توانمندسازی، یکی از خدمات ناشناخته برنامه اورژانس اجتماعی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ضمن تبریک دهه‌ مبارک فجر گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بایستی مردم را عائله خودمان بدانیم و اهتمام مان به وضعیت مردم مثل اهتمام‌مان به خانواده خودمان باشد و به مساله آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور به‌گونه‌ای بنگریم که اگر این آسیب‌ها در داخل خانواده خود ما بود، آن‌طور نگاه می‌کردیم.

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه حذف آسیب‌های اجتماعی ممکن نیست اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان آن را کنترل کرد، گفت: در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم، حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود. یکی ازاین برنامه‌ها درجمهوری اسلامی ایران "برنامه اورژانس اجتماعی" می‌باشد که حاصل فعالیت چندساله سازمان بهزیستی کشور است.

وی افزود: اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی با سه ویژگی بارز «تخصصی بودن»، «به موقع بودن» و «در دسترس بودن» در حال اجرا است. این برنامه تلفیقی از مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی(مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن ۱۲۳ و تیم سیار اورژانس است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۷۷۹۵ مورد ماموریت داشته است، گفت: انجام تعداد ۱۳۱۸ ماموریت مداخله در خودکشی، ۲۲۸۱ ماموریت مداخله در کودک آزاری، پذیرش تعداد ۳۹۰ نفر در مراکز مداخله در بحران و ارائه خدمات مددکاری، روانشناسی، حقوقی، روانپزشکی به گروه هدف، حل مشکلات و بازگشت به خانواده مددجویان یا ساماندهی در مراکز نگهداری بلند مدت  به منظور پیشگیری از آسیب‌های بیشتر، انجام ۵۲۰ ماموریت مداخله در همسرآزاری، بخشی از خدمات اورژانس اجتماعی از ابتدای سال‌جاری تاکنون می‌باشد.

فیروزی با بیان اینکه توانمندسازی مددجویان یکی از خدمات اورژانس اجتماعی است که برای عموم مردم همچنان ناشناخته باقی مانده است، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی زمینه بازگشت به خانواده‌ی ۱۲۲ نفر از مددجویان مراکز مداخله در بحران را فراهم نموده است. یکی از اقدامات بهزیستی ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری و... به مددجویان و خانواده‌های آنها جهت  بازپیوند مددجو با خانواده است. بعد از بازپیوند مددجو به خانواده، ‌ همچنان حمایت‌هایی از  آنها به عمل می‌آید. تسهیل فرآیند اشتغال و کاریابی از طریق پرداخت کمک‌های موردی جهت حرفه‌آموزی مددجویان پس از بازگشت به خانواده نیز یکی‌دیگر از اقدامات اورژانس اجتماعی می‌باشد. بازدیدها و نظارت‌های متعددی نیز توسط مددکار بعد از بازگشت فرزند پیش خانواده انجام خواهد گرفت. اگر لازم باشد حمایت‌های مالی و برنامه‌های مراقبتی نیز برای فرد ترسیم می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص مهم‌ترین دستاورد اورژانس اجتماعی در سال‌جاری، گفت: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با حوزه پیشگیری جهت ارتقای سطح خدمات تخصصی به افراد اقدام کننده به خودکشی یا دارای افکار خودکشی درخصوص استفاده از یاری‌برگ و معرفی مرکز مشاوره به افراد واجد شرایط جهت استفاده از خدمات مشاوره تخصصی با هزینه‌ی ناچیز انجام گرفته است.

کد خبر 73101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد