در رسانه| لزوم مناسب‌سازی شهر برای معلولین

صدمین جلسه ششمین دوره شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه با دستور جلسه گرامی داشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، در محل عمارت ساعت برگزار شد.

به گزارش آذرانجمن؛ صدمین جلسه ششمین دوره شورای اسلامی کلانشهر تبریز، با تجلیل از تعدادی نخبگان دارای معلولیت به مناسبت روز جهانی معلولان شروع شد.

وجود ۸۱ هزار نفر معلول در آذربایجان‌شرقی

سرگل صحاف؛ مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: تعداد کل معلولین استان ۸۱ هزار نفر است که در تبریز حدود ۳۴هزار ۳۰۰ نفر افراد معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارد. استان آذربایجان شرقی ششمین استان به عنوان پوشش دهنده معلولین قرار گرفته است.

لزوم مناسب‌سازی شهر برای معلولین

وی افزود: ۵۳ درصد معلولیت های ما در تبریز معلولیت های شدید است که باید برنامه ریزی ها و شرایط موجود را طوری لحاظ کنیم تا معلولین بتوانند از امکانات شهری استفاده بهرمندانه کنند. برنامه های پیشگیرانه اولین حرف را در جلوگیری از پیشروی معلولیت ها میزند.

وی ادامه داد: ۱۸ مرکز وجود دارد که شبانه روزی به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می دهند. همچنین باید برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم چون جامعه به سمت سالمندی می رود. علاوه بر آن امسال ۳۳۵ مسکن مددجویی ساخته و تحویل معلولان داده ایم.

سید کاظم زعفزانچیلر در خصوص برخی برنامه های صورت گرفته برای معلولین بیان کرد: پارک های کوتاه قامتان، معلولی و پارک های موضوعی را مصوب کردیم؛ که در هر منطقه شهرداری یکی از پارک های خود را مناسب سازی کند تا در کنار سایر شهروند ها یک سری امکانات اولیه را نیز مناسب معلولین کنند.

ساخت پارک معلولین در تبریز

وی گفت: با همکاری سازمان سیما منظر تبریز قرار است که یک پارک را در هر منطقه بصورت اختصاصی برای معلولین در نظر بگیرد. این را در کمیسیون‌ برنامه بودجه نیز مطرح کرده ایم که در سال ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت.

نبود زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی برای معلولین

حسن صفری یکی از معلولین نخبه شهر تبریز در صحن شورا درخواست کرد: امروز از ما تجلیل شد و ما از این کار شورا قدردانیم؛ اما برای عموم معلولین اگر بخواهیم تجلیلی صورت گیرد ما یک سالن و مکانی برای انجام این مسئولیتها نداریم؛ با اینکه دو سالن یکی از طرف شهرداری و دیگری در بهزیستی برای ما وجود دارد اما محلی برای تمرین وجود ندارد، ما از استخر محرومیم و کودکان ما نمی‌تواند با ما به استخر بروند و این‌ها عوامل کوچکی از مشکلات ماست.

شهر را زیر پای معلولین هموار کنید

او ادامه می‌دهد: می‌شنویم که در شورا فلان طرح تصویب شد و عواملی برای معلولین قرار است رایگان باشد؛ اما این فقط در صحن شورا گفته می‌شود و بیرون از این محل خبری از این کارها نیست. ما در خواست سالن برای تمرین کردیم اما همیشه از ما درخواست هزینه کرده اند.

او اظهار کرد: ما می‌خواهیم امکاناتی را برای ما فراهم کنید تا ما نیز زندگی عادی تری داشته باشیم و مشکلات کمتری روبه رو شویم.

کد خبر 69494

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد