تلاش برای ایجاد انسجام سیاستی و راهبردهای مشترک چند جانبه در وظایف مشترک بهزیستی و وزارت کشور

وزیر کشور در نشست علمی فرهنگی مدیران بهزیستی سراسر کشور گفت: امیدواریم با کمک و همکاری دو نهاد بهزیستی و وزارت کشور به انسجام سیاستی، راهبردهای مشترک چندجانبه و راهکارهای حساب شده برسیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، احمد وحیدی وزیر کشور با مقدس خواندن سازمان بهزیستی گفت: سازمانی که ذات و وظیفه کمک رسانی به کسانی که دچار آسیب هایی شده اند و به امداد و حمایت نیاز دارند، سازمانی مقدس است و این از بزرگترین نعماتی است که یک سازمان می تواند داشته باشد و در حدیث شریفی هم این موضوع بیان شده است که از نعمتهای بزرگ خدا به شما این است که مردم درخواستی از شما داشته باشند و شما اجابت کنید.
وی بهزیستی را مولود انقلاب و نشانگر عمق توجه انقلاب اسلامی به پرداختن به مسائل مردم آسیب دیده دانست و گفت: بهزیستی نهادی اجتماعی است که با فرایندهای اجتماعی مختلف سر و کار دارد و این موضوعات را بررسی و تجزیه و تحلیل و چاره جویی می کند.
سردار وحیدی با اشاره توجه رهبر انقلاب به موضوع آسیب های اجتماعی و مکلف کردن مسئولان در پرداختن به آسیب های اجتماعی، اهمیت آنها را یاد آور شد و گفت: در جامعه ای که از مکتبی غنی، پویا و آرمان های بلند برخوردار است و رسالت مهم جهانی بر عهده دارد؛ بروز آسیب های اجتماعی هر چند اندک، زیاد است.
وزیر کشور به آمار خودکشی در دنیا و مقایسه آن با جامعه ایران اسلامی اشاره کرد و گفت:آمار خودکشی به مراتب در دنیا خیلی بالاتر است اما در کشور عزیز ما حتی یک مورد هم زیاد است و عدم درک درست و تجزیه و تحلیل افراد از محیط و روابط خود باعث می شود که فرد دچار پریشانی شود و به این اقدام دست بزند که کاهنده روح و روان انسان هایی است که ناظر این اقدام هستند و بنابر این باید با شناسایی ابعاد و ریشه های این اقدام، در کاهش و از بین بردن آن تلاش کنیم. 
وی عمده آسیب های امروز جامعه را ناشی از ورود فرهنگ مهاجم و مخرب غربی دانست و گفت:هر کجا که این فرهنگ راه یافته است، دچار آسیب هایی شده ایم و نشانگر این است که تمدن مخرب غربی می تواند برای روح و جسم انسان ها آزار دهنده باشد و در جاهایی که از فرهنگ بزرگ اسلامی و مکتب انقلاب بی بهره هستند، آثار ضد بشری غربی جریان پیدا کرده و ما دچار چنین آسیبی شده ایم که لازم است با زیر ساخت های عمیق فرهنگی که از آنها بهره مندیم، با این آسیب ها مقابله و مبارزه کنیم. 
وزیر کشور به اهمیت توجه عمیق عوارض بد ساخت های اجتماعی اشاره کرد و گفت:در کنار تحلیل های روانشناختانه که در جای خود مهم است، به تحلیل های عوارص ناشی از بد ساخت های اجتماعی و بر هم کنش های اجتماعی فراوان در جامعه امروز که اگر مراقبت نشود می تواند موجب بسیاری از آسیب های اجتماعی باشد، نیاز داریم. 
وزیر کشور همچنین به رواج برخی بازی های یارانه ای که در انتها به خودکشی افراد منجر می شد اشاره کرد و گفت:این مسائل اهمیت کار بهزیستی را مضاعف می کند و با توجه به رو به رشد بودن آسیب های اجتماعی به بازنگری در پارادایم ها و راهبردهای موجود نیاز داریم. 
وی همچنین به تشکیل سازمان اجتماعی در وزارت کشور و همکاری سازمان بهزیستی و حضور فعال و مثمر مسئولان این سازمان در مسایل مشترک دو نهاد اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با کمک و همکاری هم به انسجام سیاستی و راهبردهای مشترک چندجانبه و راهکارهای حساب شده برسیم. 
 وحیدی افزود:بیانات کلی اگر از سطح پارادایم پایین نیاید و تبدیل به برنامه اجرایی نشود، ما را به هدف نمی رساند و لازم است برنامه ریزی برای حرکت گام به گام و تقسیم بندی شده صورت گیرد و اگر به نتیجه لازم نرسید، برای بازنگری و بهبود راهکارها اقدام کنیم. 
وزیر کشور یکی از محاسن کشور را گستردگی و وسعت سرزمینی عنوان کرد و گفت:این گستردگی سبب تنوع اقوام، سنن و آداب و رسوم شده است و طبیعی است که برای مقابله با آسیب های اجتماعی به راهبردهای متناسب بومی و محلی در سطح روستا، شهرستان واستان نیاز داریم. 

 وحیدی همچنین به لزوم پیگیری مناسب سازی در کشور اشاره کرد و افزود:محدودیت و معلولیت جسمی هرگز دلیلی برعدم بازیابی تفکر و دیگر توانمندی های افراد دارای معلولیت نیست و همانطور که همگی شاهدیم این افراد در دیگر عرصه ها بسیار درخشان خود را نشان می دهند و کرامت و منزلت این افراد بالاتر هم می رود، بنابراین برای کمتر کردن مشکلات آنها به مناسب سازی معابر، فضاها و استفاده از نرم افزارهای مناسب و... نیازمندیم. 

وی در پایان ضمن تشکر و تقدیر از همه کسانی که در جایگاه خدمت رسانی به جامعه در بهزیستی حاضر هستند، گفت:هر فردی که در این سازمان کار می کند باید به خود ببالد که چنین خدمت بزرگی می کند ولو در گم نامی،که اجر بیشتری خواهد داشت. 


 

کد خبر 67928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد