این چهره ها را به خاطر بسپاریم

گزارش از : آزاده خرم// معلول یا فرد دارای معلولیت، نمیدانم وقتی این کلمات در اذهان انسان های فاقد نقص جسمی مجسم می شود از آنها چه تصوری دارند؟ ولی بدون شک هرچه هست بیشتر فردی را تصور می کنند که ناتوان بوده و نیاز به کمک دارد!

شاید بخشی از این تصور به دلیل وجود معلولانی است که در معابر و یا سایر اماکن می بینیم و در نگاه اول ترحم بر قلبهایمان میهمان شده و از روی دلسوزی به عنوان فردی که از آنها توانمندتر هستیم، ناخودآگاه حس کمک و نوعدوستی در وجودمان شکل می گیرد.

اما این همه ماجرا نیست، چراکه بسیاری از آنها در خفا و بدون اطلاع از ما توانمندی هایی دارند که بسیاری از انسان های سالم از انجام آنها ناتوان بوده و افراد را به شگفتی وا می دارند.

۱۲ الی ۱۸ آذرماه به عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است، این روزها فرصتی است تا با آشنایی و معرفی چند چهره موفق از افراد معلول مردم بیشتر به توانمندی های این افراد به باور برسند.

یکی از این چهره های موفق عرصه بین المللی "مریم شفیعی" است، او نابینای مطلق ولی حافظ کل قرآن کریم است، حفظ قرآن را از دوره ابتدایی با سوره‌های کوچک همراه با ضبط صوت و نوارهای حفظ قرآن آغاز کرده است.

او تا دوره پیش ‌دانشگاهی ۱۵ جزء قرآن را حفظ و با ورود به دوره پیش‌دانشگاهی به ‌صورت مداوم کمتر از یکسال توانسته حفظ کل قرآن کریم را به اتمام برساند.

این دختر روشندل با تحصیلات کارشناسی علوم قرآنی تاکنون به عنوان نماینده ایران در چند دوره مسابقه های حفظ قرآن کریم در کشورهای مختلف حضور و با رقابت در عرصه های بین المللی موفق به کسب رتبه های مختلف شده است.

او از زمانیکه قرآن را حفظ کرده بیش از ۶۰ مقام استانی و شهرستانی و ۲ مقام بین المللی را کسب کرده است، مهم ترین مقام های کشوری این روشندل رتبه اول مسابقات اوقاف در شهرستان اراک در سال ۹۷ و رتبه دوم مسابقات اوقاف در ارومیه سال ۹۶ و در مسابقات بین المللی اردن سال ۹۷ رتبه سوم در بین ۳۰ کشور مسلمان و سال ۹۸ در بین ۲۶ کشور مسلمان رتبه نخست را کسب کرده است.

شگفتی استعداد این روشندل هنگامی برای همگان نمایان می شود که وقتی چند کلمه از ابتدای یکی از صفحه های قرآن کریم را بشنود بصورت کامل توضیح می دهد که صفحه چندم قرآن کریم؟ کدام سوره؟ جز چندم؟ و با چه موضوعی است!

"رقیه شفیعی" خواهر مریم و یکی دیگر از روشندلان ایلام است، او از نابینایان مطلق اما موفقی است که با تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشگاه ایلام کتابدار کتابخانه نابینایان ایلام است و علاوه بر معرفی و اهدا کتاب به نابینایان در این مرکز، آموزش رایانه و خط بریل می دهد!

او با وجود معلولیتی که داشته ولی دوران ابتدایی را در مدرسه شبانه روزی اصفهان گذرانده و سپس برای ادامه تحصیل به زادگاهش ایوان برمی گردد و در یک مدرسه عادی از طریق معلم رابط تحصیلاتش را ادامه می دهد.

این روشندل در کنکور سراسری دانشگاه ایلام رشته فلسفه و کلام قبول و به دلیل اینکه دانشجوی ممتاز است مقطع ارشد را نیز بدون کنکور در همان دانشگاه می گذارند.

این دختر نابینا در کنار تحصیلش به دلیل علاقه زیادی که به رایانه پیدا می کند، موفق می شود با شرکت در کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای مدارک رایانه را هم دریافت کند و اکنون آموزش های رایانه به دیگران بدهد.

"احسان صیدیوسفی" یکی دیگر از چهره های موفق از جامعه معلولان استان ایلام است، دارای ۲ مدرک تحصیلی است، ابتدا کارشناسی اش را در رشته مهندسی صنایع اخذ و مجدد کارشناسی رشته جامعه شناسی را می خواند و تا مقطع دکترا پیش می رود، وی از کارکنان اداره کل منابع طبیعی استان ایلام و مدرس دانشگاه در رشته جامعه شناسی است.

اما موفقیت این فرد دارای معلولیت ۴۱ ساله تنها به حوزه علمی محدود نمی شود، در کنار تحصیل ورزش را هم در رشته های بسکتبال با ویلچر و ورزش باستانی ادامه داده و تاکنون موفق به کسب ۱۸ حکم قهرمانی کشور شده است.

"زهرا جمالی" همسر این معلول و از توانخواهان جسمی، حرکتی است، او نیز تحصیلات دکترای علوم سیاسی دارد، از کارکنان استانداری ایلام ، مدرس دانشگاه و در رشته تیراندازی فعالیت ورزشی دارد.

این معلول نیز تاکنون موفق به کسب هشت مقام مسابقات قهرمانی کشور شده است.

این زوج که دارای یک فرزند هستند، تاکنون در سه دوره برگزاری همایش ملی ادبیات عاشورایی به میزبانی استان فارس موفق به کسب سه عنوان برتر کشوری شده اند.

"مهدی هواسی زاده" از دیگر افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی استان ایلام است، او پس از مدتی از تولدش کف پاهایش جمع می شود، این مشکل جسمی او تا جایی است که هنگام راه رفتن کف پایش شروع به خونریزی می کند، با وجود عمل جراحی در سن ۲ سالگی ولی در نهایت تنها مشکل یکی از پاهایش رفع می شود، او با این وجود به ورزش کوهنوردی علاقه زیادی دارد و در این زمینه

فعالیت می کند.

با وجود اینکه پاهایش بطور کامل سالم نیستند ولی کوهنوردی را ادامه داده و سپس با شرکت در کلاس های آموزشی صخره نوردی و در کنارش کار در ارتفاع و فضای معلق را آغاز و برای خودش به نوعی شغل هم ایجاد کرده است.

این معلول که انگشتان دست راستش هم نامتوازن و کوتاه هستند، صخره نوردی را بصورت حرفه ای گذرانده و موفق شده در مسابقات کشوری سنگ نوردی داخل سالن مقام سوم کشور را کسب کند.

او در حال حاضر تنها شخصی است که در ایلام کار در ارتفاع را انجام می دهد و تاکنون چندین مرتبه این کار را که از مشاغل سخت و زیان آور است در ساختمان های شخصی و تعدادی بانک های استان انجام داده است.

"امید شفیعی" یکی دیگر از چهره های موفق جامعه معلولان استان ایلام است، ۴۸ ساله و متاهل و معلولیتش جسمی، حرکتی شدید است، دانشجوی مقطع دکترا رشته ترویج گرایش توسعه پایدار، مدرس دانشگاه و از کارکنان منابع طبیعی ایلام است.

این معلول تاکنون موفق به نگارش چند مقاله علمی، پژوهشی در سطح بین المللی، منطقه ای و استانی شده و هم اینک به عنوان مربی باغبانی نیز در مرکز آموزش فنی و حرفه ای ایلام فعالیت دارد.

شفیعی تاکنون علاوه بر اینکه توانسته فلوچارت مدیریت پیش بینی و پیشگیری در حوادث طبیعی استان را با همکاری ستاد مدیریت بحران استان تهیه کند، موفق به نگارش مقاله بین المللی در راستای مقابله با ریزگردها شده است.

عضویت در کمیته فنی طرح های اجرایی استان در زمینه توسعه و کارگروه خشکیدگی درختان بلوط در ناحیه رویشی زاگرس از دیگر فعالیت های این معلول موفق ایلامی است.

"میثم تاج فر" از ناشنوایان جامعه هدف بهزیستی و از معلولان موفق در رشته ورزشی است، متولد سال ۶۶ در روستای گنجوان شهر چوار و از اواخر دهه ۸۰ به علت علاقه به ورزش دو و میدانی وارد این رشته شده است.

میثم دوران ابتدایی را به علت معلولیت شنوایی در مدرسه باغچه بان گذرانده و پس از آن وارد مدرسه عادی شده و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی فناوری اطلاعات ادامه داده است.

او در طول تحصیل به علت علاقه زیاد به ورزش با همراهی دوستانش دو و میدانی را تمرین می کند، جرقه فعالیت ورزشی میثم سال ۹۰ زده می شود، او با تلاش خود و تشویق خانواده و دوستانش برای نخستین بار به مسابقات کشوری دو و میدانی اعزام و اولین مدال قهرمانی را به گردن می آویزد.

میثم این شخصیت برجسته ورزشکار که به گفته مادرش در بسیاری از مسابقات به تنهایی و بدون مربی حضور یافته، اگرچه نه می شنود و نه می تواند سخن بگوید، اما گام هایی استوار دارد که تاکنون نه خطوط مسابقات دو و میدانی بلکه قله های زندگیش را قدرتمندانه با آنها طی کرده است.

"صدریه پرهیز" دیگر معلول ایلامی و از کارفرینان برتر استان ایلام است، او در روزهای ابتدای زندگی اش به علت تزریق اشتباهی آمپول پاهایش را از دست داده و ویلچرنشین می شود، اما به علت علاقه به خیاطی به این حرفه رو می آورد و پس از معرفی به بهزیستی و گذراندن ۲ ماه دوره آموزشی موفق به اخذ مدرک خیاطی شده و اکنون صاحب کارگاه خیاطی است که ۲ نفر نیز در کنارش مشغول فعالیت هستند.

کاری که این معلول کارآفرین راه انداخته بود رونق گرفته و مغازه را به کارگاه تولیدی گسترش داده و از تک دوزی به دوخت عمده روی آورده اند.

این هنرمند که ورزشکار رشته تیراندازی هم هست، این ورزش را بصورت حرفه ای از سال ۹۰ آغاز کرده و سال ۹۲ به عنوان عضو تیم ملی تیراندازی معلولان به کشور لهستان اعزام و موفق به اخذ مقام ۱۳ جهانی شده می شود.

این افراد تنها چند نمونه از صدها فرد دارای معلولیت استان ایلام هستند که بجای گوشه نشینی و انزوا معلولیت را محدودیت ندانسته و در عرصه های مختلف کارآفرینی، ورزشی، علمی و هنری در عرصه های مختلف بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی درخشیده اند.

شناسایی ۱۷ هزار معلول در ایلام

مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به شناسایی حدود ۱۷ هزار معلول در این استان گفت: اگرچه شماری از افراد دارای معلولیت این استان غیر قابل بازتوان بوده ولی شمار زیادی از آنها در عرصه های مختلف علمی، ورزشی و ... از چهره های موفق در سطوح ملی و بین المللی هستند.

حسین نورعلیوند با ذکر اینکه بسیاری از افراد دارای معلولیت دارای استعدادهای فراتر از یک انسان سالم هستند، یادآور شد: این اداره کل برای بازتوانی و شناسایی استعدادهای این افراد در زمینه های مختلف از آنها حمایت می کند.

وی با ذکر اینکه هیچ فرد دارای معلولیتی انزوا را دوست ندارد، تاکید کرد: مردم نباید به افراد دارای معلولیت دیدگاه ترحم آمیز داشته باشند، چراکه این دیدگاه آنها را از جامعه و مردم دور می کند.

مدیرکل بهزیستی ایلام اضافه کرد: نگاه عادی به افراد دارای معلولیت در واقع کمک به حضور این قشر در جامعه بوده و کمک به نمایش و بروز استعداد و توانمندی فرد دارای معلولیت در جامعه است.

نورعلیوند بیان کرد: معلولان نیاز به فضایی دارند که بیشتر در جامعه دیده شوند، چراکه هرچه قدر این افراد بیشتر در جامعه دیده شوند، توانمندی آنان نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و کمتر با دید ترحم به آنها نگاه می شود.

وی اظهار داشت: این دیدگاه باعث عادی سازی نگاه عموم به افراد دارای معلولیت شده و نگاه ترحم آمیز را در جامعه اصلاح می کند.

پایان/

کد خبر 69646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد