آغاز اجرای طرح شناسایی اختلالات شناختی در سالمندان یزد

طرح شناسایی اختلالات شناختی(دمانس) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال برای اولین بار در کشور در یزد آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعۀ پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر در نشست آغاز اجرای این طرح به صورت پایلوت در استان یزد گفت: طرح غربالگری دمانس به دلیل وجود کارشناسان توانمند در بهزیستی یزد و همکاری خوب این استان، همچنین وجود نمایندگی انجمن دمانس ایران در این استان  اجرا می شود.
افروز صفاری فرد با اشاره به رایگان بودن اجرای این طرح برای کلیۀ سالمندان گفت: کلیۀ سالمندان استان توسط روانشناسان و غربالگران آموزش دیده در مراکز غربالگری بهزیستی مورد سنجش قرار می گیرند.
وی افزود: سالمندان مشکوک به بیماری دمانس به پزشک متخصص ارجاع و پس از تشخیص قطعی جهت دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی به مراکز تخصصی ارجاع می شوند. 
وی با بیان اینکه دمانس بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال دیده می شود اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان طی سال های آتی و شیوع دمانس در سالمندی و رشد تصاعدی هزینه های سلامت در جمعیت سالمندان، تشخیص به موقع و سریع آن و درمان در مراحل اولیه بیماری می تواند سیر آن را کند نماید و کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و از استرس افراد مراقبت کننده بکاهد.
 معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعۀ پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاکستری شدن جمعیت ایران و افزایش ابتلا به دمانس و عواقب نامطلوب روانی، جسمانی، اجتماعی و اقتصادی این بیماری را یادآور شد و گفت: طرح حاضر با هدف پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام در دمانس و بیماری آلزایمر، زمینه ای برای برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مناسب در راستای کاهش ابتلا به دمانس و ارتقای کیفیت زندگی افراد مبتلا و خانواده های آنان است.

وی شیوع دمانس متوسط تا شدید را در جوامع تا حدود ۵ درصد جمعیت نرمال بالای ۶۵ سال ذکر کرد و گفت: تشخیص زودرس این بیماری با آزمون هایی که بتوانند غربالگری دقیق تری را در سنین پایین تر انجام دهند می تواند به درمان بیماری و پیشگیری از ورود بیماران به مراحل بعدی بیماری منجر شود.

گفتنی است؛ در این نشست همچنین تفاهم نامه سه جانبه همکاری فی ما بین بهزیستی استان یزد و انجمن آلزایمر ایران و مؤسسه خیریه الزّهرا (س) برای اجرای طرح غربالگری دمانس در سالمندان امضاء شد.

کد خبر 72420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد