اجرای طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک برای چهارمین سال متوالی در بهزیستی خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از راه‌های قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار است، گفت: دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان همواره از طرح‌های مبتنی بر اجتماع محلی به‌منظور طراحی برنامه‌های پیشگیرانه در راستای خدمت به توسعه پایدار کمک می‌گیرد.

دکتر مسعود فیروزی ادامه داد: به همین منظور، طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک در راستای اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱ قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک و همچنین به منظور اجرای جزء (۱ )بند (پ)   ماده (۷۵ ) احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور با رعایت کلیه ضوابط و مقررات قانونی مرتبط، طراحی شده است.

وی افزود: طرح همیار مادر و کودک در ذیل عنوان برنامه‌های مشارکت اجتماعی تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری رویکرد همیاری از مجموعه برنامه‌های مشارکتی، اقدامات اجتماعی را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طراحی نماید.

فیروزی با بیان اینکه نتایج پژوهش‌های علمی همواره حاکی از آن است که بسیاری از مشکلات بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند، گفت: محیطی که کودک در آن زندگی کرده، رشد می‌نماید و می‌آموزد، تأثیر بسیار زیادی بر جامعه‌پذیری و تکامل اجتماعی او خواهد داشت. تامین محیط‌هایی که برای تکامل دوران ابتدای کودکی مناسب باشد، به‌طور مستقیم علاوه بر پدر و مادر بر عهده اطرافیان و همینطور افرادی است که وظیفه مراقبت از او را دارند.

اجرای طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک برای چهارمین سال متوالی در بهزیستی خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هدف اجرای طرح همیار مادر و کودک، توانمند سازی خانواده محور بوده است، گفت: سال‌های ابتدای کودکی مهم‌ترین سال‌های حیات آدمی است و تجربیات این سال‌ها زیر بنای زندگی آینده هر انسانی خواهد بود. از این‌رو اگر به نیازها و حیطه‌های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود، آنها سالم‌تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می‌گردند و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت.

وی ضمن تاکید بر اینکه در مباحث توسعه پایدار همواره به نقش اساسی کودکان به عنوان محور توسعه توجه می‌شود، گفت: کودکان با ظرفیت‌های روانی، اجتماعی و جسمی متفاوتی متولد می‌شوند که این ظرفیت‌ها به آنها اجازه می‌دهد از طریق ارتباط با محیط پیرامون خود، بیاموزند و سیر تکامل خود را طی کنند. اگر این ظرفیت‌ها شناخته نشده و مورد حمایت قرار نگیرند، به جای شکوفایی، پژمرده شده و از بین خواهند رفت. اثرات آنچه در طول نخستین ماهها و سال‌های زندگی کودک و حتی در دوره قبل از تولد روی می‌دهد، می‌تواند در تمام طول عمر وی ادامه یابد.

اجرای طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک برای چهارمین سال متوالی در بهزیستی خراسان رضوی

اجرای طرح همیار مادر و کودک برای اولین بار در مراکز شبانه روزی بهزیستی استان

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه درسال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تحول روابط والدین و کودکان در سراسر دنیا شده و برنامه‌های مختلفی به این منظور طراحی و اجرا گردیده است، گفت: از این‌رو در طراحی برنامه‌های مبتنی بر توسعه پایدار، مرحله پیش از تولد (دوران بارداری مادر) نیز لحاظ می‌شود تا بتوانند مسایل و نیازهای سال‌های اولیه زندگی را در یک روند طولی مورد توجه قرار دهند. این برنامه‌ها بیانگر اهمیت تجارب سال‌های اولیه در تحول کودکان می‌باشد. رابطه کودک با والدین در این برنامه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی کننده همواره درنظر گرفته می‌شود که در جامعه‌پذیری کودک و ورود به اجتماع و ایجاد آسیب‌های اجتماعی اثرات تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

غلامحسین دلبری با بیان اینکه طرح توانمندسازی خانواده محور برای چهارمین سال متوالی در استان خراسان رضوی اجراشده است، گفت: در سال جاری برش کشوری این طرح ۸۲۵ نفر تعیین شده بود که با عنایت به ضرورت و اهمیت موضوع برش استان را به ۱۲۶۰ نفر افزایش دادیم و علاوه بر آن اجرای طرح برای مراقبان مراکز شبانه روزی برای اولین بار در خراسان رضوی با تعامل بین معاونت امور توسعه پیشگیری و معاونت امور اجتماعی به مرحله اجرا درآمد.

اجرای طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک برای چهارمین سال متوالی در بهزیستی خراسان رضوی

وی افزود: جامعه هدف طرح همیار مادر و کودک شامل مادران باردار ۴ ماهه و بالاتر، مادران و پدران دارای فرزند زیر ۳ سال و همینطور مراقبان کودکان زیر ۳ سال بوده است.

معاون امور توسعه و پشتیبانی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص برخی از عناوین آموزشی ارائه شده در این کلاس‌ها، گفت: آشنایی با سلامت روانی اجتماعی، مفاهیم پایه و تعیین کننده‌های آن، مهارت‌های مورد نیاز برای سلامت و رفاه، خودآگاهی و خودشفقتی، آشنایی با مفاهیم و رویکردهای مبتنی بر رشد و تکامل همه جانبه دوران ابتدای کودکی، آشنایی با رویکردها و مفاهیم مرتبط با دلبستگی ایمن به تسهیلگران و مخاطبین طرح آموزش داده شده است. این عناوین در ۱۰جلسه آموزشی ۲ ساعته با جدیدترین و به‌روزترین متد آموزشی روز برای مخاطبین برگزار گردیده و تکالیفی به‌منظور تشویق آنها به اندیشیدن بیشتر و دقت در رفتارها و یادگیری ملموس مضامین آموزشی در این کلاس‌ها در نظر گرفته شده است.

اجرای طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک برای چهارمین سال متوالی در بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 74171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد