فعالیت‌های همیاران سلامت اجتماعی در تعطیلات نوروز

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور فعالیت‌های نوروزی همیاران سلامت اجتماعی در ایام تعطیلات نوروز تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «آرزو ذکاییفر» معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره فعالیت‌های نوروزی همیاران سلامت اجتماعی در ایام تعطیلات نوروز، گفت: امسال همانند سال‌های گذشته جمعیت همیاران سلامت اجتماعی اقدام به برگزاری طرح نوروزی می‌کنند. در همین راستا جمعیت همیار سلامت اجتماعی به عنوان یکی از بخش‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلب با داشتن نیروهای داوطلب محلی، با تجربه و کارآزموده در سطح محلات، شهرستان‌ها و استان‌ها اقدام به آگاهی بخشی و آگاهی‌رسانی به عموم مردم می‌کنند.

وی ادامه داد: بنظر می‌رسد که سفرها و تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عموم مردم  در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تاکید بر سلامت روانی اجتماعی و همچنین پیشگیری از بسیاری از صدمات جسمی است. جمعیت همیار سلامت اجتماعی با داشتن پایگاه‌هایی در سطح شهر و همچنین مبادی ورودی شهرها با همکاری بخش‌های مرتبط از جمله نیروی انتظامی شهرداری‌ها و جمعیت هلال احمر اقدام به برپایی چادرها و کانکس‌های موقت می‌کنند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این جمعیت از طریق توزیع بروشورها و کتابچه‌های آموزشی اقدامات خود را در رابطه با آگاهی بخشی و آگاهی‌رسانی انجام می‌دهند. در حوزه آگاهی بخشی و آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها در زمینه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی نیز اقدام می شود از جمله در زمینه خشونت‌های خانگی که ممکن است در این ایام افزایش پیدا کند. همچنینن موضوعاتی از جمله پیشگیری از سوء مصرف مواد  و سایر موضوعات  مشابه تلاش می‌شود اطلاعات و آگاهی لازم را به خانواده‌ها، افراد و جامعه از طریق توزیع بروشورها و کتابچه‌های آموزشی ارائه دهند.

ذکایی فر درباره اقدامات این جمعیت در راستای کاهش حوادث جاده‌ای  ناشی از تصادفات گفت: هر چند مسئولیت رسیدگی به این موضوع در حیطه دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان است ولی از آنجا که همیاران سلامت اجتماعی ظرفیت مردمی است که در همه حیطه‌های دانش افزایی عموم مردم جامعه می‌توانند کمک کننده  باشد، لذا در بحث حوادث جاده‌ای با توجه به این که متاسفانه هرساله شاهد افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در این ایام هستیم لذا  در این بخش نیز جمعیت همیاران سلامت اجتماعی تمام همت و تلاش و ظرفیت خود را به کار می‌بندد تا اطلاع‌رسانی لازم را در این بخش انجام دهد و تلاش می‌شود تا با توزیع بروشورهای فرهنگی نکات لازم را به رانندگان محترم و سایر سرنشینان خودرو  یادآوری و گوشزد کند.

وی درباره خدمات دیگر نیز تصریح کرد: درخصوص سایر موضوعات از جمله بهره مندی از خدمات مشاوره سازمان و سایر بخش‌های سازمان مانند خط مشاوره تلفنی  ۱۴۸۰، اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و ۰۹۶۲۸ خط ملی اعتیاد نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند تا در صورت نیاز شهروندان بتوانند از خدمات تخصصی این مراکز بهره‌مند شوند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: جمعیت همیاران سلامت اجتماعی به عنوان بخش داوطلب و مردمی که بیش از ۲۰ سال قدمت دارد و همراهی و همکاری لازم را با سازمان بهزیستی طی سال‌ها داشته است و در حال حاضر بیش از ۲۷۰ جمعیت همیار در سطح کشور با مجوز سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند و براین اساس ۷۱۱ پایگاه سلامت اجتماعی در سطح کشور فعال هستند و خانواده‌ها می‌توانند در صورت نیاز به پایگاههایی که در شهرها و مبادی ورودی شهرها به شکل پایگاه‌های موقت مشخص شده است، مراجعه کنند و خدمات و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

ذکایی فر خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه ۷۱۱ پایگاه سلامت اجتماعی در سطح محلات و همه استان‌های کشور فعال هستند بعد از ایام تعطیلات و نوروز خانواده‌ها می‌توانند به این پایگاه‌ها در سطح محلات مراجعه کنند و ثبت نام کرده و از جلسات آموزشی پایگاه‌های سلامت اجتماعی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، خود مراقبتی، آگاهی بخشی خانواده‌ها در حوزه مسائل آسیب‌های اجتماعی، و آموزش مهارت‌هایی که لازم است افراد برای ارتباطات اجتماعی‌شان فرابگیرند و همچنین مدیریت بسیاری از موضوعات و بحران‌هایی که در زندگی ممکن است ایجاد شود به صورت رایگان بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه آموزش رکن اصلی و اساسی پیشگیری  به شمار می‌رود بنابراین امید است  که فعالیت‌های  پیش بینی شده در راستای ارتقا دانش، نگرش و تغییر رفتار مخاطبین و عموم مردم عزیز موثر واقع گردد.

کد خبر 75911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =