در رسانه | نایب رئیس جامعه نابینایان اردبیل:
بیکاری نابینایان اردبیل به شرط اشتغال در مرکز تماس ادارات ریشه‌کن می‌شود

اردبیل - ایرنا - نایب رئیس جامعه نابینایان و کم بینایان شهرستان اردبیل گفت: اگر دستگاه‌های اداری متصدیان مراکز تماس یا اپراتورهای خود را از جامعه ما استخدام کنند، هیچ نابینا و کم‌بینایی بیکار نمی‌ماند.

فاطمه جدی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قانون اختصاص سه درصد استخدام ادارات به معلولان در همه دستگاه‌های اداری به خوبی اجرا نمی‌شود، در حالی که ۹۰ درصد جامعه ما دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و اغلب اعضای بالای ۴۰ سال ما دارای مدرک دیپلم هستند و می‌توانند به عنوان متصدیان اپراتورها در ادارات مشغول بکار شوند.

او دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل را به جهت به کارگیری حدود ۱۰ نفر از نابینایان و کم بینایان به عنوان اپراتور، در جذب و استخدام اعضای این جامعه پیشرو دانست.

وی ادامه داد: جامعه ما از یکهزار عضو نابینا و کم بینا در رده‌های سنی مختلف تشکیل شده است و بیش از نیمی از آنها زن هستند و علت اصلی نابینایی در اردبیل ازدواج‌های فامیلی و عوامل ژنتیکی است و آسیب‌های تصادف و نزاع، اشتباهات پزشکی، مصرف قطره‌های اشتباهی و الکل از دیگر دلایل بروز مشکلات نابینایی است.

وی ادامه داد: دفتر فعلی جامعه نابینایان مکانی استیجاری است و اجاره بهای آن را از درآمد حاصل از برون‌سپاری امورات اداری پرونده های ۴۰۰ مددجوی بهزیستی از قبیل کارهای اداری، بانکی، خدمت سربازی و هزینه‌های درمان آنها پرداخت می‌کنیم.

جدی تصریح کرد: از سال‌های قبل یک قطعه زمین به مساحت ۲۰۰ متر در شهر اردبیل به نام جامعه نابینایان این شهرستان خریداری کرده‌ایم و نقشه و پروانه احداث ساختمان تهیه شده است و در صورت تامین اعتبار از ناحیه مسئولان یا مساعدت خیران، ساختمانی دو طبقه شامل دفتر جامعه نابینایان و آمفی تئاتر برای اجاره دادن به خانواده‌ها و درآمدزایی برای دفتر احداث خواهیم کرد.

نایب رئیس جامعه نابینایان شهرستان اردبیل گفت: این جامعه، زیر نظر اداره کل بهزیستی و در چهارچوب قانون فعالیت می‌کند و این اداره کل نیز ما حمایت می‌کند و برخی از خیران نیز در مناسبت‌های خاص نظیر عید قربان کمک‌هایی به جامعه نابینایان ارائه می‌کنند.

جدی برگزاری کارگاه توانمندسازی، آموزش مهارت‌های خودیاری و تقویت حواس برای آسیب دیدگان بینایی را ارزشمند دانست و افزود: این دوره که چند روز قبل با حضور خانم فاطمه ظرافت انگیز استاد ادبیات آموزشگاه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی در اردبیل برگزار شد، به خوبی از سوی جامعه نابینایان و کم بینایان و حتی اولیای آنها استقبال شد.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در این دوره، مهارت‌های لازم برای زندگی شخصی از جمله آشپزی را فراگرفتند و برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی برای جامعه ما به منظور نشاط افزایی و درآمدزایی ضروری است.

او ادامه داد: خانم ظرافت انگیز که با وجود نابینایی به قله‌های رفیع علم و دانایی دست یافته و از الگوهای خوب برای نابینایان و کم بینایان محسوب می‌شود، در مهارت آموزی برای جامعه هدف تاثیرگذار است و امیدواریم با حمایت مسئولان و خیران شاهد برگزاری اینگونه دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای جامعه هدف باشیم.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

کد خبر 68847

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد