١١۱ مرکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی در استان مازندران فعالیت می کنند

دکتر فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران، گفت: ١١۱ مرکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی در استان مازندران فعالیت می کنند که به ۵۲۰۷ نفر از معلولین تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ دکتر فریبا بریمانی، مدیرکل بهزیستی مازندران ضمن گرامیداشت سوم دسامبر روز جهانی و هفته ملی افراد دارای معلولیت (۱۲-۱۸آذر ماه) ، گفت: بیش از۶۱ هزار توانخواه تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند که از این تعداد ۲۶۱۹۳ نفر دارای معلولیت جسمی – حرکتی،  ۷۴۹۴ نفر دارای معلولیت بینایی، ۷۴۴۹ نفر دارای معلولیت شنوایی ، ۱۳۱۵۹ نفر دارای معلولیت ذهنی، ۶۶۳۸ نفر روانی مزمن و ۷۹۴ نفر دارای اختلال صوت و گفتار هستند.

مدیر کل بهزیستی مازندران معلولیت جسمی – حرکتی بیشترین نوع معلولیت در استان محسوب می شود، افزود: بر اساس آمار در استان مازندران بیش از ۳۸ هزار  نفر از معلولان مرد می باشند که حدود  ۶۲ درصد معلولان تحت پوشش را تشکیل می دهند.

وی به اهداف سازمان بهزیستی اشاره کرد و ادامه داد: پیشگیری از معلولیت ها ، ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و توانپزشکی، توانمندسازی در حوزه مسکن، اشتغال و تحصیل و همچنین مناسب سازی اماکن و معابر عمومی از رویکردهای مهم سازمان بهزیستی در حوزه معلولیت ها می باشد.

دکتر بریمانی با اشاره به تاسیس مراکز توانبخشی غیردولتی با هدف گسترش و ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، مراقبتی به گروه هدف در جهت توانمندسازی آنان و کاهش تصدی گری دولت، خاطر نشان کرد : ١١۱ مرکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی استان اعم از مراکز روزانه آموزشی توانبخشی ، مراکز نگهداری و مراقبتی شبانه روزی، خانه های حمایتی ویژه سالمندان و بیماران روانی مزمن، خانه کوچک توانبخشی ویژه افراد دارای اختلال هوشی رشدی، مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل به معلولان و سالمندان و مراکز مراقبت در منزل در مجموع بیش از ۵هزار نفر از معلولین تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از اهداف این سازمان را حضور مستقل و موثر توانخواهان در اجتماع دانست و گفت : توانمندسازی توانخواهان با فراهم کردن بستر لازم برای حضور فعال و موثر آنان در جامعه، میسر می شود که با توجه به این مسئله جلسات متعددی برای مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی برگزار شد.

وی با اشاره به بهره‌مندی ۲۴۶۶  نفر از توانخواهان سازمان بهزیستی در استان مازندران از کمک هزینه ایاب ذهاب معلولین مراکز با هدف تسهیل در تردد آنها، افزود : جهت بهره مندی معلولین از خدمات آموزشی ، توانبخشی ودرمانی نسبت به پرداخت  بخشی از هزینه های ایاب و ذهاب آنان اقدام می گردد که این امر امکان حضور مستمر ومنظم توانخواهان جهت برخورداری از خدمات آموزشی توانبخشی مراکز روزانه و تقویت انگیزه حضور توانخواهان در مرکز را فراهم می سازد.

دکتر بریمانی با بیان اینکه در استان مازندران بیش از ۷ هزار نفر افراد دارای اختلال بینایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند ، ادامه داد: سازمان بهزیستی خدمات مختلفی را به جامعه هدف ارائه می کنند و در حال حاضر به بیش از ۴ هزار نفر از جامعه کم توان و نابینا خدمات مستمری دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به ارائه خدمات توانبخشی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر از افراد دچار آسیب بینایی وسایل کمک توانبخشی مانند عصا ، عینک ، ساعت گویا و ... دریافت کردند.

وی با اشاره به مطالبات افراد دارای معلولیت ، افزود: حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی از مهمترین مطالبات افراد دارای معلولیت می باشد که در قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و با نظارت کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور بیش از پیش در اجرای این قوانین همکاری نمایند.

دکتربریمانی به پرداخت حق پرستاری ضایعه نخاعی و خانواده محوراشاره کرد و ادامه داد: حدود ۲۹ هزارتوانخواه در استان ماهیانه مبلغ ۱۰ میلیون ریال حق پرستاری ضایعه نخاعی و خانواده محور دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین از فعالیت ۱۲ مرکز حرفه آموزی افراد دارای معلولیت و۳ کارگاه تولیدی، حمایتی در این استان خبر داد و گفت: در این مراکز نیز آموزش های مختلف صنایع دستی و هنری به افراد دارای معلولیت ارایه می شود و درمجموع در این مراکز  ۴۷۹ نفر در حال کسب مهارت هستند.

وی در پایان ضمن اشاره به شعارامسال روز جهانی افراد دارای معلولیت با عنوان" راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر، نقش نوآوری در ایجاد جهانی دسترس پذیر و برابر" از دستگاه های مختلف اجرایی و بخش های غیردولتی مرتبط در خواست کرد تا در کنار همه ی برنامه ریزی ها و اقدامات تحول آفرین با توجه به شعار سال راه های ایجاد جامعه ای توسعه یافته و پایدار و با مشارکت خلاق افراد دارای معلولیت را در کانون توجّه قرار دهند و با اصلاح نگرش و افزایش آگاهی عمومی نسبت به موضوع معلولیت ، شرایط را برای رشد و سطح رفاه این عزیزان در تمامی جنبه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی فراهم آوریم.

دکتر بریمانی تاکید کرد: توانمندسازی افراد دارای معلولیت و ارتقای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی آنان تنها در گرو اقدامات سازمان بهزیستی نیست  بلکه بستر این توانمندسازی می بایست در سطوح مختلف جامعه و همیاری مجدانه سمن ها، سایر نهادهای اجرایی، تصمیم ساز و نظارتی فراهم گردد.

کد خبر 69196

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد