برگزاری همایش  روز جهانی ایدزدر اردبیل

همایش روز جهانی ایدز با شعار" دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی " روز پنجشنبه در پارک بانوان اردبیل برگزار گردید در این همایش پرویز پروین معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان با تاکید براینکه پیشگیری و کنترل ایدز در جامعه نیازمند سیاست‌گذاری، تغییر رفتار و سبک زندگی افراد است تا به دولت کمک کند با استفاده از ظرفیت ‌های مردمی موجب تغییر رفتار و سبک زندگی شود. برای پیشگیری از ابتلا به ایدز باید رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید قرار گیرد. این بیماری مخصوص طبقه، قشر یا گروه خاصی نیست و اگر عامل این بیماری وارد بدن هر کسی شود، آن فرد می‌تواند مبتلا شود پس هر فردی که با ویروس در تماس باشد، می‌تواند مبتلا به عفونت اچ‌آی‌وی شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی گروه‌های هدف شامل جوانان، مناطق حاشیه نشین، پناهندگان، اهداکنندگان خون، زنان باردار، همسران معتادان و زندانیان، معتادان به تزریق مواد مخدر، افراد متمایل به رفتارهای جنسی در زمره سندی قرار می‌گیرند که دولت دراین عرصه   سیاست‌گذاری تنظیم کرده است.

پروین با تاکیدبر اینکه  باید ابتدا نخبگان و افرادی که دارای نفوذ اجتماعی و ارتباط اجتماعی هستند را شناسایی کرد و سپس همه گروه‌هایی که خارج از دسترس هستند و رسانه‌های رسمی را نمی‌بینند و سر کلاس‌های رسمی نمی‌آیند و با محیط‌های فرهنگی ارتباط ندارند را پیدا کرد.

معاون امور توسعه پیشگیری در ادامه افزودند: باید گروه هایی در پارک‌ها یا مجتمع های تجاری و مسکونی پرتردد مستقر شوند و آموزش هایی برای افراد ارائه کنند. ایشان مهمترین مشکل فعلی و حلقه اصلی را بحث شناسای دانستند و بر این اساس ضروری است که دستگاه های دولتی  فعال شده و به سراغ افراد خارج از دسترس بروند.

وی یادآور شد: از سویی باید ابزارهای ارتباطی از جمله خطوط ملی اعتیاد به شماره "۰۹۶۲۸" و خط مشاوره بهزیستی با شماره "۱۴۸۰" به جامعه معرفی شود تا افرادی که نمی‌خواهند شناسایی شوند از این طریق مشکل خود را با مسوولان در جریان بگذارند. وی همچنین با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی و دینی هم در کنترل و پیشگیری این بیماری بسیار موثر است گفت: برای کنترل رفتارهای پرخطر می‌توان از این عامل مثبت بهره گرفت.

پروین با بیان اینکه استان اردبیل با جمعیتی بالغ بر یک میلیون سیصدو پنجاه هزار نفر نیازمند همکاری تنگاتنک بهزیستی و سازمان های مردم نهاد می باشد و از این پنانسیل وظرفیت قابل توجه می‌توان برای اجرای برنامه‌های پیشگیری و آگاه‌سازی جامعه بهره‌برد.

علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از بدو ورود به کشورمان به ثبت رسیده‌ به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر رابطه جنسی و انتقال از مادر به کودک می باشد.

پرویز پروین افزود از کل افراد شناسایی شده مبتلا به ایدز دراستان ۱۰۰ درصد آنها خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و متاسفانه به دلایل مختلف مانند انگ اجتماعی هنوز مبتلایان به این بیماری کمتر برای تشخیص و درمان مراجعه می‌کنند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان در پایان به اقدامات صورت از طرف گرفته بهزیستی استان در خصوص مبتلایان به اچ آی وی اشاره کردند که شامل :

انجام  تست اچ آی وی برای مقیمان مراکز اقامتی استان    ۱۱۰۰نفر وآموزش نوین اچ آی وی  ۳۵۰ نفر  

  آموزش نوین  اچ آی وی برای جامعه هدف در ۹ ماهه اخیر ۶۵۰ نفر

برگزاری دوره آموزش نوین اچ آی وی  در شهرستان پارس آباد برای گروههای هدف ( ۷۰ نفر) آرایشگران و خیاطان

انجام تست از مقیمان کلیه مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین، مراکز جامع درمان، و مراکز اجتماع درمان مدار تی سی، کار وکودکان خیابانی و معتادین پر خطر در پاتوق ها و حاشیه شهر

 خدمات ارایه شده به خانواده های مبتلا به اچ آی وی شامل  : کمک هزینه معیشتی – کمک هزینه پزشکی – بیمه- حق مسکن- هزینه تحصیلی و ...

کد خبر 69832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد