نمایش "مصاحبه" کاری از هنرمندان استان البرز بروی صحنه رفت

«مژده شهبازی دوانی نژاد» کارگردان نمایش مصاحبه از برگزاری دومین نمایش جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب توسط هنرمندان البرزی به مدت ۶۰ دقیقه در پلاتوی فتحعلی بیگی واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز خبر داد و گفت: این‌نمایش با هنرنمایی چهار نفر که دارای معلولیت های جسمی حرکتی،کم بینایی و کم شنوایی هستند توسط محمد رحمانیان برای اولین بار نوشته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛وی با بیان اینکه متن اولیه داستان، برگرفته از هیچ کتاب و فیلمنامه ای نیست و فقط زائیده ذهن نویسنده است، ادامه داد: تماشاگران این‌نمایش، اتاق بازجویی را مشاهده می کنند که دیالوگ هایی بین بازجوها و افراد شکنجه شده در شکنجه گاه صورت می گیرد. در واقع داستان اصلی بازجویی است اما مصاحبه، نام گرفته است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به عدم استفاده از موزیک حین اجرای این نمایش، عنوان کرد: این گروه هنری ۲۰ جلسه سه ساعته را صرف تمرین برای اجرای این نمایش کرده اند و تلاش ما نیز بر این بوده تا تمرکز بیشتری بر نوع گفتار،بداهه گویی ها و دیالوگ ها باشد و نمایش، فرم و شیوه خاصی به خود نگیرد.

شهبازی بیان کرد: پیش از این با نابینایان و ناشنوایان زیادی در زمینه تئاتر و فیلمسازی کار کرده ام و بارها به این نتیجه رسیده و یقین پیدا کرده ام که معلولیت، محدودیت نیست زیرا هنگام کار با افراد دارای معلولیت مشاهده می کنم که از نظر درک و شناخت نقش، بیان و تمرین دیالوگ ها هیچ مشکلی وجود ندارد و ما همانند انسان های سالم با آنها به تمرین نمایش می پردازیم.

وی با اشاره به توانمندی های ویژه ای که در افراد دارای معلولیت وجود دارد، اظهار کرد: در بسیاری موارد، این افراد باهوش تر و توانمندتر از دیگر افراد جامعه هستند و تمام‌تمرکز خود را بر اجرا و هنرنمایی های خود می گذارند. در واقع اگر در زمینه ای معلولیتی در این افراد وجود دارد، در زمینه های دیگر هوش و استعدادهای فوق العاده ای دارند و همین موضوع انگیزه ما را برای ادامه کار و تمرین با آن ها بیشتر می کند.

این کارگردان هنری اذعان داشت: افراد بدون معلولیت، درگیری های روزمره زیادی دارند که درگیری های ذهنی زیادی برای آن ها به دنبال دارد اما افراد دارای معلولیت خیلی علاقه مند به استفاده بهتر و بیشتر از شرایط و موقعیت ها هستند و دوست دارند پله های ترقّی را طی کنند، بنابراین حمایت های ما از این افراد می تواند در زمینه ارتقاء جایگاه هنری آن ها نقش بسزایی داشته باشد.

کد خبر 68983

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد