حضور وزیر کشور در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای نخستین‌بار

وزیر کشور در بیست و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور رسیدگی به امورات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: نیاز هر فرد دارای معلولیت باید در دستور کار جدی قرار گیرد و رفع و رجوع شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، بیست و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با حضور «احمد وحیدی» وزیر کشور، «مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور و اعضای کمیته و رئیس تشکل‌های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت در محل ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

از نبود قانون مناسب‌سازی برای ناشنوایان تا پیشنهاد انتخاب مشاورین دارای معلولیت از سوی استانداران

در ابتدای این مراسم نمایندگان تشکل‌ها درخصوص موضوعاتی چون نبود قانون مناسب‌سازی برای ناشنوایان، ایجاد شبکه مترجمین، تهیه و پخش ۱۰۰ ساعت برنامه مناسب‌سازی شده از صدا و سیما در سال آتی، گنجاندن سرفصل‌های مناسب‌سازی در دانشگاه‌ها، تخصیص بودجه برای مناسب‌سازی حمل و نقل شهری، مناسب‌سازی دفاتر پیشخوان الکترونیک، انتخاب مشاوران دارای معلولیت از سوی استانداران و شهرداران، برخورداری دانش‌آموزان استثنایی استانی از ایاب و ذهاب رایگان و ... چالش‌ها و مشکلات را عنوان کردند.

قادری: برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ۶۱ همت نیاز است

در ادامه «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور به صورت متناظر در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز تشکیل می‌شود، گفت: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت ۱۰ فصل دارد که فصل دوم «مناسب‌‏سازی، دسترس‌‏پذیری و تردد و تحرک» به عنوان مهمترین بحث دستگاه‌ها را ملزم به رعایت مناسب‌سازی کرده است.

به گفته این مقام مسئول تصویب دستورالعمل مناسب‌سازی، طراحی لوگو ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، ارزیابی ساختمان‌های عمومی از طریق جشنواره شهید رجایی، ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی و ارائه خدمات ویژه در فرودگاه‌ها، تهیه و پخش تیزرهای آموزشی مربوط به مناسب‌سازی از صدا و سیما، ایجاد سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۲۳۲۲، پیگیری مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری شعب بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز و گنجاندن مباحث مناسب‌سازی در محتوای دروس رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی وزات بهداشت اهم اقدامات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور حضور وزیر کشور را برای نخستین‌بار در جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور مایه افتخار و مباهات دانست و گفت: در دولت مردمی سیزدهم این جلسات به صورت مدون پیگیری شده است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مناسب‌سازی بودجه ندارد خواستار رایزنی وزیر کشور با دولت و مجلس برای پیش‌بینی منابع مستقل برای این مهم شد و گفت: در سومین جلسه پیگیری قانون حمایت از افراد معلولیت که  در آینده‌ای نزدیک با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود دستگاه‌هایی که تکالیف قانونی خود را انجام نداده‌اند معرفی می‌شوند؛ همچنین برای اجرای قانون ۶۱ همت نیاز است که در رسمی‌سازی این موضوع استانداران نقش اساسی خواهند داشت.

وحیدی: نیاز هر فرد دارای معلولیت باید در دستور کار جدی قرار گیرد و رفع و رجوع شود

«احمد وحیدی» وزیر کشور رسیدگی به امورات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: بعضی از موضوعات مطروحه، قانون مستقل دارد؛ بنابراین باید یک عزم جدی برای قانون درنظر گرفت؛ نیاز هر فرد دارای معلولیت باید در دستور کار جدی قرار گیرد و رفع و رجوع شود.

وزیر کشور بر ضرورت تهیه و تدوین چک‌لیست اقدامات پیش‌رو تاکید کرد و گفت: ۶۰ هزار معلول سالانه به سبب تصادفات جاده‌ای به جامعه اضافه می‌شود که بیش از ۳ هزار نفر ضایع نخاعی هستند؛ از این‌رو پرداختن به مسئله جاده‌ها موضوع مهم و باید حتما پیگیری شود.

وی به افتخارآفرینی ورزشکاران و قهرمانان دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: کسب رتبه‌های ورزشی بدین معناست که در آن حوزه شرایط خوبی فراهم شده است.

این مقام مسئول در پایان با انتخاب مشاوران دارای معلولیت از سوی استانداران و شهرداران، ایجاد شبکه مترجمین، مناسب‌سازی وبگاه‌ها و گنجاندن سرفصل‌های مناسب‌سازی در دانشگاه‌ها موافقت کرد و یادآور شد: ۴ کمیته تحقیقات، آموزش، حقوقی و اجرایی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور باید فعال‌تر از گذشته امور را پیگیری کنند.

کد خبر 74155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =