جشنی از جنس " فرشتگان "

همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر و با حضور حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، مهدی ابراهیمی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، دکتر مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، جواد بهنام، مدیر بهزیستی شهرستان مشهد و جمعی از توانیابان جشن بزرگ "با فرشتگان"در سالن همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این جشن ضمن عرض خیرمقدم و قدردانی از شهرداری مشهد به‌منظور تلاش برای برگزاری این جشن گفت: امام خمینی صاحبان اصلی این انقلاب را کوخ‌نشینان و محرومین می‌دانند. خداوند تبارک و تعالی به‌خاطر اینکه نابینایی به یک مکانی وارد می‌شود و فردی اخم می‌کند، سوره‌ای در قرآن کریم نازل می‌کند. این نگاه دین مبین اسلام به افراد دارای معلولیت در ۱۴۰۰ سال قبل است. زمانی‌که در کشورهایی اروپایی و غربی افراد دارای معلولیت نفی‌ولد می‌شدند و از کم‌ترین حقوق خود بی‌بهره بودند. اسلام پیش از هر کاری، نگاه جامعه را درباره شهروندان معلول اصلاح می‌کند و از طرفی همه شهروندان را به یاری و دستگیری از آنها ترغیب می‌نماید.

دکتر مسعود فیروزی افزود: رسول اکرم(ص) در حدیثی در توضیح نابینایی واقعی می‌فرماید: "نابینا کسی نیست که چشمش بینایی نداشته باشد بلکه کور واقعی کسی است که بصیرت و بینش باطنی خود را از دست داده باشد". حضرت علی(ع) نیز در بیانی می‌فرماید: "دیدن حقیقی دیدن با چشم ظاهری نیست همانا دیدن حقیقی دیدن با عقل‌هاست".این سخنان نشان از محترم بودن ناتوانان جسمی و روانی در نگاه دین مبین اسلام است. به همین خاطر می‌بینیم که حضرات معصومین(ع) همیشه با تعابیری بسیار لطف‌آمیز و احترام برانگیز راجع به این افراد صحبت می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه بر ما ثابت شده که شما بزرگواران، یک جامعه توانمند هستید و ظرفیت خوبی برای رشد در عرصه‌های مختلف اشتغال، تولید، کارآفرینی، حوزه‌های دینی و مذهبی، تحصیلی و... دارید، گفت: حضرات معصومین(ع) همواره حکومت اسلامی و آحاد مردم را در قبال افراد دارای معلولیت، مسئول معرفی می‌کردند و مردم راه برای دستگیری از آنها برمی‌انگیختند. برای مثال می‌بینیم که حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر و در بخشی از آن که وظیفه حاکم حکومت اسلامی را در قبال نیازمندان و ناتوانان روشن می‌کند، می فرماید: «بخشی از بیت‌المال را در هر شهری به این طبقه اختصاص ده. زیرا تفاوتی بین خودی و غیر خودی نیست و دورترین مسلمانان همانند نزدیک‌ترین آنان سهمی مساوی از بیت المال دریافت می‌کنند. مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد بلکه همواره در فکر مشکلات آنان باش و به آنان اخم مکن". امام علی(ع) در نامه به مالک‌اشتر دوبار او را قسم می‌دهد که برحذر باش و متوجه طبقه فرودست باش، کسانی که در زمان مشکلات‌شان هیچ دستاویزی برای حل آنها ندارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما افتخار می‌کنیم که در محضر شما و میزبان شما هستیم. بنده به عنوان متولی این سازمان بابت همه کمبودهایی که در ارائه خدمت به شما ناچارا برای ما اتفاق افتاده، ابراز شرمندگی و عذرخواهی می‌کنم. همکاران ما تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند و  اگر شما قصوری می‌بینید ما را حلال کنید. افراد دارای معلولیت فقط متفاوت متولد شده‌اند و هیچ‌کس به‌دلیل متفاوت بودن نباید از حقوق شهروندی و انسانی خود محروم شود. بهزیستی تمام تلاش خود را به‌منظور اینکه شما بتوانید در جامعه حضور مثبت و موثری داشته باشید به‌کار می‌بندند و این امر مستلزم آن است که شما نیز به توانمندی‌ها و استعدادهای بی‌نظیر خود باور داشته باشید.

کد خبر 73811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد