در رسانه| اجرای طرح فرزند پذیری مهمان در گلستان

معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان از اجرای طرح فرزند پذیری مهمان در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی گلستان و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح فرزند پذیری مهمان برای نخستین بار در استان خراسان رضوی به عنوان استان پایلوت این طرح از اسفند ۱۴۰۰ اجرا شد و به گفته مسئولان بهزیستی این استان ۸۷ درصد شیرخواران مرکز بهزیستی در این طرح به خانواده‌های متقاضی واگذار شده اند.

در این طرح کودک برای مدت زمان موقتی میهمانِ خانواده متقاضی است و با آن‌ها زندگی می‌کند. این رویه را اصطلاحا "فرزندپذیری میهمان" می‌گویند.

مریم معصومی معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان در گفتگو با خبرنگار ما از اجرای این طرح در استان خبر داد و گفت: استان گلستان دارای یک مرکز شیرخوارگاه دولتی است و در حال حاضر ۱۸ نوزاد در این مرکز نگه داری می‌شود.

او درباره این طرح توضیح داد: در این طرح خانواده‌ها به‌صورت موقت مسئول نگهداری کودکان در مدت زمان مشخص‌شده از سوی قوه قضاییه هستند.

معصومی افزود: در این طرح مراحل ارزیابی خانواده‌ها مشابه شیوه فرزندخواندگی طی می‌شود، اما برخلاف شیوه فرزندخواندگی، هویت کودک تغییر نمی‌کند و خانواده نیز حق مالکیت بر او را ندارد.

او درباره شرایط بهره مندی متقاضیان این طرح گفت: افراد واجد شرایط باید دارای سلامت روان، مقیم کشور و دارای تابعیت ایرانی، حداقل سن آن‌ها ۳۰ سال و بدون سوء پیشینه و محکومیت قضایی باشند.

معصومی ادامه داد: افراد متقاضی می‌توانند درخواست خود را به اداره بهزیستی محل سکونت خود تحویل دهند.

او افزود: پس از بررسی مدارک این متقاضیان برای مصاحبه دعوت می‌شوند و مورد ارزیابی  روانشناسان مرکز بهزیستی  و مشاوران مذهبی 

قرار می‌گیرند.

معصومی ادامه داد: پس از دعوت از خانواده متقاضی به کمیته خانواده میزبان در شهرستان و با دستور دادستانی، واگذاری فرزند به خانواده انجام می‌شود.

او افزود: فرزند در ابتدا به مدت سه ماه و سپس برای دو دوره ۶ ماهه تحویل خانواده متقاضی می‌شود.

معصومی می‌گوید: پس از اتمام دوره دوساله در آن زمان برای کودکی که واگذار شده بود تصمیم گیری می‌شود که آیا به چرخه فرزندخواندگی وارد شود و یا همچنان در کنار خانواده میزبان باقی بماند و اگر در گذشته والد بد سرپرست داشته است به خانواده اصلی خود بازگردد یا نه.

او گفت: یک هفته از فراخوان اجرای این طرح می‌گذرد و تاکنون یک متقاضی تقاضای خود را اعلام کرده است.

به گفته معصومی این طرح در تمام مراکز تا سنین ۱۷ سالگی قابلیت اجرا دارد.

به گفته مددکاران بهزیستی کودکانی که در این طرح به خانواده‌های متقاضی واگذار می‌شوند مهارت‌های زندگی در محیط خانواده را فرا می‌گیرند و در آینده از آسیب‌های اجتماعی کمتری برخوردار می‌شوند.

کد خبر 70878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد