استفاده از ظرفیتهای مردمی اولویت بهزیستی است/ شناسایی ۱۴۵۰۰ کودک کار و خیابان در سطح کشور

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در اجلاس منطقه‌ای کودک‌یار جنوب با موضوع کودکان کار و خیابان که به همت قرارگاه مردمی تحول اجتماعی شهید اسدالهی و با همکاری صنایع فولاد خوزستان و استانداری در اهواز برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های مردمی مثل قرارگاه مردمی شهید اسدالهی را از اولویت‌های بهزیستی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان، «محمدرضایی حیدرهایی» سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، بیان کرد: موضوع کودکان کار و خیابان هم در برنامه ششم توسعه تکلیف شده و هم در پیش‌نویس برنامه هفتم یکی از وظایف اصلی سازمان بهزیستی در موضوع ساماندهی و نظارت برانجام فعالیت موثر در حوزه کاهش آسیب کودکان است.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: قطعا موضوع حذف کودک کاریار حذف بدترین اشکال موضوع کودک کار جز به همت موسسات غیر دولتی، سمن‌ها و NGOهای فعال در این حوزه میسر نخواهد شد.

وی، افزود: قطعا سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان دولتی نیازمند حمایت‌های موسسات، سمن‌ها و NGOهای است که در حوزه  ساماندهی کودکان کار  فعال هستند.

حیدرهایی، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم این همایش نیز در سایر استان‌ها برگزار بشود تا بتوانیم به یک جمع‌بندی نهایی در موضوع ساماندهی کودکان کار به کمک نهادهای غیردولتی برسیم و انشالله روزی برسد که به هیچ وجه شاهد حضور هیچ کودکی در خیابان نباشیم.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، افزود: در سازمان بهزیستی کشور معتقدیم که جای کودک در مدرسه است و وظیفه کودک بازی کردن و تفریح کردن است و کار کردن حق هیچ کودکی نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی یکی از سخت‌ترین کارها در بهزیستی است، گفت: ۶۳ موسسه ساماندهی کودکان کار، ۲۱ مرکز ندای مهر، ۱۰ مرکز خانه امن و ۸ مرکز راه نوین و در مجموع ۳۳ هزار مرکز غیردولتی در سطح  کشور تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۵۰۰ کودک کار و خیابان در سطح کشور شناسایی شده، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ در ۱۲ استان به صورت پایلوت  طرح ثبت اطلاعات کودکان کار توسط مراکزی که طرف قرارداد با ما هستند از طریق اسکن عنبیه انجام و یک کد یونیک به این کودکان داده می‌شود.

حیدرهایی، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حوزه اورژانس اجتماعی هم در تعداد نیروها و هم تعداد خودروها کمبود داشتیم به همین جهت تا پایان پاییز امسال ،۷۰۰ نفر نیرو از طریق آزمون‌های تخصصی جذب و ۱۶۰ خودرو مناسب‌سازی شده تا پایان سال خریداری می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: آماده همکاری با هر فرد یا موسسه‌ای که علاقه‌مند به کار در حوزه کودکان کار و خیابان است و توانایی و شرایط دریافت مجوز را دارد، هستیم.

«مهران کریمیان» مدیرکل بهزیستی  استان خوزستان در حاشیه این اجلاس، بیان کرد: قطعا حضور تشکل‌ها و  موسسات مردمی در کنار سازمان‌هایی همچون بهزیستی بسیار مفید خواهد بود و بسیاری از مشکلات اجتماعی با حضور مردم مرتفع خواهد شد.

کریمیان، افزود: آسیب‌های  اجتماعی یکی از مشکلات  اصلی جامعه ما است و مقام معظم رهبری در خصوص پیگیری جدی این موضوع تاکید کردند و دولت خدمتگزار و سازمان بهزیستی نیز  در این خصوص برنامه‌های خیلی خوبی دارند.

وی، ادامه داد: از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی موضوع مشارکت مردمی جایگاه ویژه‌ای داشته و می‌توان گفت یکی از مردمی‌ترین سازمان‌ها بهزیستی است و امروز بسیاری از فعالیت‌های بهزیستی توسط مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود و اگر واقعا حضور مردم نباشد بهزیستی به تنهایی قادر به انجام این حجم از وظایف نیست و بسیاری از مراکز غیردولتی و موسسات تحت نظارت بهزیستی توسط افراد خیر و مردم اداره می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی  استان خوزستان، بیان کرد: یکی از چالش‌های مهمی که در این اجلاس دیده شد این بود که خیلی از افرادی که دعوت شده بودند با  قوانین ساماندهی کودکان کار و اطفال آشنایی کامل نداشتند و نیاز است که این قوانین در اختیار این تشکل‌ها و گروه‌های جهادی و همه کسانی که دغدغه این کودکان را دارند قرار بگیرد و با مطالعات قبلی وارد این جلسات بشوند تا بتوانند به خوبی مطالبه‌گری کنند.

یادآوری می‌شود، در این اجلاس نمایندگان سمن‌ها و NGOهای فعال در حوزه کودکان کار و خیابان از استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس و لرستان چالش‌ها و مشکلات خود را در حوزه کودکان کار و خیابان مطرح و  مسئولان حاضر به سوالات پاسخ دادند.

کد خبر 67176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد