خدمات توانبخشی به موقع با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توانمندی‌های متخصصین مربوطه نهاده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه با وجود بالا بودن هزینه‌های توانبخشی، سازمان بهزیستی اقدام به ارائه مجوز و توسعه مراکز خانواده و کودک دارای اختلال شنوایی در سراسر کشور و استان کرده است، گفت: با توجه به نتایج رضایت بخش خدمات این مراکز به ویژه در حوزه کودکان کاشت حلزون شده و نیز بالا بودن هزینه خدمات و نیاز مبرم کودکان به خدمات نگهداشت و توانبخشی شنوایی امیدواریم از طرف مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به پیش بینی و اجرای ماده ۳۰ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت در بودجه سال ۱۴۰۲ اقدام شایسته ای صورت گیرد.

کد خبر 76015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد