جلسه مداخلات توانبخشی کودکان شناسایی شده در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران برگزار شد

روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه با حضور معاونین تخصصی پیشگیری و توانبخشی بهزیستی، کارشناسان ذی ربط، معاون فنی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، کارشناسان مجموعه معاونت درمان و بهداشت، تیم غربال و تشخیص شنوایی، متخصص گوش و حلق و بینی و به منظور آشنایی اعضاء تیم و کارشناسان موضوعی از «مرکزتوانبخشی روزانه خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی آوا» در راستای ارجاع کودکان شناسایی شده در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران بازدید به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛ شیوع کم شنوایی در هر۱۰۰۰ نوزاد متولد شده یک تا سه نوزاد میباشد و یادگیری کودکان از طریق شنیدن و برقراری ارتباط با محیط اطراف است. ناشنوایی و کم شنوایی یک اختلال پنهان است که والدین در دوران اولیه سن کودک متوجه این نقص نمی شوند و نوزاد کم شنوا بسته به میزان و نوع مشکل کم شنوایی با دشواری هایی در گفتار و زبان روبرو خواهدشد. کم شنوایی ممکن است زبان آموزی را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

کشف زودهنگام کم شنوایی پیش از ۳ ماهگی و ارائه خدمات لازم پیش از ۶ ماهگی به نوزاد و خانواده او ضروری است و بهترین زمان معاینه شنوایی بدو تولد تا یک ماهگی است.

مشکلات شنوایی قبل از ۳ ماهگی باید تشخیص داده شود و مداخلات لازم قبل از۶ ماهگی انجام شود.

لازم به ذکر است در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۶۰۵۷ نوزاد (۱۰۰%برش اعلام شده) تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند و همچنین برای ۳۹ نفر مداخلات طبی و توانبخشی شامل ارائه سمعک و جراحی انجام شد.

در حال حاضر جهت پیشگیری از اختلالات شنوایی، غربالگری شنوایی در کلیه زایشگاهها و بهزیستی شامل ۱۴ پایگاه انجام می شود در صورت شناسایی کودک با  اختلالات شنوایی به تیم تشخیص ارجاع و در صورت انجام اقدامات مداخله ای به مرکز مداخله توانبخشی ارجاع می شود.

در مرکزتوانبخشی روزانه خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، اقدامات تربیت شنیداری و گفتاری با رویکرد آموزشی و توانبخشی به صورت خانوداه محور و تیمی جهت بهبودرشد گفتار کودک و  ارتباطات اجتماعی او انجام می شود و والدین نوزادان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با بهزیستی شهرستان مربوطه تماس حاصل کنند.

کد خبر 75906

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد