۱۶۰ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی فاقد مسکن/تمهیدات خانه‌دار شدن برای این مددجویان

رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی، موسسات غیردولتی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ هزار خانوار اعم از معلولان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد مسکن هستند، برنامه‌های این سازمان برای تامین مسکن مددجویان تحت پوشش در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «علی ربوبی» رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی، موسسات غیردولتی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی از سال ۱۳۸۵ کمک به تامین مسکن گروه‌های هدف تحت پوشش را آغاز کرده و در این زمینه نقش تسهیل‌گر دارد، اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک بهزیستی با وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و خیرین به تامین مسکن جمعیت هدف کمک می‌شود و تاکنون ۱۷۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت دستگاه‌ها احداث و به گروه‌های هدف تحویل داده شده است که از این تعداد ۱۳ هزار واحد به خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول تعلق دارد.

رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی، موسسات غیردولتی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز ۱۶۰ هزار خانوار اعم از معلولان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد مسکن هستند، تاکید کرد: هم‌اکنون ۳۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور با مشارکت دستگاه‌های مذکور و خیران در دست احداث است که طی ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار واحد آن به افراد تحت پوشش احداث شد.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ برای تامین مسکن مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی یادآور شد: تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در راستای احداث ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در غالب طرح نهضت ملی مسکن برنامه مهمی است که در سال ۱۴۰۱ آغاز و بخشی از آن محقق شده، اما در سال ۱۴۰۲ به طور ویژه‌تر دنبال خواهد شد.

به گفته رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی، موسسات غیردولتی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، به تناسب افراد فاقد مسکن با وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تامین مسکن ۱۶۰ هزار خانوار فاقد مسکن تحت پوشش تفاهم‌نامه منعقد شده است که پس از ثبت‌نام این افراد در سامانه، شرایط آنها توسط وزارت راه بررسی و بعد از آن تخصیص پروژه در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرا می‌شود و بخش قابل توجهی از جامعه هدف در این طرح صاحب مسکن خواهند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح نهضت ملی مسکن، سازمان بهزیستی با بنیاد مستضعفان در زمینه تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول تفاهم‌نامه مشترکی درخصوص احداث ۴۰۰۰ واحد مسکونی دارد؛ این طرح که از سال ۱۴۰۱ شروع و برای سال ۱۴۰۲ نیز ادامه‌دار است. در این طرح بنیاد مستضعفان برای واحدهای شهری ۱۵۰ میلیون تومان و برای واحدهای روستایی۱۰۰ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض و همچنین سازمان بهزیستی برای واحدهای شهری و روستایی نیز ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

ربوبی به دیگر اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه تامین مسکن مددجویان تحت پوشش اشاره کرد و افزود: با بنیاد مسکن نیز برای تامین مسکن افراد تحت پوشش برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تفاهم‌نامه مشترکی منعقد شده که خدمات فنی، مهندسی و نظارتی آن از سوی بنیاد انجام می‌شود و سازمان بهزیستی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای افراد تحت پوشش کمک بلاعوض پرداخت خواهد کرد.

رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی، موسسات غیردولتی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که به طور کلی خانواده‌ها باید چه میزان آورده داشته باشند، تاکید کرد: ضمن رعایت دقیق اصول فنی و مناسب‌سازی در ساخت و ساز این واحدهای مسکونی در تلاشیم تا با همکاری سایر دستگاه ها هزینه تمام شده کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان بهزیستی این است که خانواده‌ها آورده‌ای برای ساخت مسکن حتی به میزان کم داشته باشند تا حس تعلق بیشتری به واحد احداث شده برایشان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند بخشی از آورده را از محل تسهیلات بانکی تامین کنند که مبالغ آن در سال‌های مختلف و براساس مسکن شهری و روستایی متفاوت است. همچنین سازمان بهزیستی نیز بخش دیگری از آورده را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند که بعضا در برنامه‌ها و تفاهم‌نامه مشترک با دستگاه‌ها نیز بخشی از سهم آورده نیز توسط دستگاه‌ها پرداخت می‌شود.

کد خبر 75908

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =