در رسانه | سرپناه‌های شبانه بانوان نه متقاضی دارد نه صرفه

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص تعطیلی تنها سرپناه شبانه بانوان مشهد گفت: ما نیز از اینکه شلتر بانوان نداریم، ناراحت هستیم اما از شلتر استقبال نمی‌شود. پیگیر این موضوع هستیم که شلتر ایجاد شود اما باید متقاضی برای آن هم باشد که فعلا متقاضی برای این موضوع نیست.

غلامحسین دلبری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ایجاد سرپناه شبانه برای بانوان در مشهد اظهار کرد: ما فراخوان دادیم و به مراکز و دست‌اندرکاران اعلام کرده‌ایم، اگر هر کسی می‌خواهد برای ساخت سرپناه شبانه اقدام کند، ما نیز تا جایی که امکان داشته باشد، برای تسریع در اخذ مجوز به وی کمک می‌کنیم. از تهران نیز پیگیر هستیم تا جهت راه‌اندازی شلترهای شبانه به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه ما نیز از اینکه شلتر بانوان نداریم، ناراحت هستیم، عنوان کرد: بر عکس شلتر آقایان که شبانه ۳۰ تا ۴۰ نفر در هر مرکز جمع می‌شوند و حتی مسئولان اعلام می‌کنند بیش از این تعداد نیز متقاضی وجود دارد و در کل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر پذیرش می‌شوند اما در بازدیدهای چندباره از شلتر بانوان که در نهایت برای تعطیلی آن موافقت شد، مشاهده کردیم هزینه زیادی شده اما تنها سه تا چهار نفر در آنجا حضور دارند.

دلبری افزود: اداره کل بهزیستی استان با محاسبه هر نفرروز به این مراکز پول می‌پردازد. این مراکز باید برای دریافت هزینه خود، اسم و مشخصات افراد را بیاورند؛ بنابراین طبق قوانین مجاز نیستیم برای کسی که در این مراکز نبوده، پولی پرداخت کنیم. چهار نفر هم صرفه‌ای ندارد. در حال حاضر هزینه‌های اجاره، آب، برق، پرسنل و بیمه نیز موضوعات مهمی است و این مسائل برای بخش خصوصی هزینه‌های زیادی ایجاد می‌کند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: تلاش ما این است که مکان‌های دیگری مثل گرمخانه شهرداری و... تبلیغ شود تا بانوان بتوانند شب‌ها به این مراکز بروند اما متاسفانه زنان تمایلی به استفاده از این شلترهای شبانه نشان نمی‌دهند. البته تعداد آن‌ها نیز کم است. در حال حاضر در مراکز ماده ۱۶ مشهد حدود ۶۰۰ خانم معتاد متجاهر حضور دارند. سایر زنان کارتن‌خواب هم تعدادشان کم است و هم تمایل به حضور در شلترها را ندارند و از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

وی در خصوص میزان پذیرش مردان در شلترهای شبانه نیز گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه فصل سرماست، زمان پذیرش را از ۱۶ تا ۹ صبح افزایش داده‌ایم. اگر هوا سردتر شود، تقاضا نیز افزایش می‌یابد. در حال پیش‌بینی تمهیداتی هستیم که در صورت افزایش تقاضا، از مراکز دیگر نیز برای این منظور استفاده شود؛ به طور مثال از مراکز مواد ۱۵ یا ۱۶ استفاده خواهد شد.

دلبری بیان کرد: اگر برای شلتر مردان هم تقاضا باشد، حتما پیگیر موضوع خواهیم شد اما متاسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی فعلی و افزایش تورم، ساخت این مراکز صرفه اقتصادی ندارد. هزینه اجاره و تغذیه بالا رفته و میزان تعرفه‌های ما نیز به نسبت این تورم افزایش زیادی نداشته است. در حال حاضر میزان تعرفه ۲۲ هزار تومان نفرروز است که تلاش می‌شود این رقم افزایش یابد.

به گزارش ایسنا از سه ماه پیش تنها مرکز سرپناهی(شلتر) ویژه زنان کارتن‌خواب در  مشهد به دلیل نبود استقبال تعطیل شده است.

کد خبر 68398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد