احیاء پایگاه خدمات اجتماعی در محلات کم‌برخوردار کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین ویژه ستاد توانمندسازی و تحول محلات کم‌برخوردار کشور بر احیاء پایگاه خدمات اجتماعی تحت عنوان «خانه بهزیست» اشاره کرد و گفت: با همکاری معتمدین محلی برای افراد کم‌برخوردار تمامی خدمات حمایتی و مددکاری ارائه می‌شود تا به مرحله توانمندسازی برسند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، آئین ویژه ستاد توانمندسازی و تحول محلات کم‌برخوردار کشور با عنوان جوانان ۲۰۲۰ محله با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، «احمد وحیدی» وزیر کشور، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش، «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولان کشوری در محل وزارت کشور برگزار شد.

مخبر: آموزش و استعدادیابی باید در اولویت طرح توانمندسازی محلات قرار گیرد

ابتدای این مراسم «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور یکی از ویژگی‌های اصلی طرح توانمندسازی محلات را برخورداری از یک مدل اجرایی مشخص برشمرد و گفت: جهادی بودن طرح توانمندسازی محلات از دیگر ویژگی‌های این طرح است و حرکت جهادی تجربه موفقی است که مهمترین و بارزترین ویژگی آن از خودگذشتگی و عدم توجه به منافع شخصی فعالان جهادی است.

معاون اول رئیس جمهور، ادامه داد: خوشبختانه در طرح توانمندسازی محلات ویژگی مهم جهادی بودن و از خودگذشتگی در تمامی شئون طراحی، اجرا و به کارگیری نیرو حاکم شده که امیدوارم شاهد موفقیت و تحقق تمامی اهداف تعیین شده در این طرح باشیم.

وی از طرح توانمندسازی محلات به عنوان اقدامی بر زمین مانده یاد کرد و افزود: خوشبختانه این طرح با همت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با جدیت در حال اجرا و پیگیری است.

مخبر استعدادیابی را از دیگر ویژگی‌های طرح توانمندسازی محلات عنوان کرد و گفت: بسیاری از قهرمانان ورزشی و نخبگان کشور از محلات محروم و کم‌برخوردار بوده‌اند و این یعنی اگر به جوانان و نیروی انسانی در این محلات توجه کنیم و اگر برای آنها برنامه داشته باشیم هر یک از این افراد می‌توانند برای کشور افتخارآفرین باشند.

معاون اول رئیس جمهور از رئیس ستاد طرح توانمندسازی محلات خواست موضوع استعدادیابی را با جدیت در دستور کار این ستاد قرار دهد و تاکید کرد: معمولاً استعدادها در حین آموزش به افراد نمایان می شود که لازم است برای کشف استعدادها، به موضوع آموزش در محلات کم‌برخوردار بیش از پیش توجه شود.

وحیدی: رفع تبعیض و محرومیت‌زدایی با طرح توانمندسازی و تحول ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار 

«احمد وحیدی» وزیر کشور، گفت: امروز برای مسئله‌ای گردهم آمده‌ایم که از نگاه عدالت پیشگی و هم از نگاه رفع تبعیض و محرومیت‌زدایی مسئله‌ای قابل توجه و مهم است. سلسله محله‌هایی را پیدا کرده‌ایم که به اندازه کافی به آنها رسیدگی نشده و گاهی ناشی از رشد شتابان توسعه شهرها و توجه به محلات جدید، محلات قدیمی که روزی محل کسب و کار بوده کمتر مورد توجه قرار گرفته و از سوی دیگر نیز محلاتی که بر اثر مهاجرت به شهرها به عنوان حاشیه نشین‌ها شکل گرفتند و امروز با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی، افزود: مشکلات کالبدی، ساختاری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این محلات وجود دارد اما در کنار آن ظرفیت‌های گسترده و خوبی نیز وجود دارد. در برخی از این محلات تعداد زیادی از خانواده شهدا هستند. لذا پرداختن به مسائل اجتماعی از مسائلی است که در این محلات باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر در این محلات با رشد شتابان جامعه مدنی و اقتصادی، ما تناسب آن را در توسعه این محلات مشاهده نمی‌کنیم. مشکلاتی همچون گسست‌های محله‌ای، مسکن و حتی کمک‌رسانی با توجه به ساخت و سازهای غیر معتبری که در این محدوده‌ها شکل گرفته از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد اما در کنار این مسائل مردم خوب، انقلابی و کشور دوستی در این محلات حضور دارند.

وحیدی، تاکید کرد: با شکل‌گیری ستاد توانمندسازی تلاش کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت‌های نهادهای مختلف در این مسیر گام‌های موثر برداریم؛ لذا مقرر شد استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شهرداران در این راستا کمک کنند. امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها کار درخوری را انجام دهیم؛ همچنین آئین‌نامه‌ای در دولت مصوب و ابلاغ شد. در مورد خانه‌هایی که در این محلات سند ندارند که با این تصمیم می‌توان مشکلات مالکیتی را در این محلات حل و فصل کنیم. در زمان‌بندی تعیین شده تا پایان دولت امیدواریم این محلات به وضعیت قابل قبولی بازگردند.

احیاء پایگاه خدمات اجتماعی در محلات کم‌برخوردار کشور

«علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور در موضوع توانمندسازی و تحول ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط همکاری می‌کند، گفت: رویکرد بهزیستی در حوزه ارائه خدمت حرکت به سوی جامعه هدف است؛ بطوری که در توانمندسازی و تحول ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار که از نظر رشد شهری دچار مخاطره و آسیب هستند پایگاه‌هایی راه‌اندازی کرده است و جای آنکه افراد نیازمند به خدمت به ما مراجعه کنند ما به سمت آنها حرکت خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح طرح توانمندسازی و تحول ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار بر احیاء پایگاه خدمات اجتماعی تحت عنوان «خانه بهزیست» اشاره کرد و گفت: با همکاری معتمدین محلی برای افراد کم‌برخوردار تمامی خدمات حمایتی و مددکاری ارائه می‌شود تا به مرحله توانمندسازی برسند.

کد خبر 67351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =