ارتقاء سلامت روان و اجتماعی جامعه کار و تولید در همکاری مشترک معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار و بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء تفاهمنامه همکاری با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از کلان پروژه‌های نظام جمهوری اسلامی است، گفت: در این همکاری مشترک ارتقاء سلامت روان و اجتماعی جامعه کار و تولید را تسهیلگری می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، تفاهمنامه همکاری فی‌ما بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء سلامت روان اجتماعی جامعه کار و تولید با حضور «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «محمد چکشیان» معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، «هادی بهداد» مدیرکل اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «فاطمه عباسی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور امضا شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به همکاری و ارتباط موثر و مستمر در پی امضا این تفاهمنامه مشترک که ارتقاء سلامت روان و اجتماعی جامعه کار و تولید را تسهیلگری می‌کند، گفت: بهزیستی بیش از ۴۲ سال فعالیت به عنوان شجره مقدس از ادغام و تجمیع سازمان‌ها و نهادهای مردمی شکل گرفت و در مسیر حوزه‌های متعددی را در برنامه‌های پیشگیرانه و حوزه‌های بحرانی و در مجموعه‌هایی که مداخله در بحران است بیش از ۱۹ هزار پرسنل خدوم نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از کلان پروژه‌های نظام جمهوری اسلامی است، اذعان کرد: مقام معظم رهبری شخصا در جلسات آسیب‌های اجتماعی حضور دارند به طوری که موضوعات حاشیه‌نشینی اعتیاد طلاق کودکان کار و خیابان در پی ورود مواد مخدر و تغییر در سبک زندگی و هویت اساسی و موضوعاتی که باورهای ایرانی را به نشانه رفته ما را بیش از گذشته متوجه می‌کند.

قادری جامعه کار و تولید را جامعه‌ای بزرگ با بیش از ۵۰ میلیون نفر برشمرد و گفت: بنابراین پرداختن و رسیدگی به امورات خانواده آنها و التزام دولت بر اینکه (خانواده) نهاد اساسی کشور برای رشد و بالندگی کمک کند. سازمان بهزیستی کشور با جامعه هدف متنوع ۷ میلیون نفری خدماتی ارایه می‌کند و مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور فعالانه با ۳ هزار و ۳۰۰ دفتر مشاوره در کشور به ارایه خدمت می‌پردازد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان یادآور شد: بهزیستی به یک سازمان بهره‌ور تبدیل خواهد شد؛ موضوع بهره‌وری یعنی از حداقل درون‌دادها به حداکثر برون‌دادها برسیم. این برون‌دادها یعنی همان اتفاقات مبارک و مؤثری که در زندگی همه مشهود خواهد بود. نگاه تحولی این است که در یک بازه میان‌مدت و کوتاه‌مدت حسی را دریافت کنیم که امیدآفرین باشد. امیدواریم با ارتباط موثر با جامعه کارگری بتوانیم در زندگی جامعه کار و تولید اثربخش و امیدآفرین باشیم.

چکشیان: بهزیستی یکی از سازمان‌های پیشران کشور در حوزه مردمی‌سازی است

«محمد چکشیان» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست، بیان کرد: امروز این نشست برای مخاطبی صورت گرفته است که ستون فقرات تولید و اقتصاد کشور است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «اگر می‌خواهیم که از تولید حمایت کنیم باید از کارگر حمایت کنیم»؛ بحث اصلی ما این است که یک کارگر اگر به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، سلامت، رشد، نشاط و انگیزه در یک سطح متعالی باشد و دچار آسیب‌های اجتماعی نباشد، می‌تواند حتماً نقش مؤثرتری را در جامعه داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: این معاونت با یک بررسی از ۱۴۰ نفر از کسانی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی جامعه کار و تولید نقش دارند، حدود ۴۰ مسئله برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی شناسایی شده و بعد از اولویت‌بندی، ۱۳ مسئله اصلی از آن احصاء شده و ورودی سند راهبردی سه ساله فرهنگ اجتماعی جامعه کار و تولید، طراحی شده است. ما باید مسائل واقعی را با شناسایی بازیگران اصلی میدان را بشناسیم و براساس آن‌ها راهبرد داشته باشیم.

وی با اشاره به جمله مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «آسیب‌های اجتماعی بزرگ‌ترین خطری است که جامعه ما را تهدید می‌کند»، ادامه داد: ایشان اشاره می‌کنند که برای این مسئله باید کار فوری فوق‌ عادت باید انجام بگیرد، یعنی اگر می‌خواهیم اتفاقی بیفتد، روال و مسیرهای عادی جوابگو نیست. مسائل آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد.

چکشیان، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور مهم‌ترین متولی در حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور است و دغدغه این سازمان، زیست بهتر تمام آحاد جامعه است. ما به عنوان شهروند و کنشگر جامعه به آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید نگاه می‌کنیم. علت کنار هم قرار گرفتن معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی دغدغه مشترک است. ان‌شاءالله با تکیه بر تجربه‌ها و دغدغه‌های مشترک، کارهای اساسی انجام شود. سازمان بهزیستی یکی از پیشران‌های سازمان‌های کشور در حوزه مردمی‌سازی است و تجربه بسیار موفقی در این سازمان وجود دارد که می‌تواند الگوی مجموعه‌ها و سازمان‌ها دیگر باشد.

عباسی: بهزیستی تنها مرجع پیشگیری در سازمان‌های دولتی است

«فاطمه عباسی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، گفت: پیشگیری اندیشه سیستماتیک خلاقانه و هوشمندانه است که بر اساس پیش‌بینی آینده و شناسایی عوامل خطرناک، کم‌عارضه‌ترین و پرمنفعت‌ترین هدف انتخاب شده و براساس آن هدف، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اقدام می‌شود.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: بهزیستی تنها مرجع پیشگیری در سازمان‌های دولتی است که موضوع پیشگیری را طی سال‌ها دنبال می‌کند و با استفاده از توان کارشناسی و تجارب بومی که در استان‌ها وجود دارد و شواهد علمی که مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی باشد، برنامه‌ریزی می‌کند و با راهبردهایی مانند آگاه‌سازی، توانمندسازی، مشارکت و ظرفیت‌سازی، سعی می‌کنیم بهترین برنامه‌ها را در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمانی برنامه‌های پیشگری اثربخش است که بتوانیم پوشش همگانی و ضریب نفوذ بالایی داشته باشیم. باید سطح پوشش را بالا ببریم. جامعه کارگری هم سرمایه انسانی و اقتصادی کشور هستند و باید به سمت و سویی رفت که برنامه‌ها اثربخش باشد.

بهداد: برنامه‌های پیشگیرانه را از کارگران به خانوده‌های آنها تسری می‌دهیم

«هادی بهداد» مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی جامعه کار و تولید را یکی از اهداف مهم این تفاهم‌نامه خواند و افزود: گسترش همکاری‌های مشترک علمی، تخصصی و بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های طرفین در راستای اجرای برنامه‌های ارتقاء سلامت روانی- اجتماعی جامعه کار و تولید موضوع مهم این تفاهم نامه است.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح تعهدات سازمان بهزیستی کشور در این تفاهم‌نامه گفت: بهره‌مندی جامعه کار و تولید از خدمات تخصصی سازمان (شامل آموزش‌های ارتقاء سلامت روانی، اجتماعی، پیشگیری از خودکشی، خودمراقبتی، تاب‌آوری و خشونت‌های خانگی)، بهره‌مندی جامعه کار و تولید از سامانه‌های ۱۴۸۰ و ۰۹۶۲۸ و امکان گزارش گیری پس از انجام توسعه سامانه و ارایه گزارش شش ماهه از تماس‌گیرندگان جامعه کارگری بر اساس موضوع‌های موجود در سامانه، بهره‌مندی جامعه کارگری مستقر در استان‌های محروم با دهک‌های پایین از یاری‌برگ خدمات مشاوره با معرفی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، اجرای برنامه مشارکتی نوجوانان (مانا)، رصد و دیده‌بانی آسیب‌های اجتماعی جامعه کار و تولید با توجه به ظرفیت سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی و ...بخشی از تعهدات سازمان بهزیستی هستند.

وی نیازسنجی و ارایه طرح‌های پیشنهادی موردنیاز در حیطه ارتقاء سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جامعه کار و تولید را یکی از تعهدات معاونت فرهنگی- اجتماعی وزارت کار خواند و افزود: مشارکت در تدوین و اجرای طرح های مربط با سلامت‌روانی، اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جامعه کار و تولید در کارگروه مشترک و ارایه اطلاعات موردنیاز جهت برنامه‌ریزی موثرتر مرتبط با فعالیت‌های پیشگیرانه و مداخله‌ای، آگاه‌سازی و اطلاع‌سازی در خصوص سامانه‌های ۱۴۸۰ و ۰۹۶۲۸ و... بخشی از تعهدات معاونت در این تفاهم‌نامه است.

بهداد در پایان یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور رصد خوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد؛ امیدواریم با اجرای این تفاهم‌نامه، برنامه‌ها در حوزه کم و کیفی گسترش پیدا کند و سطوح مختلف پیشگیری و اقدامات همه جانبه را در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم که منجر به نتیجه و خروجی نهایی شود و بتوانیم با استعدادی که ایجاد می‌کنیم، برنامه‌ها را از کارگران به خانوده‌های کارگران نیز تسری دهیم.

کد خبر 68083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =