راه‌اندازی یکهزار و ۶۱۰ پایگاه هنری در کشور برای کشف استعدادهای افراد دارای معلولیت

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی یکهزار و ۶۱۰ پایگاه هنری در کشور برای کشف استعدادهای افراد دارای معلولیت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «رامین رضایی» مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور درخصوص تولید و تخصیص بودجه جهت ساخت برنامه‌های فرهنگی هنری برای جامعه سندرم داون در بهزیستی، اظهار کرد: بهزیستی متولی امر همه‌جانبه افراد دارای معلولیت در کشور است. به این مفهوم که سازمان بهزیستی می‌تواند در تمامی عرصه‌ها و زمینه‌های مرتبط با افراد دارای معلولیت فعالیت داشته باشد و در واقع باید برنامه داشته باشد. عمده‌ترین نقش و وظیفه سازمان بهزیستی، حرکت در مسیری است که بتواند برنامه‌ها و طرح‌هایی را تدارک ببیند که افراد معلول در مسیر توانمندسازی قرار گیرند.

وی، افزود: مسیر توانمندسازی مسیری است که با ارائه خدمات توانبخشی و در کنار آن ارائه سایر فعالیت‌ها، منجر به حداکثر مشارکت افراد جامعه در فعالیت‌های اجتماعی شود. برای تحقق این اتفاق در وهله اول فرد باید با بهره‌گیری از باقیمانده توانایی‌های خود و با توانبخشی از طریق آموزش‌های ADL، آموزش‌های روزمره، آموزش‌های مهارت زندگی، آموزش‌های مهارت‌های ارتباطی و در کنار آن بهره‌گیری از تجهیزات و زیرساخت‌های وسایل کمکی توانبخشی بتواند همسان با دیگر افراد جامعه حرکت کند، راه برود، فکر کند و نقش‌پذیر باشد. این عزیزان وقتی به این مرحله برسند در واقع به مرحله توانمندسازی رسیده‌اند. این مرحله به شرایطی اشاره می‌کند که افراد معلول همسان با دیگر افراد جامعه از حقوق و فرصت‌های برابر برخوردار باشند.

برگزاری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی گروه تئاتر معلولین کشور در یزد

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به توانمندسازی افراد دارای معلولیت و مشارکت این افراد در فعالیت‌های جامعه، خاطرنشان کرد: بهزیستی در این راستا از حدود ۶ سال پیش، نمایش‌های را تحت عنوان تئاتر گروه معلولین طراحی کرد و آن را در ۶ منطقه بهزیستی کشور با دعوت از هنرمندان معلول و گروه‌های نمایشی این افراد و البته با حضور داوران ملی و بین‌المللی برگزار شد به نحوی که در بسیاری از فعالیت‌های هنری به ادعا و اذعان خود این کارگردان‌ها و فرهیختگان این حوزه، کارهای هنری افراد دارای معلولیت به تئاتر ملی و عادی جامعه تنه می‌زند و در برخی موارد از آن‌ها پیشی می‌گیرد؛ لذا ما گروه‌های مختلفی را در سطح استان‌ها با حمایت‌های مالی مستقر و با این عزیزان حمایت‌گرایانه رفتار کردیم به طوری که در سال جاری در ۶ منطقه کشور به تفکیک مناطق هنری بهزیستی، ۶ جشنواره را برگزار کردیم. در نظر داریم در سال آینده با حضور منتخبان این ۶ منطقه و با دعوت و حضور گروه‌های هنری کشورهای دیگر، اولین جشنواره ملی و بین‌المللی گروه تئاتر معلولین کشور را در استان یزد برگزار کنیم.

درآمدزایی و پرورش استعدادهای افراد دارای معلولیت

وی در پاسخ به اینکه بهزیستی برنامه‌ای برای بحث درآمدزایی و پرورش استعدادهای افراد دارای معلولیت دارد، گفت: عزیزان معلول ما استعدادهای فراوانی دارند. خداوند به هر شکلی اگر نعمتی را از کسی بگیرد، در حوزه‌های دیگر توانایی‌های حسی و عقلی آن‌ها استعداد فراوانی را درج می‌نهد. این موضوع به ویژه در بچه‌های ذهنی در گروه سندرم داون، کاملا واضح است و بخش اعظمی از گروه‌های هنری ما شامل همین گروه از افراد دارای معلولیت می‌شود. بهزیستی برای کشف این استعدادها غریب به ۱۶۱۰ پایگاه هنری را در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی کرده که توسط مربیان فرهنگی هنری اقدام به آموزش‌های لازم در زمینه تئاتر، موسیقی و هنر درمانی کرده است. هنر درمانی فقط مربوط به پر کردن اوقات فراغت و فرح‌بخشی نیست، هنردرمانی وسیله‌ای است برای توانمندسازی افراد معلول ذهنی که بتوانند هیجان‌ها و استرس‌های خودشان را کنترل و به وسیله هنر احساسات خودشان را بیان کنند و ترس‌های خود را از بین ببرند.

کد خبر 75832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =