در رسانه | معلولان گنابادی ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تسهیلات اشتغال دریافت کردند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناباد با اشاره به اهمیت اشتغال معلولان گفت: تاکنون ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات وام قرض الحسنه برای اشتغال معلولان پرداخت کرده‌ایم.

علی آراسته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد به مناسبت روز جهانی معلولین اظهارداشت: حوزه خدماتی بهزیستی شامل سه بخش سرپرستان زن خانوار، معلولین و توانبخشی می‌شود که تاکنون دو هزار و ۲۳۵ نفر دارای پرونده معلولیت در گناباد هستند.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد از این افراد جز دهک‌های پایین جامعه و مستمری بگیر بهزیستی می‌باشند که در مجموع ماهیانه ۵۶۲ میلیون تومان به حساب آنها واریز می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی گناباد خاطرنشان کرد: هر شخصی که در بهزیستی دارای پرونده باشد بدین معنی که نیازمند است نیست و برخی افراد از خدماتی که برای معلولین ارائه می‌شود استفاده می‌کنند که این خدمات غیر مستمر و توانبخشی است.
آراسته گفت: متاسفانه کاردرمانی و فیزیوتراپی را از چارت بهزیستی حذف کرده اند که این موضوع مشکل آفرین است و کمک‌های بهزیستی نیز جوابگوی خانواده‌هایی که به این موارد نیاز دارند نیست و باید وزارت بهداشت به این موضوع ورود پیدا کند.
وی افزود: پلاک ویژه معلولین، معافیت های سربازی، کمک هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از امکانات تفریحی نیم بها و معافیت از هزینه انشعابات آب و برق از دیگر خدماتی است که به معلولین ارائه می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی گناباد عنوان کرد: در حوزه توان پزشکی از ابتدای سال ۴۰ میلیون تومان ، درمان ۲۵ میلیون تومان و ایاب و ذهاب ۲۱ میلیون تومان به معلولین و خانواده آنها پرداخت شده است.
آراسته اظهار کرد: ۲۶ مورد معلول ضایعه نخاعی در شهرستان گناباد داریم که ماهیانه یک میلیون تومان هزینه حق پرستاری پرداخت می‌کنیم که بزودی ۴۷ درصد افزایش هزینه خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت اشتغال معلولین تصریح کرد: تاکنون ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات وام قرض الحسنه تثبیت و برای اشتغال معلولان پرداخت کرده ایم.
رئیس اداره بهزیستی گناباد با اشاره به ظرفیت های قانونی به کارگیری معلولین در دستگاه‌های دولتی گفت: قانون ۳ درصد استخدامی معلولین در نهادهایی مانند آموزش و پرورش به خوبی اجرا شده و سایر دستگاه ها نیز باید از این قانون تبعیت کنند، همانطور که قانون به کارگیری فرزندان شهدا و جانبازان اجرا می‌شود این قانون نیز باید اجرایی شود.
آراسته بیان کرد: هر مجموعه ای که در بخش خصوصی از نیروهای توانجو به کارگیری کند ۲۳ درصد حق بیمه آن را به مدت ۳۰ سال سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند و علاوه بر آن به ازای هر نیرو ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در شش ماهه دوم سال گذشته تمامی کمک هزینه مسکن معلولین به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و هم اکنون ۶۰ پرونده نیز آماده داریم و تسهیلات به خانواده تک معلولی ۱۰۰ میلیون و دو معلولی ۲۰۰ میلیون تومان می باشد که این جدای کمک های سایر نهادها می‌باشد.
رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: مراکز زیر مجموعه بهزیستی در دو قالب بخش خصوصی و بخش خیریه فعالیت دارند که بخش خصوصی با کمک یارانه و مشارکت خانواده کار می کنند و بخش خیریه با کمک یارانه بهزیستی و کمک های مردمی فعالیت دارند.
آراسته افزود: برای معلولین و توانجویان گنابادی دو مرکز حرفه آموزی خواهران و برادران در سطح شهر داریم که برای هر توانجو به طور میانگین ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می شود که ۸۰ نفر در این مراکز آموزش می بینند.
وی ادامه داد: مرکز توانبخشی روزانه ما نیز ۲۵ نفر را تحت پوشش دارد که ماهیانه ۱۵ میلیون تومان کمک دریافت می کند.
رئیس اداره بهزیستی گناباد با اشاره به مرکز نگهداری معلولین ذهنی شهید کامیاب گناباد به عنوان قدیمی ترین مرکز در سطح استان بیان کرد: این مرکز دارای ساختمان فرسوده ای بوده که در حال حاضر با کمک های خیرین در حال ساخت ساختمان جدید آن هستیم که به این مرکز ماهیانه ۲۲۰ میلیون تومان کمک می شود که هزینه حداقلی نیروهای آن نیست.
آراسته تصریح کرد:یکی از مشکلات ما در مرکز نگهداری معلولین وجود ۵۰ درصد معلولین مجهول الهویه می باشد که خانواده ندارند و هزینه ای برای نگهداری آنها پرداخت نمی شود و از سویی شاهد آن هستیم که بسیاری از خانواده های دارای معلولین از خارج شهرستان به گناباد مهاجرت می‌کنند که آن هم به دلیل خدمات پزشکی است که در گناباد ارائه می شود.
رئیس اداره بهزیستی گناباد در خصوص مناسب سازی معابر برای معلولین نیز عنوان کرد: تلاش هایی برای مناسب سازی معابر صورت گرفته ولی این تلاش ها در حد رفع تکلیف بوده و این موضوع برای برخی نهادها به یک دغدغه تبدیل نشده است.
آراسته گفت: در طرح شهید رجایی مناسب سازی ۳۰ امتیاز دارد که در همین راستا تمامی ادارات و نهادهای شهرستان توسط کارشناسان بهزیستی بازدید و ارزیابی شده اند و بحث مناسب سازی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و این را بدانیم مناسب سازی فقط برای معلولین نیست و برخی عدم مناسب سازی ها می تواند زمینه معلولیت را ایجاد کند.
وی افزود: سد معبر نیز به همین شکل است و این موضوعی بوده که معلولین گلایه جدی در این خصوص دارند که نهادهای متولی مانند شهرداری باید تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشند.

کد خبر 69476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد