سرمایه گذاری در حوزه سلامت جسمی و روانی کودکان، پیش شرط داشتن جامعه ای سالم

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در کارگاه آموزشی" تربیت مربی طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک ویژه تسهیلگران محلی خراسان رضوی" گفت: بیان یکی از فعالیت‌هایی که سازمان بهزیستی از سنوات قبل در حوزه سلامت روان اجتماعی آحاد جامعه انجام می‌دهد توجه خاص به وضعیت کودکان است.

به گزارش روابط عمومی استان خراسان رضوی؛آرزو ذکائی‌فر افزود:سازمان بهزیستی معتقد است که رسیدن به سلامت اجتماعی آحاد جامعه بایستی ازدوران کودکی شروع شود. در احادیث و روایات متعدد و همینطور پژوهش‌های علمی انجام گرفته درخصوص اهمیت دوران کودکی و شیوه‌های فرزندپروری در رشد و توسعه فردی، اجتماعی تاکید شده است. هرچقدر برروی سلامت جسمی و روانی کودکان مخصوصا در ۸ سال اول زندگی سرمایه گذاری کنیم قطعا نتیجه آن را در داشتن جامعه سالم خواهیم دید.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی خود را به رشد و تکامل ابتدایی کودکان اختصاص می‌دهند، گفت: امیدواریم در کشور ما نیز در قوانین بالادستی فصلی آغاز شود و به حوزه سلامت کودک از همه ابعاد سهمی اختصاص یابد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: همانطور که گفته شد بخشی از برنامه‌های سازمان بهزیستی مربوط به ارائه خدمات آموزشی به آحاد مردم جامعه است لذا در این میان حوزه کودکان نیز مغفول نمانده و دوسالی است که طرح همیار مادر و کودک و خانواده امن که در سلامت اجتماعی تاثیر بسزایی دارند و از بسیاری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی پیشگیری می‌کند، درحال اجرا است و امیدواریم که بتوانیم اثربخشی لازم را در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: یک مادر جدای از مادرِ زیستی بودن، نقش‌های متعددی در تربیت فرزندان ایفا می‌نماید. مادر کافی کلمه کلیدی است که در آن معناهای عمیقی نهفته است و این مفهوم را به ذهن متبادر می‌کند که بایستی در اصول تربیتی کودکان بسیار دقیق‌تر اقدام کرد. امروز بخصوص در این برهه تاریخی می‌بینیم که دشمن، کودکان و نوجوانان ما را نشانه رفته است. در گذشته اگر مادری فرزند خود را نهی می‌کرد، فرزند از منزل خارج نمی‌شد و با نهی مادر فرزندان در رفتارهای خود تجدید نظر می‌کردند و این یکی ازاصول تربیتی مهم بود. امروز حضور مادران کافی در جامعه اهمیت بیشتری دارد، بنابراین تمامی همکاران ما در سازمان و در شهرستان‌ها بایستی با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند تا مفهوم مادر کافی تحقق یابد.

مسعود فیروزی با اشاره به کلامی از امام علی(ع) اظهار کرد: امام علی(ع) در نامه‌ای خطاب به امام حسن (ع) می‌فرمایند که من تو را جزئی از خود، بلکه همه وجود خود یافتم، به گونه‌ای که اگر به تو آسیبی رسد، چنان است که به من رسیده است. بنابراین یکی از نکاتی که منشور هویتی، اصل و فلسفه بایستی بین والدین با فرزندان مدنظر قرار گیرد این است که فرزندان ما فقط پاره‌تن و جگرگوشه نیستند بلکه همه وجود ما هستند و قطعا هرچه برای آنها پیش آید به هست و نیست ما اصابت کرده و باید تمامی توان خود را در رشد و تربیت آنها به کار گیریم. خوشبختانه خداوند این امکان را در اختیار همکاران ما در بهزیستی قرار داده تا بتوانیم در این مهم نقشی ایفا نمائیم.

شایان ذکر است کارگاه آموزشی تربیت مربی طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک ویژه تسهیلگران محلی خراسان رضوی با حضور اعضای دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در محل سالن همایش‌های بهزیستی استان برگزار گردید.

کد خبر 66989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد