کارکردن با کودکان دارای اختلال اوتیسم کاری سخت و طاقت فرسا است و نیاز به تجربه و مهارت دارد

به مناسبت گرامیداشت هفته معلولان، صبح امروز استاندار کردستان به همراه جمعی از مدیران استان از مرکز طیف اتیسم "کانیان" سنندج بازدید کرد و به صورت حضوری در جریان مشکلات کودکان دارای این اختلال و همچنین مشکلات این مرکز قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی، استان کردستان از جمله استان‌های آخر کشور در زمینه ایجاد مرکز اُتیسم بود و سال ۱۳۹۴ اولین مرکز اختلالات طیف اُتیسم در سنندج راه اندازی و پس از آن در سال ۱۳۹۶ دومین مرکز در سقز ایجاد شد.

مرکز اتیسم سنندج با عنوان "کانیان" در حال حاضر به ۵۱ کودک ۲ تا ۱۵ سال دارای اختلال طیف اتسیم در سه سطح یک، ۲ و سه خدمات مختلف آموزشی ارائه می دهد.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در این بازدید با بیان اینکه کار کردن با کودکان دارای اختلال اتیسم کاری سخت و طاقت فرسا است و نیاز به تجربه و مهارت دارد، گفت: بی شک هم خانواده‌های دارای این فرزندان و مربیان آنان در این مراکز مورد لطف و نظر خدا بوده و اجر و پاداش آنان زیاد است.

وی با تاکید بر تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای رفع مشکلات و موانعی که مراکز طیف اتیسم با آن روبرو هستند، اظهار داشت: مجموعه مدیریتی استان آمادگی دارد از این بیماران حمایت کند.

حسین رسولی مدیرکل بهزیستی کردستان به شناسایی ۳۳۰ کودک مبتلا به طیف اتیسم در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۵۱ کودک در مرکز اتیسم کانیان سنندج خدمات دریافت می کنند.

رسولی با بیان اینکه به ۴۳ نفر از این کودکان یارانه پرداخت می‌شود، اظهار داشت: سرانه یارانه پرداختی به این کودکان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حق مشارکت خانواده‌ها نیز ۳۳۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه همزمان با راه اندازی مرکز اختلالات طیف اُتیسم در استان طرح غربالگری این بیماری نیز میان کودکان ۲ تا پنج سال شروع شد، افزود: در سال ۱۳۹۴ پنج هزار پرسشنامه شناسایی اُتیسم، در میان پنج هزار کودک در مهد کودک ها و روستا مهدها توزیع شد و وکودکان مشکوک شناسایی شدند.  

مسئول مرکز اتیسم کانیان سنندج نیز در این بازدید با بیان اینکه کودکان دارای اختلال اتیسم با مشکلات زیادی از جمله عدم ارتباط چشمی و کلامی مواجه هستند، گفت: بسیاری از این کودکان نمی توانند هیچگونه ارتباطی با دیگران برقرار کنند و حتی از انجام دادن کارهای اولیه خود نیز عاجزند.

شهرزاد قادری افزود: خانواده‌های دارای کودکان اختلال اتیسم با مشکلات بسیار زیادی از لحاظ مادی و معنوی مواجه هستند، ارتباط آنان با دیگران بصورت کامل قطع می شود و به نوعی حودشان نیز اتیسمی و خانوادگی دچار انزوا می ‌شوند.

وی در ادامه یکی از مشکلات مرکز اتیسم کانیان را استیجاری بودن مکان آن عنوان کرد و گفت: کودکان اتیسمی چون معمولا توانایی حرف زدن و ارتباط برقرار کردن را ندارند، بنابراین سرو صدای زیادی دارند و باید در جایی باشند که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنند.
 

کد خبر 69856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد