اجرای نمایش "کَل" کاری از هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری

در سومین روز از جشنواره تئاتر منطقه ای افراد دارای معلولیت آفتاب که به میزبانی استان البرز و با حضور هنرمندان استان های تهران، قم، اصفهان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری، برگزار شد، اولین‌ نمایش صحنه ای با عنوان کَل به مدت ۴۵ دقیقه در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به روی صحنه رفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛«مصطفی محمدی دوست» کارگردان این نمایش از استان‌چهارمحال و بختیاری متولد سال ۱۳۵۷ با معلولیت جسمی حرکتی شدید، توضیح داد: این‌ نمایش به صورت فیزیکال و در واقع متن آن، منتقد شکار حیوانات است و تاثیرات منفی این حرکت بر زندگی همه افراد را در قالب نمایش به تصویر می کشد زیرا در عمل شکار، حیوان بی گناه به دست انسان کشته می شود و تاثیر منفی بر طبیعت و دنیا می گذارد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها، خشکسالی ها، شرایط نامناسب فصول و تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر، مطرح کرد: ما با الگوبرداری از یک داستان کهن قوم بختیاری که هزار و یکمین شکار، تاثیر بسیار منفی بر زندگی مردم آن سرزمین می گذارد و باعث بهم ریختگی شرایط می شود، این نمایش را اجرا کردیم و کلام و بیان مورد نظر را در قالب تئاتر به سمع و نظر مخاطب رساندیم.

کارگردان‌ نمایش کل با اشاره به هنرنمایی ۱۲ نفر در این تئاتر صحنه ای فیزیکال که ۶ نفر از آن ها دارای معلولیت های بینایی، ذهنی، جسمی حرکتی و کوتاه قامتی هستند در مورد نوع معلولیت خود بیان کرد: ما ساکن کوهرنگ بختیاری بودیم که آب بسیار سردی دارد. من چهار ساله بودم که به دلیل شیطنت های بسیار به داخل آب افتادم و پس از تب و تشنج، به دلیل عدم تزریق واکسن فلج اطفال، به این بیماری مبتلا و دچار معلولیت جسمی حرکتی شدید شدم.

محمدی دوست با اشاره به فعالیت هنری ۲۵ ساله خود ادامه داد: به موسیقی علاقه خاصی دارم و در حال حاضر سازهای سنتور، نی، دف، ضرب و کیبورد می نوازم اما برای هیچ یک از موارد مذکور مربی نداشتم و به نوعی خودآموز آن ها را فرا گرفته ام. تئاتر نیز فعالیت و شغل اصلی بنده و همه زندگی من است.

وی با اشاره به معلولیت خود و علاقه شدید به هنر تئاتر، اظهار کرد: از اولین دوره جشنواره افراد دارای معلولیت در رقابت های هنری آن، حضور داشته ام. دو ماه پیش در جشنواره هایفست در ارمنستان و سال گذشته نیز در جشنواره فجر شرکت کردم. در واقع دریچه همه اتفاقات خوب زندگی من از تئاتر باز شده تا جایی که همسرم را نیز از بین همان افرادی انتخاب کردم که با آن ها تمرین داشتم.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: در صورت شناسایی به موقع استعدادهای افراد دارای معلولیت و حتی بدون معلولیت، انتخاب درست مسیر، تلاش و پشتکار، همه اتفاقات خوبی که افراد منتظر آن ها هستند، در زندگیشات رخ می دهد. به جرات می گویم تنها کسی هستم‌ که در استان چهارمحال و بختیاری از اجرای تئاتر درآمد کسب می کنم.

وی با اشاره به گروه هنری ۵۰ نفره خود توضیح داد: همه افرادی که امروز با آن ها اجرا داشتیم از ابتدا با خودم تمرین کرده و در واقع پرورش یافته اند. به نظر من رقابت در این جشنواره ها باید به صورت جدی ادامه داشته باشد تا افراد دارای معلولیت بتوانند توانمندی های خود را به نمایش بگذارند. تاکید می کنم هیچ کاری نیست که آن ها نتوانند انجام دهند؛ آنان شایسته بهترین ها هستند.

کارگردان نمایش کل در پایان گفت: افراد دارای معلولیت بر خلاف تصور برخی افراد که معلولیت را محدودیت می دانند، قادر هستند تمام کارهای خود و حتی فراتر از آن را انجام دهند و در چنین جشنواره هایی به رقابت بپردازند و روز به روز بر توانایی های خود بیفزایند، به شرطی که استعدادها و ظرفیت های آن ها به موقع شناسایی و از آن ها به خوبی استفاده شود.

کد خبر 69084

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد