بازدید معاون حقوق عامه دادستان کل کشور از شیرخوارگاه حضرت رقیه(س)

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور به همراه مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل از شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از قوه قضاییه، «غلامعباس ترکی» به همراه «محمدحسین صادقی» مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم وآسیب‌های اجتماعی دادستانی کل از شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) بازدید و در جریان برنامه و فعالیت های آن مرکز قرار گرفتند.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در حاشیه این بازدید، گفت: نهاد دادستانی در قوانین موضوعه تکالیف و مسئولیت‌های متنوعی دارد که یکی از این وظایف مهم، سرپرستی امور محجورین، به ویژه صغار و مجانین است، در همین راستا و به منظور اعمال نظارت های قانونی امروز بازدیدی از این شیرخوارگاه داشتیم تا خدمات وزحمات کارکنان خدوم سازمان بهزیستی را ارج نهاده و در جریان برنامه ها و فعالیت های این مجموعه نیز قرار بگیریم.

وی، افزود: در اینجا وضعیت نگهداری ومراقبت از نوزدان،نونهالان را از نزدیک مشاهده کرده و در جریان مسائل حقوقی و قضایی آن قرار گرفتیم. یکی از مسائل مطرح شده ارزیابی وتحلیل فرآیند باز پیوند اطفال به خانواده و یا تمهید پذیرش آن ها از سوی خانواده های متقاضی فرزند خواندگی و چالش‌های پیرامونی آن راجع تعیین امین موقت بود.

ترکی، خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر و در جریان بازدید های مشابه گذشته از همکاران‌مان در واحدهای قضایی درخواست کرده بودیم که درخصوص صدور احکام قضایی لازم مساعدت کرده و روند جاری امور مربوطه را تسهیل نمایند ، چرا اولویت در رشد و تربیت اطفال در بستر خانواده است و نگهداری بچه ها بصورت طولانی مدت در مراکز خاص بهزیستی هرچند از شرایط مطلوب اقامتی نیز برخوردار باشند به صلاح طفل نبوده و مورد توصیه کارشناسان هم نیست.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، یادآور شد: درخواست‌مان از همکاران این است که این فرایند با اعتماد بیشتری به نظریات کارشناسی وگزارش های مددکاری بهزیستی تسهیل و تسریع شود.

وی، تصریح کرد: حد فاصل صدور احکام تعیین امین موقت و سرپرستی وفرزندخواندگی حداقل چند ماه است و دادستان‌ها می‌توانند با استفاده از ضوابط پیش بینی شده درقانون حمایت اطفال ونوجوانان با صدور موقت ،اجازه وارد شدن طفل به صورت موقت تاصدور حکم لازم از سوی دادگاه را به خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی که شرایط وصلاحیت های قانونی آن ها پیش تر در کمیته فرزند خواندگی بهزیستی با حضور کارشناسان متعدد تایید شده است بدهند. اگر این اتفاق بیفتد طفل به صورت آزمایشی در اختیار خانواده قرار می‌گیرند و از رسوب و ماندگاری غیرموجه اطفال در این مراکز جلوگیری می‌شود.

ترکی، عنوان کرد: از این حیث دنبال این هستیم که همکاران مان را تشویق کنیم و شرایط را طوری تسهیل کنیم که دستور موقت در خصوص نگهداری این بچه‌ها و تحویلشان به خانواده‌ها بهتر و سریع تر و با فرایند بهتری انجام شود.

وی، درباره روند پیگیری تصمیمات این نشست نیز بیان کرد: موضوع در حوزه ماموریت های محوله به اداره کل پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل با مدیریت جناب آقای صادقی است و کارگروه خاص دراین خصوص تشکیل شده که موضوعات مرتبط با آسیب های اجتماعی را با درک اهمیت و حساسیت آن با جدیت دنبال می‌کنند. از نظر اصلاح رویه‌ها نیز پس از بررسی های لازم در صورت ضرورت بخشنامه‌ای برای هماهنگی بیشتر به دادسرا های کل کشور ابلاغ خواهد شد.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، در پایان با تبیین ارزش معنوی فرزندپذیری، اقدام خانواده‌ها در قبول اطفال نیازمند درمان را ایثاری ماندگار وستودنی دانست.

وی، گفت: همزمان با بازدید ما از مرکز امروز یکی از احکام تعیین امین موقت در تهران اجرا شد و یک زوج جوان صاحب فرزند خردسال شدند.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، گفت: این امر از این جهت مهم است که می‌توان با ایجاد هماهنگی بیشتر در صدور احکام این چنینی مساعدت کرد و با تسریع این روند و حذف تشریفات غیر ضروری اطفال مدت کوتاه‌تری را در مرکز توقف کرده و تعداد بیشتری وارد خانواده‌های متقاضی شوند.

کد خبر 71314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد