وقتی فراتر از عشق انتخاب میکنی

داشتن فرزند آرزوی هر زوجی است، خانه ای که با شیطنت و هیاهوی کودک پر شود و نقش زوج ها از زن و شوهر به مادر و پدر تغییر پیدا کند.

اما بر اساس مصلحت و سایر حکمت های خداوند متعال این نعمت نصیب هر زوجی نمی شود و برخی داشتن فرزند و پدر و مادر شدن برایشان به آرزو تبدیل می شود.

از طرفی برخی کودکان به دلایل مختلف بویژه بدسرپرستی و بی سرپرستی و نداشتن خانواده به مراکز بهزیستی سپرده و طبق قانون فرزند خواندگی این کودکان با واگذاری به عنوان فرزند خوانده به زوج های فاقد فرزند صاحب خانواده شده و شاید همین مساله حکمت خداوند را در ندادن فرزند به برخی زوج ها روشن کند.

اینکه خانواده ای به علت بچه دار نشدن به بهزیستی مراجعه و پس از طی فرآیند قانونی کودکی را به عنوان فرزند تحویل بگیرد در دهه های اخیر به امری عادی در جامعه تبدیل شده است، اما شاید آنچه در این بین بیشتر برای خانواده های فرزند پذیر حائز اهمیت بوده تحویل فرزندان سالم و بدون نقص است.

اما برخی رویدادها برخی مواقع به امری غیرعادی تبدیل می شوند، نمونه آن برخی زوج ها هستند که با وجود عدم سلامت کامل کودکان ساکن در شیرخوارگاه ها اما بازهم در تقبل این کودکان به عنوان فرزند خوانده مشتاق بوده و آنها را با وجود داشتن نقص عضو می پذیرند.

اینکه برخی کودکان با داشتن نقص عضو به شیرخوارگاه سپرده می شوند و علت آن از نظر نگارنده به دلایل مختلف که عمده آن یا عدم توانایی مالی خانواده یا عدم توانایی روحی آنها در نگهداری این فرزندان است ولی آنچه حائز اهمیت بوده روحیه و جسارتی است که یک زوج فاقد فرزند با الهام از مشکلات نگهداری این کودکان داشته و آنها را تقبل و با وجود اینکه از نعمت پدر و مادر شدن برخوردار شده ولی خود را در مسیر جدیدی از دشواری زندگی قرار می دهند.

امروز در سی و سومین روز پاییز، اداره کل بهزیستی استان ایلام میزبان محفل تقدیر از زوج هایی بود که کودکان با نیازهای ویژه به عنوان فرزند خوانده تحویل گرفته و سالهاست از آنها نگهداری می کنند.

مریم یکی از مادران میهمان این محفل است که کودکش میان او و همسرش جا گرفته، او دخترش را زمانیکه هشت ماه داشت از بهزیستی تحویل گرفت، جثه او به علت رشد کم بسیار اندک بود و به نوزادی یک ماهه شبیه بود، اما او و همسرش کارهای درمانی دخترشان را آغاز و اکنون سالم و بدون هیچ مشکلی در مقطع پیش دبستانی تحصیل می کند.

او با شوقی ملموس می گوید: با وجود اینکه شهرستان ساکن هستم ولی برای درمان دخترم خیلی تلاش کردیم، او را به بهترین پزشکان مرکز استان و خارج استان بردم تا اینکه روند رشد دخترم طبیعی و روال عادی پیدا کرد.

او ادامه داد: بسیاری از خانواده ها زندگیشان به علت نداشتن بچه ازهم پاشید، خدا را شاکرم که با وجود دخترم چراغ زندگیمان روشن شد و از لحظه لحظه آن لذت می بریم.

او می گوید: وقتی او را به عنوان فرزند خوانده تحویل گرفتم، عهد بستم هرسال با هم به زیارت آقا امام حسین (ع) برویم، در مدتی هم که کرونا بود وعده ما برای عرض ارادت به آقا پل زائر مهران بوده که با هم به ارباب سلام داده ایم.

شیطنت پسر بچه ای در این محفل نظر همگان را جلب کرده، مدام از لابلای صندلی ها راه می رود و با شیرینی خاصی شیطنت هایش جلب توجه می کند.

مهری مادرش و دیگر میهمان این محفل است، پسرش ۱۱ ماهه بوده که او را از شیرخوارگاه بهزیستی ایلام تحویل گرفته است، پسرش الان ۶ سال دارد و متاسفانه از سال گذشته متوجه شده که یک نوع بیماری خاص دارد که پلاکت خونش را بشدت پایین می آورد.

او گفت: به علت بیماری امسال ۱۲ مرتبه در بیمارستان بستری شده، پزشکان مختلفی او را برده ایم، مدام تحت درمان است، دکترها ابراز امیدواری برای درمانش کرده و قرار است نمونه مغز و استخوان چند ماه دیگر از او بگیرند.

او می گوید: تا آنجا که توانایی داریم من و پدرش از او مراقبت و برای درمانش تمام تلاش خودمان را می کنیم تا سلامتی به او برگردد.

به عنوان یک مادر صحبت های آنها و حس مادری آنها را فراتر از حس یک مادر می دانم و وقتی با خود می اندیشیم تنها عشق را علت این همه علاقه آنها می دانم که موجب شده انتخابی فراتر از عشق مادر و پدر شدن داشته باشند!

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام در این نشست گفت: از سال ۷۸ تاکنون در مجموع ۱۰۸ مورد فرزندخواندگی در این اداره کل ثبت شده است.

علی محمودی بیان کرد: از این تعداد حدود ۱۰ کودک دچار بیماری بوده و خوشبختانه همه خانواده های فرزند پذیر در حال مراقبت و نگهداری از آنها به نحو مطلوب هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این اکنون ۱۱۵ خانواده متقاضی فرزند خوانده از بهزیستی هستند و عمده آنها درخواست فرزند خوانده دختر را دارند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام با ذکر اینکه فرزند خواندگی روندی بسیار حساس است که توسط این اداره کل با همکاری دستگاه قضا انجام می دهد، گفت: در این زمینه حساسیت و دقت لازم انجام تا نوزادان و کودکان شیرخواراگاه به خانواده های با شرایط مطلوب و مناسب سپرده شوند.

به گفته وی، هم اینک ۹ نوزاد و کودک بی سرپرست و بدسرپرست در شیرخوارگاه این اداره کل نگهداری می شوند که یکی از آنها با نیازهای ویژه شرایط فرزندخواندگی را دارد.

محمودی یادآور شد: امسال تاکنون ۲ مورد فرزند خواندگی در این اداره کل ثبت شده است.

گزارش از: آزاده خرم

کد خبر 67343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد