۱۶ محله آسیب خیز خراسان رضوی تحت پوشش برنامه‌ ارتقای توانمندی‌های شناختی رفتاری

معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌ی ارتقاء توانمندی‌های شناختی رفتاری با هدف بهبود سطح مهارت‌ ساکنین محلات کم‌برخوردار و حاشیه‌ای طراحی گردیده است، گفت: کارگاه ارتقاء توانمندی‌های شناختی-رفتاری به مدت ۳سال است که در خراسان رضوی درحال اجرا است. با توجه به اهمیت محلات پرخطر و آسیب‌پذیر در چهارچوب مداخلات پیشگیری و همچنین نقش بی‌بدیل سازمان بهزیستی در فعالیت‌های پیشگیرانه اجتماع‌محور، این طرح ویژه محلات آسیب‌خیز و برای عموم مردم طراحی شده و شایان ذکر است که از ابتدای سال‌جاری حدود ۱۶ محله آسیب‌خیز در استان خراسان رضوی تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند.

غلامحسین دلبری با بیان اینکه حدود ۲۵ نفر از افراد واجد شرایط در این کارگاه ۳ روزه شرکت کردند، گفت: شرکت‌کنندگان در این کارگاه بایستی از قبل با مهارت تسهیلگری و مهارت‌های زندگی آشنایی داشته و سابقه تدریس را در رزومه خود می‌داشتند تا بتوانند در این کارگاه شرکت کرده و با مشارکت‌پذیری و یادگیری فعال به گروه هدف خدمت‌رسانی کنند. شایان ذکر است که توانمندی این کارشناس‌ها پس از دوماه  از طریق آزمون کتبی و عملی موردسنجش قرار می‌گیرد. افرادی که این آزمون‌ها را با موفقیت پشت‌سر بگذارند به‌عنوان آموزشگر باید حدالاقل دوبار این کارگاه را در محلاتی که به آنها معرفی شده، برای مخاطبین اجرا نمایند تا بتوانند گواهی موردنظر را از سازمان بهزیستی دریافت کنند.

۱۶ محله آسیب خیز خراسان رضوی تحت پوشش برنامه‌ ارتقای توانمندی‌های شناختی رفتاری

 وی با بیان اینکه مخاطبین این طرح، افراد ۱۵ الی ۳۵ سال ساکن در مناطق آسیب‌خیز با حداقل سواد پنجم ابتدایی می‌باشند، گفت: در این طرح؛ از طریق ارتقای توانمندی‌های شناختی-رفتاری در افراد، هدف پیشگیری از اعتیاد دنبال شده است. در این دوره مهارت‌های خودآگاهی، ارتباط مؤثر، تنظیم هیجانات، تفکر نقاد، حل مسئله و تصمیم‌گیری به مخاطبین آموزش داده می‌شود. آموزش این مهارت‌ها، زمینه سازگاری و رفتار مفید را برای فرد فراهم کرده و فرد را قادر می‌سازد تا مسئولیت و نقش‌های اجتماعی خود را پذیرفته و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواست‌ها، انتظارات و مشکلات رو به رو شوند و در شرایط و بحران‌های زندگی بتوانند بهترین تصمیم را گرفته و هیجانات خود را تحت کنترل در بیاورند و تصمیم درستی بگیرند.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اختلالات شناختی مشکل شایعی در حوزه‌ی اعتیاد به مواد مخدر است سلامت شناختی در پیشگیری و درمان اعتیاد نقشی بسزایی دارد. هیچ فردی صرف‌نظر از بیمار یا سالم بودن، بی‌نیاز از خدمات توانمندسازی شناختی وآموزش‌های مهارت‌های زندگی نیست.

۱۶ محله آسیب خیز خراسان رضوی تحت پوشش برنامه‌ ارتقای توانمندی‌های شناختی رفتاری

کد خبر 73011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد