آغاز فعالیت ۱۰۰ گروه همیار بانوان سرپرست خانواده در سال جاری/ مدیریت همزمان خانه و خانواده، هنر بانوان سرپرست خانواده

صبح امروز و در هفتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی ،آیین افتتاح گروه های همیار بانوان سرپرست خانواده به صورت همزمان در دو استان خراسان رضوی و فارس به صورت ویدیو کنفرانس ؛با حضور مریم صفاران معاون بررسی های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده؛ مریم السادات میرمالک ثانی مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمند سازی معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون و همچنین معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی و مدیر کل و مسئولان دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛اسعدی خلیلی مدیر کل دفتر توانمند سازی بانوان و خانواده سازمان بهزیستی کشور در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از اهم اقدامات سازمان بهزیستی در ارائه خدمات به بانوان سرپرست خانواده گفت:در حال حاضر ۲۷۱ هزار بانوی سرپرست خانوار و ۳۷ هزار خانواده دارای  فرزند دوقلو،سه قلو و بالاتر  تحت پوشش دفتر توانمند سازی بانوان و خانواده سازمان بهزیستی قرار دارد که با احتساب بعد خانوار این خانواده ها،حدود ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش مستقیم این دفتر هستند.

وی در خصوص اقدامات و فعالیت های گسترده بهزیستی در سال جاری برای حمایت و توانمند سازی این خانواده ها گفت:یکی از اصلی ترین اقدامات سال جاری این دفتر به صفر رساندن زمان انتظار خانواده های پشت نوبت بود و در سال جاری پس از گذشت بیش از یک دهه برای نخستین بار آمار پشت نوبتی های  دفتر در آذرماه امسال به صفر رسید.

 تشکیل و راه اندازی ۳۷۰ گروه خودیار  و رسیدن جمع کل این گروه ها  به ۴۷۵۰ گروه و  تشکیل ۱۰۰ گروه همیار و رسیدن جمع کل این گروه ها به ۱۳۷۵ گروه، بهره مندی  ۴۵ هزار و ۳۰۰ بانوی سرپرست خانواده از بیمه تأمین اجتماعی و ۵۱ هزار و ۵۰۰ بانوی سرپرست خانوار از بیمه صندوق روستاییان و عشایر(در سال جاری بیمه پردازی در صندوق بیمه روستاییان و عشایر از سطح ۱ به سطح ۲ افزایش یافته و منجر به افزایش مستمری این بانوان شده است).فراهم سازی زمینه آموزش ۱ هزار و ۲۰۰ بانوی سرپرست خانواده از برنامه آماده سازی شغلی، فراهم سازی زمینه برخورداری حدود ۱۲۰ هزار نفر از فرزندان خانواده های بانو سرپرست و خانواده های نیازمند دارای فرزندان چند قلو و بانوان باردار و شیرده از کمک هزینه تامین معیشت سبد غذایی مطلوب ،برخورداری ۶ هزار نفر از ایتام دفتر توانمند سازی خانواده و بانوان از حمایت های بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام، بهره گیری از ظرفیت برون سازمانی و غیر دولتی و عمومی نظیر بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام جهت ایجاد اشتغال پایدار ۳ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار  و برخورداری حدود ۲ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار دارای همسر و یا فرزند معلول از پکیج کامل خدمات حمایت و توانمند سازی دفتر توانمند سازی خانواده و بانوان و همچنین بازنگری و نهایی سازی دستور العمل حمایت های اجتماعی (که از جمله مطالبات مهم استان ها و سازمان های نظارتی بوده) از دیگر مواردی بود که دکتر اسعدی به آن اشاره کرد.

وی ضمن تشکر از معاون بررسی های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده بابت فراهم سازی زمینه بهره مندی بانوان سرپرست خانوار فاقد وثایق بانکی جهت اخذ تسهیلات از صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گفت: تعداد افرادی که به این صندوق معرفی شده اند بسیار اندک است اما با مکاتبه رییس سازمان با رییس کمیسون تلفیق مجلس و درخواست افزایش ذخیره مالی این صندوق  امیدواریم بتوانیم تعداد افراد بیشتری را به این صندوق معرفی کنیم.

اسعدی به ارزیابی و اثر بخشی ۴ برنامه اصلی و مهم دفتر توانمند سازی خانواده و بانوان اشاره کرد و گفت: این فعالیت ها و برنامه ها اعتبارات کلانی طی سالهای گذشته به خود اختصاص داده بود و زمان آن رسیده بود که ارزیابی و اثر بخشی آنها انجام گیرد و با حمایت مالی معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون  برای نخستین بار و  با همکاری یک تیم نخبه علمی و دانشگاهی این طرح بررسی می شود و امیدواریم نتایج این ارزیابی برای بازنگری دستورالعمل گروه همیار رهنمون باشد.

وی گفت: پیرو صحبت رییس جمهور در جلسه مدیران استانی و ستادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ضرورت تفکیک پرونده های خدمت گیرندگان از حیث افراد دارای قابلیت خروج و توانمندی و افرادی که فاقد این قابلیت هستند، یک اقدام سه جانبه بسیار خوب با همکاری مرکز فناوری آمار و اطلاعات،حوزه مراکز مثبت زندگی و دفتر توانمند سازی خانواده و بانوان  انجام شده است و حدود ۲۷ استان کشور این آموزش ها را دیده اند و تا پایان بهمن ماه کل استان های کشور این آموزش را دریافت خواهند کرد.همچنین تا پایان سال جاری فرم مصادیق توانمند سازی که تفکیک جامعه هدف را انجام خواهد داد توسط مراکز مثبت زندگی انجام می شود.

مدیر کل دفتر خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش ۱۱۷ درصدی اعتبارات تخصیصی در سال ۱۴۰۰  گفت: همه این اقدامات مرهون زحمات بی دریغ همکارن دفتر توانمند سازی و عنایت ویژه رییس سازمان است. همچنین در سال جاری اعتبارات مصوب دفتر توانمند سازی بانوان و خانواده ۱۵۷ درصد افزایش یافته که جای تقدیر و سپاسگزاری دارد.

وی در پایان از همکاران استانی که در حوزه توانمند سازی خانواده و بانوان فعالیت داشته اند تشکر کرد و افزود:استان های گیلان،خوزستان و اردبیل در بین تمامی استان ها رتبه اول را داشته اند.همچنین  استان های کرمانشاه،لرستان مازندران ،کردستان و گیلان  نیز در این شرایط تحریمی و اقتصادی درخواست تشکیل گروه همیار را داده اند.

حمایت پسا شغلی؛ نیاز اساسی بانوان سرپرست خانواده 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم  ضمن بزرگداشت مقام والای شهدای انقلاب اسلامی،گفت: امیدوارم در پناه حمایت شهدای انقلاب  باشیم و شرمنده خانواده های آنان نباشیم.همان کسانی که از دهه ها پیش طعم تبعید و خانه نشینی و مجاهدت های سخت و سنگین را چشیدند تا انقلاب محقق شود تا ما بتوانیم خدمات موثر و مستمر را برای آحاد جامعه چه در پهنه خدمات عمومی سازمان و چه در موضوع حمایتگری برای کسانی که به تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) «ولی نعمت» ما هستند؛ ارائه دهیم.

وی افزود:مقصود از واژه ولی نعمت؛این است که به واسطه این افراد نعمتی بر ما جاری می شود که آن نعمت همان خدمت بی منتی است که مادام حضور در ساحت این فضا از آن بهره مند هستیم.

قادری گفت: فردی به نام محروم وجود ندارد بلکه این افراد که در دایره خدمات ما قرار می گیرند،کسانی هستند که به واسطه عدالت خداوند و در مقطعی از زمان در این شرایط و موقعیت قرار گرفته اند و قرار نیست که ما وظیفه خود را درست انجام ندهیم بلکه منابع و سرمایه هایی در کشور وجود دارد و بر عهده حاکمیت است که این منابع را  به شکل  صحیح واساسی، همسو سازی کند و در اختیار افراد دارای معلولیت، بانوان سرپرست خانوار و... قرار دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وظیفه سخت و سنگین بانوان سرپرست خانواده گفت:هنر این بانوان مدیریت  دو حوزه؛ یکی خانه که بر عهده بانوی خانه است و دیگری خانواده که بر عهده مرد خانه است را  همزمان بر دوش دارد. تمشیت امور فرزندان و اقتصاد خانواده که کار سختی است.

قادری به  اصلاح واژه زن سرپرست خانوار به «بانوی سرپرست خانواده» در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: این ترکیب در بهزیستی جا افتاده است و در فضاهای عمومی و محافل نیز از این واژه استفاده شود.

وی همچنین به اهمیت خانه داری در کلام رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت:خانه داری کاری پر اهمیت و بزرگ است و مدیریت استراتژیک می طلبد که منابع محدودی را در اختیار داشته باشید و بتوانید آن را مدیریت کنید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به موضوع ازدواج بانوان سرپرست خانواده اشاره کرد و گفت: ازدواج  این بانوان موضوعی است که بعضا جرأت و شهامت  گفتگو درباره آن نداریم و توقع داریم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نقشه راهی برای تغییر فرهنگ و یا سیاست گذاری های بالادستی ارائه دهند زیرا ازدواج صحیح و سالم یکی از موارد بنیادین توانمند سازی است،توانمند سازی  علاوه بر مسکن و تـأمین معیشت و اشتغال پایدار است اما اینها باید در یک خانواده با یک سرپرست آقا باید رسمی سازی شود.

قادری در خصوص برنامه های با هدفی که ما را رهنمون می کند تا بتوانیم از هنر خاصی که ذاتا در وجود بانوان هست بهره ببریم در جایی  که آنها بتوانند هر دو کار حفظ فرزندان در منزل و مدیریت اقتصاد خانواده را با هم انجام دهند.این ظرفیت بانوان و گروه هایی که تشکیل می شود از دهه ۷۰ آغاز شده است و در این چند سال نشانگر این است که عده ای توانمند شده اند و توانستند اقتصاد خود را مدیریت کنند.اما آنچه مهم است تعیین افرادی به عنوان تسهیلگر برای این مشاغل است زیرا گاهی بر اثر تورم و موضوعات حقوقی نیاز به تسهیلگر دارند و این هدایت برای ما مهم است.

وی افزود: اینکه ما مبلغی را از تبصره ۱۶ یا ۱۸ در اختیار افراد می گذاریم  و شغلی را ایجاد می کنند و تا زمانی که اقتصاد و مواد اولیه و... در مدار تثبیت هست شغل ادامه دارد اما جایی که اتفاق خاصی بیفتد  مانندئ موضوعات گمرکی و ....فرد برای سرمایه وجوه اداره خودش دچار مشکل می شود و کارش متوقف می شود و پشتیبانی شغلی  هم برای فرد وجود ندارد. اما حداقل این است که برای بانوانی که نیاز به حمایت پسا شغل دارند فرمت و اعتباری باشد تا بتوانیم هدایت شغلی را  حداقل تا ۵ سال برای این افراد داشته باشیم و مطمئن باشیم آفت ها و بلایا و آسیب های اقتصادی ضربه مهلکی به کیان اقتصاد آن شغل و خانواده وارد نمی کند.

قادری به برکت خاصی که در برخی مشاغل وجود دارد اشاره کرد و گفت: برخی از مشاغل در ادوار تاریخی از حالتی به حالت دیگر تبدیل شده اند اما از اساس کار با برکتی است .از این دست مشاغلی هستند که با هنر و ذائقه بانوان مرتبط هستند و لازم است که این مشاغل  را بیشتر بشناسیم و ترسیم کنیم و تسهیلگران تربیت شده در این حوزه را بیشتر معرفی کنیم و بتوانیم از شئون کارآفرینی در این حوزه استفاده درستی کنیم.

وی گفت: لازم است برای بانوان سرپرست خانواده ای که دارای معلولیت نیز هستند؛ امتیاز ویژه ای قرار دهیم  و این موضوع   در فضای بالادستی به خصوص در معاونت امور زنان ریاست جمهوری قابل طرح است تا برای این بانوان سرفصل جدیدی باز شود  و حمایت خاصی از آنان صورت گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: نیاز به بازار یکپارچه ای برای اکران عمومی و اختصاصی محصولات این بانوان و تکمیل زنجیره ارزش  داریم.همچنین درصدی از محصولات این عزیزان قابلیت ارائه در نمایشگاه های ملی و بین المللی را دارند و اخیرا نیز در نمایشگاه اکسپو چند خانواده ایرانی که هم از سازمان ما و هم از سازمانی دیگر در  آن حضور داشتند.

وی افزود:اگر موضوع تجاری سازی محصولات اتفاق بیفتد و یک حاکمیتی بتواند در فضای حکمرانی خودش حمایت خاصی از این افراد داشته باشد می تواند مسیر متعالی را نسبت به این افراد جلوه دهد.همچنین به یک صندوق ارزش افزوده نیاز داریم که اگر این افراد در گروه های همیار در یک مقطع زمانی دچار گسست شوند  یک حمایت تجدید کننده داشته باشند.

گفتنی است پس از سخنرانی مدیران کل استان های خراسان رضوی و فارس و ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات بهزیستی درحوزه بانوان سرپرست خانواده این دو استان ،با دستور رئیس سازمان و  به صورت همزمان؛ ۴ گروه همیار بانوان سرپرست خانواده در این دو استان افتتاح شد.

کد خبر 73510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =