پازک؛ طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان در کشور فراگیر می‌شود

کارگاه آموزشی سه روزه پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان، موسوم به طرح "پازک" با حضور استادان و کارشناسان بهزیستی استان‌های زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی و اردبیل به منظور تربیت ۱۲۰ مربی با فعالیت محله محور در شهرستان سرعین آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «ماریت قازاریان» رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی روز یکشنبه در آیین افتتاح کارگروه منطقه‌ای و سه روزه پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان در شهرستان سرعین، اظهار کرد: این کارگروه‌ها بعد از کرونا از هفته گذشته به صورت منطقه‌ای در کشور آغاز شده و نخستین مرحله آن با مرکزیت ارومیه برگزار شد و تلاش می‌کنیم تا آخر آذرماه با برگزاری کارگاه‌ها، ۱۲۰ مربی پیشگیری از اعتیاد در کشور آموزش ببینند.

ماریت قازاریان، ادامه داد: برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی از سال ۸۰ آغاز شده بود و در حوزه‌های شهری و روستایی ادامه دارد و طرح "پازک" به معنی پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان از سال ۹۶ در ۱۲ استان کشور اجرا شده و در ادامه در کل کشور گسترش خواهد یافت.

وی افزود: راهبرد کلی این طرح، تحکیم خانواده در مقابل اعتیاد است و زنان و کودکان که بیشتر در معرض آسیب مواد مخدر هستند، تحت پوشش طرح پازک هستند و در زیرمجموعه این برنامه، طرح‌های پیشگیری از اعتیاد زنان دارای همسر معتاد اجرا می‌شود.

رییس گروه پیشگیری از اعتیاد معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، گفت: طرح پازک با نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور با پوشش ۵۰۰ محله شروع شد و درصدد توسعه و گسترش این طرح در کل کشور هستیم.

قازاریان، افزود: کیفیت کار و آموزش مربی‌ها در این کارگاه‌ها مدنظر است و برای ارزیابی مربیان، پنج مرحله در نظر گرفته ایم و فرایندهای تقویت آموزشی نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: در دوره کرونا برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد به علت محدودیت‌ اجتماعات، تعطیل شده بود اما اکنون فرصت خوبی فراهم است تا برنامه‌های قبلی را احیا و برنامه‌های جدید را با شتاب پیش بگیریم.

قازاریان افزود: متاسفانه بودجه حوزه پیشگیری از اعتیاد بسیار کم است و از مسئولان بالادستی انتظار داریم برای تحکیم خانواده‌ها در برابر خطرات اعتیاد و به منظور حصول موفقیت‌های لازم در طرح‌های پیشگیری از اعتیاد، بودجه این حوزه را به مقدار لازم در نظر بگیرند.

یادآوری می‌شود، کارگاه یا دوره آموزش سه روزه پیشگیری از مواد مخدر در زنان دارای همسران معتاد، موسوم به طرح "پازک" با حضور مربیان و کارشناسانی از ادارات بهزیستی استان های زنجان، قزوینن، آذربایجان شرقی و اردبیل در رعین در حال برگزاری است و جلسات و کارگاه‌های متنوعی نظیر کلیات اعتیاد و مواد اعتیادآور، زمینه گرایش به اعتیاد در میان همسران، آموزش زنان دارای همسران معتاد، پیشگیری از خشونت خانوادگی، شیوه گزارش دهی و مستندسازی اجرا خواهد شد.

کد خبر 67259

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =