در رسانه | جمعیت سالمند استان کردستان به ۱۸۰ هزار نفر رسید

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: جمعیت سالمندی استان به ۱۸۰هزار نفر در رنج گروه سنی ۶۰سال به بالا رسیده است.

https://tn.ai/2857056

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حسین رسولی عصر امروز در جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان کردستان که در سالن جلسات شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: بررسی برنامه راهبردی سند ملی سالمندان در راستای عملیاتی کردن مصوبات و اشراف به وظایف تخصصی جزو برنامه‌های اولویت‌دار در استان است.

وی با بیان اینکه پیری بر سر راه همه انسان‌هاست، گفت: حدود 9میلیون نفر جمعیت سالمندان کشور را تشکیل داده که از این تعداد 180هزار نفر از آنان در کردستان در رنج گروه سنی 60سال به بالا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان توانمندسازی سالمندان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را جزو برنامه‌های اولویت‌دار خواند و  تصریح کرد: سالمندی هم‌ تهدید بوده هم فرصت که می‌توان با بومی‌سازی سیاست‌ها، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

وی تبیین و ترویج‌ سیاست‌ها و اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای در خصوص سالمندآزاری و پیری ستیزی، حمایت از سیاست‌ها و اقدامات پیشگیری از شکاف نسلی و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی را از اهم اهداف ارتقاء سطح فرهنگی پدیده سالمندی عنوان کرد و  افزود: آموزش و مهارت‌آموزی فرد و مراقبان سالمندان، ایجاد و توسعه محیط‌های توانمندساز و توسعه مشارک اجتماعی سالمندان در کردستان در دستور کار است.

رسولی از برنامه‌ریزی برای توسعه کمی و کیفی اقدامات پیشگیرانه و خدمات درمانی و توانبخشی برای سالمندان خبر داد و بیان کرد: همچنین تامین معیشت و خدمات مالی، توسعه و تقویت خدمات نگهداری و حمایت از توسعه خدمات اجتماعی، فرهنگی‌ و ورزشی به سالمندان نیز از دیگر اهدافمان در استان است.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز سالمندان همواره مورد تاکیدمان است، اظهار کرد:  متاسفانه ردیف بودجه‌ای خاصی برای تامین منابع مالی پایدار جهت نظام حمایتی از سالمندان در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با ذکر اینکه بسیاری از سیاست‌های حمایتی به دلیل نبود بودجه اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: تعداد سالمندان زیرپوشش بهزیستی در شهرستان‌های استان شش هزار و 565نفر است.

رسولی از ارائه خدمات به 50نفر در مرکز سالمندان سنندج خبر داد و  گفت: خانه حمایتی ویژه سالمندان نیز اخیرا در استان در دستور کار قرار گرفته و حداکثر ظرفیت هر خانه 10نفر است.

11 درصد جمعیت جزو سالمندان شدند

فرزام بیدارپور معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز سالمندی را پدیده جهانی دانست و اظهار داشت: آمار سالمندان در کشور و استان حال افزایش بوده و 11درصد جمعیت کردستان را این قشر تشکیل می‌دهند.

وی عملیاتی کردن سند ملی سامندان به منظور توانمندسازی و حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان را ضروری دانست و گفت: خدمات توانبخشی، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و سلامت روان سالمندان بسیار مهم بوده که در دستور کار است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه بسته خدمت سلامت سالمندان غیرپزشک در بخش غربالگری و ویزیت‌ها و درمان‌های سرپایی توسط همکارانمان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال 99 پوشش مراقبت‌های سلامت سالمندان به دلیل کرونا کمتر؛ 2.9 درصد و در سال گذشته به 13.8درصد رسید.

وی با بیان اینکه بسیاری از سالمندان پرخطر بوده که مشکلات آنان بر اساس اولویت‌بندی شناسایی و پیگیری می‌شود، افزود: ارائه حمایت بهداشتی درمانی، اجتماعی و رفاهی-اقتصادی نیز در دستور کار است.

بیدارپور با اشاره به اینکه حدود 185هزار نفر از جمعیت استان سالمند بالای 60سال هستند، بیان کرد: از این تعداد 4484نفر سالمند بسیار پرخطر بوده که در بخش‌های مختلف خدمات می‌گیرند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان با هشدار اینکه خطر پیری و جمعیت سالمندی در بیخ گوش استان و در حال افزایش است، عنوان کرد: در بازه زمانی سال 1420 تا 1430 حدود 33 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

حشمت‌الله کوهی، پژوهشگر حوزه سالمندان نیز با بیان اینکه تنها بهزیستی متولی سالمندان نیست، اظهار کرد: بنیاد سالمندان با هدف بازوی اجرای سند ملی سالمندان راه‌اندازی شده و در قروه فعالیت خود را آغاز کرده و افراد بالای 50سال و 60سال به بالا می‌توانند جهت دریافت خدمات به این مرکز مراجعه کنند.

کد خبر 74589

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد