اجرای نمایش "کسی شبیه تو مرا به دریا برد" کاری از هنرمندان استان اصفهان

مژگان جوهری، کارگردان نمایش "کسی شبیه تو مرا به دریا برد" در نخستین روز از جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب با محوریت افراد دارای معلولیت، در پایان اجرای این تئاتر صحنه ای که توسط هنرمندان اصفهانی در سالن فتحعلی بیگی تئاتر شهر کرج برگزار شد گفت: متن این‌نمایشنامه توسط قطب الدین صادقی نوشته و توسط ۶ نفر از افراد دارای معلولیت های جسمی حرکتی، ذهنی، نابینا و یک بازیگر مهمان اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ کار با افراد دارای معلولیت را آغاز کردم و تاکنون در ۶ دوره جشنواره حضوری و یک دوره مجازی شرکت کرده ایم. موضوع این نمایش نیز در مورد پسر نابینایی است که بر اثر یک اتفاق بینایی خود را از دست می دهد و افسرده و خانه نشین می شود و تلاش خانواده برای بهبود او نتیجه نمی دهد تا جایی که خانمی با تعریف سرگذشت برادرش برای وی باعث خروج این‌پسر از خلوتش می شود و به زندگی عادی خود ادامه می دهد.

این‌کارگردان با تأکید بر بهسازی و مناسب سازی اماکن عمومی جهت تردد این افراد و نیز تغییر رفتار و نگاه مردم نسبت به افراد دارای معلولیت، تلاش برای زنده کردن‌امید در دل این عزیزان را ضروی دانست و بیان کرد: با بهبود شرایط موجود، زمینه برای درخشش افراد دارای معلولیت در همه عرصه های اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی ورزشی فراهم شود.

جوهری اظهار کرد: یکی از بازیگران این نمایش از حضور در جمع استرس داشت و با کسی صحبت نمی کرد اما پس از حضور در نمایش ها به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می کند.

یکی دیگر از این افراد منزوی و خانه نشین بود اما به واسطه شرکت در کلاس های آموزشی و جشنواره ها و کسب جوایز شرایط روحی بهتری پیدا کرد و توانمندی های خود را باور کرد. علاوه بر این، رفتار برخی خانواده ها که وجود چنین فرزندانی را مخفی می کردند، نیز تغییر کرده و به آنها انگیزه مضاعف داده است.

وی خطاب به مسئولین و متولیان امر گفت: توانایی های افراد دارای معلولیت را باور و روی آن ها سرمایه گذاری کنید، فریادهای بی صدای آن ها را بشنوید و به آن بها دهید، فعالیت ها و موفقیت های آن ها را رسانه ای کنید زیرا قرار دادن امکانات در اختیار آن ها باارزش و لذت بخش است. شاید هنوز فردی با این شرایط در منزل باشد و جرات حضور در جمع را نداشته باشد اما با تغییر طرز فکر جامعه می توان از پتانسیل های آن نیز استفاده کرد.

کد خبر 68992

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد